- Carlsens sjakk-app verdt 130 millioner

Verdensmesteren «inspireres» av «Play Magnus»-suksess.

FORRETNINGSSUKSESS: Magnus Carlsens teknologisatsing «Play Magnus» verdsettes til over 130 millioner kroner. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
TEAMET BAK SUKSESSEN: Kate Murphy er daglig leder og deleier i Play Magnus. Til høyre står en av utviklerne av appen, Felipe Longé. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
TEAMET BAK SUKSESSEN: Kate Murphy er daglig leder og deleier i Play Magnus. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
TEAMET BAK SUKSESSEN: Kate Murphy er daglig leder og deleier i Play Magnus. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
TEAMET BAK SUKSESSEN: Manager Espen Agdestein jobber tett med Magnus Carlsen. Han er i tillegg deleier i Play Magnus. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
TEAMET BAK SUKSESSEN: Manager Espen Agdestein jobber tett med Magnus Carlsen. Han er i tillegg deleier i Play Magnus. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet

(Dagbladet): Som Dagbladet tidligere har omtalt innebærer Magnus Carlsens forretningsvirksomhet investeringer i både aksjer og eiendom. For ti år siden opprettet 25-åringen Magnuschess A/S. Gjennom selskapet holder Carlsen kontroll på sine mange aktiviteter. Det er også der premierpenger kommer inn, samt årlige sponsorinntekter på godt over åtte millioner kroner.

Det er mye penger, men blir lite sammenlignet med den anslåtte verdien til teknologisuksessen «Play Magnus». Ifølge daglig leder og deleier Kate Murphy har appen en verdi på over 130 millioner kroner.

- Det er spennende å være en del av dette prosjektet. Jeg synes det er å gøy å se på det fantastiske teamet vi har, forteller Carlsen til Dagbladet.

Eksplosiv vekst

Dagbladet fikk denne uka innpass i bedriftens lokaler som ligger bare 300 meter fra Slottet i Oslo. Herfra jobber folkene rundt sjakkens ubestridte konge med å utvikle hans hurtigvoksende virksomhet. Murphy, manager Espen Agdestein og teknologiutviklerne Tord Romstad og Felipe Longé sitter alle vegg-i-vegg, mens Carlsen selv tidvis dropper innom for å dele sine meninger om appen som gir menn, kvinner og barn en virtuell mulighet til å spille sjakk mot ham.

Selskapets vekst skal også ha fått investorer til å se et potensial i bedriften. Som Dagbladet formidlet under VM i Sotsji i 2014, har det blitt jobbet med å skaffe kapital for å kunne ekspandere ytterligere. Et av firmaene som nå har involvert seg, er amerikanske Silicon Valley Bank.

- Det er spennende at det har gått fra å være en idé til dette på bare litt over to år. Vi har vist hva vi er i stand til å gjøre og hvilken visjon vi har. Jeg forventer at vi vil fortsette å vokse samtidig som vi lanserer nye produkter i tiden som kommer, forteller Murphy.

Store summer

Suksessen er gunstig for alle parter, ikke minst for Carlsen selv. Norges sjakkstjerne eier 85 prosent av Magnuschess A/S som igjen har en andel på 54 prosent i Play Magnus.

Om Play Magnus-verdiene hadde blitt realisert ville Carlsen sittet igjen med rundt 60 millioner kroner. Planen er imidlertid å fortsette utviklingen av produktet og styrke sin egen merkevare.

- Jeg kan ikke si så mye mer om det enda for det er i en tidlig fase, men premisset for det neste produktet handler om læring, forteller Murphy.

Inspirert Carlsen

Visjonen til Play Magnus handler heller ikke bare om sjakk. Med utgangspunkt i Carlsens merkevare og fraser som «smart er det nye sexy», legges det planer som er langt større.

- Det er definitivt på den digitale flaten vi vil være, men det er så mye mer vi kan gjøre enn det som foregår i selve appen. Det skyldes Magnus sitt merkenavn. Hvordan vi inngår partnerskap vil være en av nøklene i forretningsmodellen vår, sier Murphy.

Med over 700 000 nedlastinger verden over, et nytt produkt på vei og en klar visjon for fremtiden, ses firmaets potensial på som stort. Carlsen finner selv stor glede i å se det massive antallet som benytter seg av Play Magnus.

- Det er inspirerende å høre at så mange har glede av appen, forteller verdensmesteren.

Sammenlignes med Facebook-gründer

Murphy begrunner forventningene sine med Carlsens sportslige og menneskelige egenskaper. Hun er ikke redd for å trekke store paralleller og sammenligner lommedølingen med Facebook-gründer Mark Zuckerberg (31) og mannen bak selskaper som PayPal og Tesla Motors, Elon Musk (44).

- Magnus sin merkevare handler om så mye mer enn sjakk. Det dreier seg om hjernen hans. At smart er det nye sexy. At menn som Zuckerberg og Musk endrer måten verden jobber på. Hjernene deres er briljante, og Magnus har det samme ved seg. Jeg tror det vil forandre måten vi jobber på som firma også. Det handler om strategi, problemløsning, analytisk tenkning - ja, måten man lever livene sine på.

Carlsens univers

Manager Espen Agdestein er Carlsens bindeledd i hverdagen. Han opplever at «Carlsen-universet» er i konstant utvikling. Som Agdestein har fortalt Dagbladet før, mener han at dimensjonene endres til det større når et merkenavn går fra å være nasjonalt til globalt.

- Play Magnus har vært en flott tilvekst. Det prosjektet går veldig, veldig bra. Det er Magnus' redskap for å bringe sjakk til verden, forteller Agdestein.

Han skryter samtidig av jobben Murphy har gjort, og ser med spenning på framtiden. En framtid som inneholder en ny VM-kamp i New York i november.