Carew og co gjør som Barcelona

Veldedighet på drakta.

Aston Villa gjør som Barcelona og gir bort reklameplassen på drakten til veldedighet.

Neste sesong skal John Carew og co. løpe rundt med logoen til Acorns barneherberger på brystet. Klubben frasier seg med andre ord flere millioner kroner i sponsorinntekter på stuntet.

Av Europas storklubber er spanske Barcelona best kjent for ikke å håve inn penger på draktsponsor. De siste to sesongene har gigantklubben reklamert for UNICEF. Før det spilte Barcelona med «rene» drakter uten reklame.

Blålilla Aston Villa reklamerte sist sesong for en spilloperatør på internett, men den avtalen er gått ut. Nå blir «The Lions» første engelske toppserieklubb uten lukrativ draktsponsor.

- Drakten har selvsagt en salgsverdi, men den er også emosjonelt viktig for fansen. Dette er vår måte å gi noe tilbake til dem, sier klubbtalsmann Duncan Riddle.

Acorns Childrens Hospice Trust er en veldedighetsorganisasjon etablert i 1983. Organisasjonen bistår vanskeligstilte barn og deres familier med flere støtteordninger. Acorns har tre herberger i Birmingham, Walsall og Worcester

Styreformann Richard Scudamore i engelsk eliteserie berømmer Aston Villa for tiltaket.

- Acorns samarbeid med Aston Villa vil garantert bidra til å skape omdømme og inntekter for den fantastiske jobben organisasjonen gjør, sier han.

HYGGELIG DRAKTENDRING FOR CAREW: Det blir ikke noe dragebråk denne gangen heldigvis, men neste sesong spiller John Carew og de andre med logoen til Acorns barneherberger i stedet for et nettpokerfirma på brystet. Foto: AP/SCANPIX
HYGGELIG DRAKTENDRING FOR CAREW: Det blir ikke noe dragebråk denne gangen heldigvis, men neste sesong spiller John Carew og de andre med logoen til Acorns barneherberger i stedet for et nettpokerfirma på brystet. Foto: AP/SCANPIX Vis mer

Acorns tar seg av 600 barn og familier i sitt program sentralt i England.

(NTB)

Carew og co gjør som Barcelona