HJELP MED VG: Her er regningen som spesifiserer noen av tingene Vadseth har gjort for NIF. Mye handler om VG. Faksimile: NIF
HJELP MED VG: Her er regningen som spesifiserer noen av tingene Vadseth har gjort for NIF. Mye handler om VG. Faksimile: NIFVis mer

Idrettspresidenten trengte råd om e-poster fra VG

Brukte tusenvis av kroner på at konsulenter svarte på e-post

Tom Tvedt kan ikke svare på hvor mange det er snakk om.

(Dagbladet): Idrettspresident Tom Tvedt og daværende generalsekretær i Norges Idrettsforbund, Inge Andersen, har brukt konsulenter til blant annet å svare på e-poster de har fått fra journalister.

Det viser konsulentregningene som ble lagt fram i NIFs tredje innsynsrunde tirsdag.

Konsulentselskapet First House har til sammen fakturert NIF over 10 millioner kroner over en periode på fire år, skriver VG, og innbakt i disse regningene ligger medierådgivingen.

Timeprisen NIF har betalt for disse tjenestene, ligger mellom 2 og 3000 kroner.

NIF-ledelsen har med andre ord brukt tusenvis av kroner på å besvare e-poster med spørsmål fra blant annet VG.

Tidligere nyhetsredaktør i nettopp VG, nå First House-konsulent Hans-Christian Vadseth, er en av dem som ifølge fakturaene fra First House har svart på e-poster for Tvedt.

Søker fortsatt råd

Norges Idrettsforbund hadde en løpende avtale med First House i perioden Vadseth har svart på e-poster på vegne av Tvedt.

Avtalen løp helt til 2015, men er nå sagt opp.

Idrettspresidenten avviser likevel at han ikke har hatt kontroll over det han har svart journalister på e-post i perioden First House-avtalen gjaldt.

- Det jeg kan si til det, er at i denne prosessen har jeg søkt mye råd. Det gjør jeg fortsatt. Det er rett og slett for å være helt presis på det jeg prøver å svare på. Innholdet står jeg hundre prosent inne for selv, selv om jeg på dette området fikk råd, og det har vi betalt for. Men du trenger ikke være redd, det er mine svar og mitt ansvar, så om du bringer på banen at det er andre som styrer meg, så er svaret på det overhodet ikke. Jeg står hundre prosent inne for det innholdet, sier Tvedt på en provisorisk pressekonferanse i forbindelse med innsynet på Ullevaal stadion.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hvor mange mailer er det snakk om?

- For å være helt ærlig, så er dette i 2013, så det kan jeg ikke svare på.

- Husker du om det er mange?

- Nei. Jeg kan rett og slett ikke svare deg på det, men det er ikke mange, så hvis du nå sier at alle mine mailer til dere kommer fra et kommunikasjonsbyrå, så er det helt feil, sier Tvedt til Dagbladet.

Bare forslag

At NIF valgte å bruke en konsulent til flere tusen kroner timen for å svare på e-poster, forklarer kommunikasjonssjef i NIF, Niels Røine, med trykket som var på organisasjonen i perioden.

Også Røine avviser at Vadseth har svart på e-poster på vegne av Tvedt.

- Han kom med forslag til hva man skulle svare på e-poster. Ren medierådgivning i forhold til de sakene som kom, sier Røine til Dagbladet.

- Hvorfor det?

- Som en del av den løpende medierådgvingen. Man valgte å spørre fagkompetanse utenfor huset fordi man mente man ikke hadde den kompetansen internt. Derfor ble det også en del av den løpende avtalen med First House.

- Svarte han på alle e-postene i denne perioden?

- Han ga innspill på e-poster i saker der man mente First House kunne bidra med et fornuftig svar. Og så var et en periode hvor det var ekstremt mye i forbindelse med disse prosjektene, så det fungerte vel nærmest som et sekretariat for ledelsen. Da er det ikke så unaturlig at man ber om rådgiving når man skal svare på mailer. Det var ikke direkte skriving av mailer, selv om det muligens kan se sånn ut. Det var en rådgiving.

VG reagerer

I VG stusset man underveis på en del av formuleringene som kom i e-post-svarene fra NIF-ledelsen. Likevel var de ikke klar over at det ikke var Tvedt som skrev e-postene.

- Nei, det var vi ikke klar over, sier sjefredaktør Gard Steiro til Dagbladet.

- På et tidspunkt i denne prosessen fikk vi en følelse av at det var andre aktører inne i bildet. Det tok lang tid før vi fikk svar, svarene var veldig lange og sitatsjekkene dro ut. Likevel trodde vi hele tiden at vi mailet med et ekte menneske, fortsetter Steiro.

I tillegg reagerer blant annet VGs sjefredaktør på at svært dyre konsulenter har fakturert NIF for å svare VG.

Totalsummen for akkurat dette, har imidlertid ikke NIF oversikt over.

- Nei, det er en del av den generelle, løpende medierådgivingen. Vi har ikke brutt ned regningne i dette, sier Røine til Dagbladet.

- Hvor stor andel av e-postene var First House inne og svarte på?

- Det er en liten del, men jeg har ikke prosenten. For vanlige folk tror jeg dette høres veldig uvanlig ut. Hvis du spør denne bransjen, og store selskaper i en ekstraordinær situasjon som NIF var i tre store prosjekter gående, er det ikke uvanlig at den som er knytta opp som medierådgiver er med og gir innspill til hva man skal svare mediene.

E-poster og sms

I VG har man ingen oversikt over hvor mange av e-postene som har gått gjennom First House.

- Nei, det vet vi ærlig talt ikke, og vi vet jo fortsatt ikke om det er idrettspresidenten som har svart på de e-postene vi har, sier Steiro.

Kommunikasjonssjef Niels Røine avviser problemstillingen.

- Løpende medierådgiving er også kronikkskriving, forslag til e-poster, sms-er hvis det er det det er snakk om, og så videre og så videre. Men det er og blir forslag, avsenderen står jo for innholdet selv, sier han.

- Hva har kommunikasjonsavdelingen i NIF gjort i denne perioden?

- NIF er jo ikke skodd for å søke om OL.

- Men å svare på e-poster er dere skodd for?

- Ja, men i disse store prosjektene valgte man å hyre inn en medierådgiver som også var med og holdt i hele strategien rundt Oslo 2022, og kommunikasjonen rundt det.

Administrerende direktør i First House, Per Høiby, svarer på vegne av Hans-Christian Vadseth i denne saken.

Opp til kunden

På spørsmål fra Dagbladet om det er Vadseth som har skrevet e-postene for Tvedt, slik det står i fakturaen fra First House, svarer Høiby slik på sms:

- Vi utformer ofte forslag til budskap og svar for kunder som har engasjert oss som rådgivere, men det er selvfølgelig oppdragsgiver som bestemmer hvilke svar han eller hun vil gi.

Høiby svarer ikke detaljert på omfanget av e-poster og sms-er som er forfattet av Vadseth og First House.

- Faktura og timelister beskriver hvilke tjenester vi har bidratt med overfor NIF, skriver Høiby.