DEBUTANT: På søndag skal Sindre Lunke (24) sykle Paris-Roubaix for første gang. Foto: Jarle Fredagsvik/procycling.no
DEBUTANT: På søndag skal Sindre Lunke (24) sykle Paris-Roubaix for første gang. Foto: Jarle Fredagsvik/procycling.noVis mer

Paris-Roubaix 2018:

Brutalt møte med Carrefour de l’Arbre for Lunke

– Hvis jeg kommer hit på søndag, er jeg fornøyd.

CARREFOUR DE L’ARBRE (procycling.no): I Gruson ligger den: De siste femstjerners utfordringen under Paris-Roubaix.

Rytterne har alt tilbakelagt 240 kilometer på sine spesialtilpassede sykler, men ristingen over det 2,1 kilometer lange partiet med fransk jorbruksvei, er det likevel vanskelig å forberede seg på.

– Det er Carrefour som er den jævligste. Det er bare at Arenbergskogen er mer kjent, sa brosteinskrigeren Gabriel Rasch i et ettertenksomt øyeblikk.

Før i dag hadde Sindre Lunke aldri testet denne type terreng på en modifisert landeveissykkel. Etterpå kunne han vise fram både blodsprengte øye og gryende vannblemmer mellom fingerne. Du kan ha på så tjukke hansker du bare gidder, brosteinsdronningen kryper likevel under huden på deg og bryter deg langsomt ned.

KREVENDE: Lunke fikk et tøft møte med brosteinen i Nord-Frankrike. Foto: Jarle Fredagsvik/procycling.no
KREVENDE: Lunke fikk et tøft møte med brosteinen i Nord-Frankrike. Foto: Jarle Fredagsvik/procycling.no Vis mer

– Dette var tidenes tøffeste recon. Den var seig, altså, sier Lunke til procycling.no etter å ha syklet rundt ni mil i Paris-Roubaix-løypa.

De ni hardeste milene vel å merke. Noe annet hadde vært dumskap.

– Det lugget litt. Det var tøft

Mens franske lunsjgjester nyter hummer, lam eller sesongens fisk, hva nå enn det måtte være nord i Frankrike, haster rytterne fra Dimension Data, WB Aqua Protect-Veranclassic, Vital Concept Cycling Club, Trek-Segafredo, LottoNL-Jumbo og Lotto-Soudal bortover brosteinspartiene.

Edvald Boasson Hagen er blant dem som fortsetter videre mot velodromen i Roubaix som herfra ligger kun drøye 14 kilometer unna.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flandern rundt-hete Mads Pedersen gomler pannekaker utenfor Trek-bussen, som også har fått besøk av djevelen Didi denne dagen, mens han mumler mellom tyggene at han skal sykle rundt 20 minutter til.

PÅFYLL: Vaffel gjør godt for Mads Pedersen, som ble nummer to i Flandern rundt. Foto: Jarle Fredagsvik/procycling.no
PÅFYLL: Vaffel gjør godt for Mads Pedersen, som ble nummer to i Flandern rundt. Foto: Jarle Fredagsvik/procycling.no Vis mer

Blant de siste lagene som dukker opp er Fortuneo-Samsic. Nest sist Brice Feillu som har et noe resignert drag over fjeset allerede, før lagets norske alibi har den siste følgebilen i bakkant av seg når han ankommer.

– Det er noe helt nytt, men det gjelder jo å finne den veien som passer best. Ligge midt i veien. Det verste nå var egentlig gjørma; man sklei sånn. Det var litt som å sykle cyclocross på vinterføre i Trøndelag, sier han.

– Nå er du nettopp ferdig med Carrefour de l’Arbre. Hvordan var den?

– Det var den siste her, det ja? Det lugget litt. Lugget litt i beina. Den var tøff. Det er en bonus hvis jeg kommer hit. Vi startet litt før Arenberg og kjørte 90 kilometer i dag. Det var 90 tøffe kilometer, så hvis jeg kommer hit på søndag, er jeg fornøyd.

Gjørmefestival

Denne torsdagen i Nord-Frankrike skiller seg nok ikke nevneverdig ut fra andre torsdagen på denne tiden. Det er åtte, ni, ti varmegrader, og det blåser surt.

Selv når man skal ta bilder, er det godt å ha hansker på fingerne.

Han der oppe lar det sildre nedover på allerede småvåte, gjørmete jorder innimellom WorldTour-lagenes entre. På taket til Fortuneo-Samsic bilen ser man resultatet av ettermiddag ute på slagmarken: Gjørmete sykler, det omtrent ser ut som man har helt glasur fra sjokoladekaka over.

– Er det du som skal vaske disse? spør jeg en av de som sitter i lederbilen til det franske prokontimannskapet.

Han rister bare smilende på hodet. Han er uansett heldig hvis han slipper.

SKITTENT: Regnet har sørget for at flere brosteinspartier er fulle av gjørme. Foto: Jarle Fredagsvik/procycling.no
SKITTENT: Regnet har sørget for at flere brosteinspartier er fulle av gjørme. Foto: Jarle Fredagsvik/procycling.no Vis mer

Mindre glamorøs del av Frankrike

Det må ha vært noen listige jævler som fant ut at man i 1896 skulle sykle 280 kilometer fra Paris til Roubaix på dels elendige jordbruksveier nord i Frankrike.

Ja, og vi vet jo egentlig at tekstilprodusentene Théodore Vienne og Maurice Perez de facto var smarte når man selv 116 utgaver senere får folk til å ankomme den ikke spesielt pene industribyen nær grensen mot Belgia og Vest-Flandern for å se - fremdeles like gale syklister - utfordre de samme, gamle kjerreveiene.

Siden 1977 har rittet riktignok startet i Compiégne, men målbyen er fremdeles Roubaix og den gamle velodromen som åpnet i 1936.

– Ja, hva tenker du egentlig om duoen som kom opp med ideen om å kjøre sykkelritt på de veiene her?

– Jeg kan jo skjønne det hvis de bor på landsbygda her. Det er jo ikke så mange bakker, så da er det vel artigere å kjøre på brostein. Men det er ikke så mye fint her, innrømmer han.

Og mer glamorøse sider av den franske republikken finnes opplagt i andre deler av det vidstrakte landet.

– Det er litt triste landsbyer her, men på søndag tror jeg det blir glamorøst. Da blir det folkefest, og så krysser jeg fingerne for at det tørker opp litt nå.

Lunke: - En av dem som kan overleve her

I opptakten til ”Helvete i nord” er det meldt regnvær fra norske værmeldertjenester, mens man innenfor republikken fremdeles melder om varm og tørt vær, og så lite som 20 prosents sjanser for nedbør.

Men det er med været stort sett som alltid: Helt sikkert vet man ikke før man kommer til den aktuelle dagen.

Selv om Lunke er en novise på brostein, er han slettes ikke ukjent med å konkurrere i vrient terreng. Han hadde som mål å vinne Birkebeinerrittet i fjor, men endte til slutt et stykke ned på resultatlistene.

HELVETET I NORD: Brosteinen i Paris-Roubaix er unik, og blir ofte beskrevet som noe av det verste proffrytterne møter i løpet av sesongen. Foto: Jarle Fredagsvik/procycling.no
HELVETET I NORD: Brosteinen i Paris-Roubaix er unik, og blir ofte beskrevet som noe av det verste proffrytterne møter i løpet av sesongen. Foto: Jarle Fredagsvik/procycling.no Vis mer

Om vinteren holder han også beina i gang med cyclocross, og da er det ikke helt ulike egenskaper han tar i bruk som også franske kampesteiner og sleip gjørme krever.

– Jeg sykler jo mest cyclocross om vinteren, så hvis du har noen isklumper i tillegg blir det litt det samme som Roubaix. Det er en egen ting det her, men det skal bli artig. Men jeg gruer meg også litt. Det er jo en sånn checkpoint man må igjennom, og jeg tror jeg hadde angret på det om jeg sa nei og heller så det på TV. I andre lag hadde jeg kanskje aldri fått denne sjansen, sier han.

Det er først og fremst sykdom og skader som har gitt ham muligheten til å følge opp onsdagens GP Scheldeprijs med selveste Paris-Roubaix.

Samtidig gjør det at han får hvile seg under Brabantse Pijl, mens uttakene til La Flèche Wallonne og Liège-Bastogne-Liège, to mer kuperte klassikere som virkelig passer trønderen godt, blir gjort senere:

– Akkurat nå er jeg reserve, men jeg var inne på listen tidligere. Det er litt kjedelig å bli byttet der, men det er nok litt fordi jeg er en av de bedre som kan overleve Roubaix, avslutter Lunke.​

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!