CBS - Naganos store OL-taper

Det amerikanske TV-nettverket CBS har fått grundig juling i OL så langt. Selskapet betalte 2,8 milliarder kroner for rettighetene til å overføre lekene i USA, men har lokket så få seere til sine sendinger at det kanskje må betale tilbake penger til annonsørene.

Mangelen på en stor «sak» som konflikten mellom kunstløperne Tonya Harding og Nancy Kerrigan, og USAs dårlige resultater så langt, har ført til lunken OL-interesse blant amerikanere flest.

Mandag hadde CBS en «rating» på 16,4, mot 25,2 under Lillehammer-OL. Seertallene er også betraktelig lavere enn under Albertville-lekene i 1992.

CBS hadde regnet med en rating på 19,2 for Nagano-lekene, og kontrakten med annonsørene sier at de skal få tilbake penger dersom seertallene faller under 19,0.

- Åpenbart finnes ikke den entusiasmen vi regnet med, sier en kilde i CBS til det franske nyhetsbyrået AFP.

CBS, som har mistet OL-rettighetene til NBC fra og med Sydney-lekene om to år, stoler nå på at kvinnenes kunstløpkonkurranse - og duellen mellom amerikanske Tara Lipinski og Michelle Kwan - skal redde stumpene.

Japansk TV har tvert imot gode dager under OL. - Alt går mye bedre enn vi regnet med, sier Kazuhiro Uemura i TV-selskapet NHK, som betalte 75 prosent av de 275 millioner kroner TV-rettighetene.