Chris Froome om den nye sjefen: - «Gabba» får mye tyn denne uka

Slik ble debuten til Skys norske sportsdirektør.

SION/MONTREUX (procycling.no): - Jeg tror han kommer til å få en ganske enkel overgang. Han har mye erfaring, og jeg tror alle i feltet har mye respekt for ham, spesielt innad i laget, sier Christopher Froome til procycling.no.

- Det virker som om alle liker å jobbe med Gabriel Rasch. Det blir spennende å se hvordan han gjør det her i Romandiet. Vi gir ham ganske mye tyn denne uken, men satser på han overlever, sier Froome, som smiler mens han snakker om sin nye sportsdirektør.

Tour de France-vinneren fra i fjor har nettopp skrevet seg inn i startprotokollen til langt mer beskjedne Tour de Romandie, han stiller seg opp for et lite knippe fotografer og signerer et par sykkeltrøyer før han triller tilbake til parkeringsplassen hvor Sky er representert med fem-seks forskjellige biler.

procycling.no ble med i Teams Skys følgebil under 2. etappe av årets Tour de Romandie. Slik gikk det til:

13:04: - Radio check, radio check. Froomie, can you hear me, spør Servais Knaven over radioen.

- Yeah, svarer han og plukker opp sykkelen fra stativet foran bilen, knipser to ganger på dekkene. Det spraker i høyttaleren og det er vanskelig å høre hva som blir sagt når Knaven spør resten av rytterne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har egentlig fått nye radioer som skal være tjue ganger bedre, men de er dobbelt så tunge. Vet ikke helt hva det blir til, sier Gabriel Rasch.

Han sitter i førersetet på Team Skys Jaguar. En stasjonsvogn, svart med Sky-stripen over karosseriet. Ni minutter senere starter andre etappe av Tour de Romandie, Raschs debut som sportsdirektør.

Hva er det mest givende å bli sportsdirektør nå etter en lang karriere?

- Det mest givende med å være sportsdirektør er vel når alt er ferdig, i orden. Klart til middag, liksom.

13.15: - OK, det er to kilometer nøytral sone, sier Knaven over radioen.

Sky-laget kjører alltid med to sportsdirektører og to følgebiler.

Knaven er på sin fjerde sesong som sportsdirektør og kjører servicebil nummer én. Også han er i likhet med Rasch tidligere toppsyklist, og Knaven vant blant annet Paris-Roubaix tilbake i 2001.

- Vi kommer ikke til å få se en dritt i dag, sier Rasch.

På bakgrunn av sammenlagtplasseringene til beste rytter, blir bilene rangert i servicekøen. Rasch har bil nummer åtte i rekken bak alle i servicekø én.

KLAR TIL START: Chris Froome forteller at guttene har gitt Gabriel Rasch en "tøff velkomst" som sportsdirektør i Sky. Foto: Torgeir Strandberg, WWW.PROCYCLING.NO
KLAR TIL START: Chris Froome forteller at guttene har gitt Gabriel Rasch en "tøff velkomst" som sportsdirektør i Sky. Foto: Torgeir Strandberg, WWW.PROCYCLING.NO Vis mer

13:17: Starten går, og dagens «roadcaptain», David Lòpez, melder om at en rytter fra BMC og IAM har fått en luke.

- Ok, det er fint, svarer Knaven.

13:21: - Fuck, jeg mistet nettopp Garminen (sykkelcomputeren, vår anm.), sier CJ på radioen.

- Okey, vi ser om vi finner den, sier Knaven.

Rasch stopper bilen, og mekanikeren David i baksetet løper tilbake drøye hundre meter for å hente den.

Alle bilene har passert når han er tilbake, og Rasch blir kalt opp av rittkommisæren for service.

- Ah, perfekt, sier CJ. Han smiler da David gir den tilbake.

- Da skjedde det jo litt, da, sier Rasch.

13.26: David, David, slipper jeg ned på høyre eller venstre siden?

Vi ligger rett bak feltet, tretti plasser for langt fremme.

- Høyre, høyre.

13:30: - Omega Pharma-Quick Step lar dem vel få fem minutter før de begynner å kjøre, tenker jeg.

BMC- og IAM-syklistene, Martin Kohler og Pirmin Lang, har drøye to minutter på feltet.

Michal Kwiatkowski sitter med ledertrøya, og det er forventet at det de må ta ansvar i feltet, kontrollere farten.

13:39: - Det er så rart at det ikke er mer publikum langs løypa. Vet ikke hvorfor det er sånn, men det er samme i Sveits rundt også. Der var det kanskje femten personer på lagpresentasjonen før løpet startet. Helt krise. Tour de France og klassikerne er på andre siden helt ekstreme, men det er for eksempel mye bedre i Norge enn her, de store norske løpene trekker bra med folk. Det er litt bedre kultur for å stille opp når det skjer ting som for eksempel sykkelløp i Norge, virker det som, sier Rasch.

EN HJELPENDE HÅND: Mekaniker Dave har full kontroll underveis. FOTO: Torgeir Strandberg, WWW.PROCYCLING.NO
EN HJELPENDE HÅND: Mekaniker Dave har full kontroll underveis. FOTO: Torgeir Strandberg, WWW.PROCYCLING.NO Vis mer

- Hva syns du om at Tour of Norway glipper da?

- Det er kjedelig, ass. Det hadde jeg gledet meg til, og vi har virkelig prøvd å få det til. Problemet er faktisk at stallen ikke er bred nok, vi har ikke nok ryttere til det. Det er skader i tillegg til at vi satser hardt på Tour of California på grunn av 21. Century Fox, som er ny sponsor for året. Vi har folk i høyden som trener for Tour de France og ni ryttere i Giro d?Italia, sier Rasch.

13:40: Bruddet øker fortsatt avstanden, og har allerede økt til fem minutter.

- Da jeg syklet gikk det aldri så seint, sier Rasch i radioen som går mellom bilene til sportsdirektørene.

Knaven ler.

- Alt endrer seg så fort i sykling.

13:49: Arrangøren opplyser om ny avstand mellom feltet og bruddet, 9:05

14.00: Lopez sier Quick Step har satt opp to ryttere over radioen.
- De ventet lenge, Omega? Over elleve minutter nå, sier Rasch.

Mekanikeren trekker på skuldrene.

- Hva er planen deres for etappen?

- Taktikken vår er å ikke la Quick Step ha noen i bruddet. Ganske enkelt. Spare kreftene til fredagen. Vi får ikke noen i bruddet uansett. Det kunne kanskje gått etter en times «støtecup», hvor alle er slitne.

14:06: Ny tidsavstand: 13 minutter.

- Quick Step håpet nok et spurtlag skulle ta ansvar. Nå har de vært for kalde og ventet så lenge at bruddet faktisk kan gå inn.

- Hvordan ville dere gjort det i samme situasjon?

- Vi hadde sluppet avstanden til omtrent fem minutter og holdt det der. Så hadde det vært opp til spurtlagene å tette mot slutten. Vi tenker ikke på etappen. Det er litt av imaget vårt også, at vi ikke bryr oss om at vi må taue i feltet.

DEN NYE SJEFEN: Gabriel Rasch har gått gradene i Sky: Fra hjelperytter, til roadcaptain og nå sportsdirektør. FOTO: Torgeir Strandberg, WWW.PROCYCLING.NO
DEN NYE SJEFEN: Gabriel Rasch har gått gradene i Sky: Fra hjelperytter, til roadcaptain og nå sportsdirektør. FOTO: Torgeir Strandberg, WWW.PROCYCLING.NO Vis mer

- Koster det av og til mer enn det smaker?

- Det kan gjøre det, men så ser også andre lag at vi er jævla sterke.

14.15: En Quick Step-rytter punkterer.

- Han stopper på venstre side, ja? Amatør, sier Rasch.

14:19: Ny avstand er på 13:06, og feltet har kjørt 34,8 km den første timen.

14:33: Avstand 12:30, melder Knaven over radioen.

- Hvor viktige er radioen egentlig?  

- Veldig. De snakker jo om å fjerne den etter hvert, men jeg håper ikke det skjer. Det blir helt feil. Såkalte «sykkeleksperter» liker å si at det skjer flere velt på grunn av radioen, men det har ingenting med det å gjøre. Jeg tror ikke det har noen sammenheng med smertestillende som Tramadol, heller. Det er bare medieskapt, sier Rasch

• Les mer om Tramadol-saken her: Kristoff-trener om tramadol

• Les mer om Tramadol-saken her: Armstrong-vitne ut mot pillebruken i Sky

- Hvorfor tror du de uttaler seg, da?

- De har kanskje et behov for å ha en mening. Jeg vet ikke, men flesteparten har knapt eller aldri sittet i et sykkelfelt. Hva vet de egentlig om sykling da?

- Er det flere velt nå enn før?  

- Ja, det er det.

- Hva tror du er grunnen?

RADIO CHECK: - Yeah, svarer Chris Froome på radioen. (FOTO: Torgeir Strandberg, WWW.PROCYCLING.NO)
RADIO CHECK: - Yeah, svarer Chris Froome på radioen. (FOTO: Torgeir Strandberg, WWW.PROCYCLING.NO) Vis mer

- Det handler om at flere og bedre ryttere er tilstede i alle ritt vi kjører. Før kom det flere lag til løp som Paris-Roubaix med 19 tommers hjul, ikke sant. De ville egentlig ikke kjøre, men måtte på grunn av hvordan World Tour er organisert. De sto jo av så fort som mulig. Feltet er rett og slett større nå, bedre, i tillegg har vi en ung generasjon som virkelig er offensive og tar sjanser underveis, sier Rasch.

- Men trenger dere radioen, gis det relevant informasjon som arrangøren ikke opplyser om?  

- Ja. Ta for eksempel da CJ mistet computeren. Det er én ting. Videre handler det om å ivareta sikkerheten til rytterne, opplyse om løypen i tillegg til at vi, som sportsdirektører, tar taktiske avgjørelser underveis, sier Rasch.

14:37: - Gabba, kan du bevege deg oppover. Pissepause, sier Knaven over radioen.

14:44: Eneste nordmann i løpet, Lars Petter Nordhaug, stopper for å pisse.

- Hva skjedde i går? spør Rasch.

Han er på vei tilbake i feltet, men henger seg på Sky-bilen på vei opp igjen.

- Jeg var helt ferdig jeg, funket ikke.

14:47: - Fortsatt bare de to Quick-step rytterne som kjører? spør Knaven.

- Ja, svarer Lòpez fra feltet.

14.49: - Hva tror du  tenker de to i tet av hovedfeltet. De som drar med 170 mann på hjul?

- Tja, det er vel jobben deres? Jeg tror ikke de syns det er så ille. Mange ser på det som god trening også. De er mange som kommer fra klassikerne og har hatt en rolig periode. Fin måte å starte beina igjen.

14:53: Vi passerer Aigle, byen hvor den internasjonale sykkelunionen, UCI,  har hovedkontor. Under verdensmesterskapet i sykling 2013 ble det holdt valg om presidentskapet. Etter flere turbulente år for tidligere president, Pat McQuaid, ble Brian Cookson valgt som ny leder. Rasch tror maktskiftet var bra.

- Jeg mener det har blitt bedre. Han viser at han hører på hva vi faktisk sier, ikke bare turer på som McQuaid gjorde. De viser interesse for hvor lagene og ryttere vil. Men vi har jo ikke en hundre prosent reell påvirkningskraft overfor UCI. Bernard Eisel sitter som rytterrepresentant i et av styrene UCI. Det er i hvert fall noe, sier Rasch.

15:00: - David (mekanikeren), do you need to piss?

- Not yet.

- Du vet, David, da jeg var på UCIs kurs her i fem dager i fjor. Jeg lærte ingenting jeg ikke visste fra før. Det eneste de sa var hvordan vi skulle kjøre  bak feltet, holde høyre og så videre.

INGEN GOD DAG: Lars Petter Nordhaug sto av med sykdom. (FOTO: Torgeir Strandberg, WWW.PROCYCLING.NO)
INGEN GOD DAG: Lars Petter Nordhaug sto av med sykdom. (FOTO: Torgeir Strandberg, WWW.PROCYCLING.NO) Vis mer

Mekanikeren fnyser.

15:09:  Vi er inne i Montreux, og passerer målstreken. Den er plassert idyllisk, et steinkast fra sjøen.

- Jeg trente mye her da jeg bodde i Sveits et år. Sykler man rundt sjøen er omtrent halvparten i Sveits og den andre i Frankrike. En veldig forskjell, den franske delen er livløs, og du finner knapt en kafé. På sveitsisk side er det masse bakerier og folk i gatene.

- Hørte du om Riccò, avbryter mekanikeren.

- Ja, fy faen.

Riccardo Riccò har gjentatte ganger blitt tatt for doping etter han ble kastet ut av Tour de France i 2008. Nå har han blitt tatt av politiet mens han igjen kjøpte EPO. Det til tross for at han for tiden har en tolv år lang utestengelse fra sporten.

- Jeg var på feil tid til feil sted, uttalte Riccò til italienske medier.

- Den gutten er like dum som han er uvøren, sier David.

Rasch ler kort.

- Han snakket vel om å kjøre noen rekorder opp noen kjente fjell. Da er det vel umulig for ham å la være å dope seg.

15.15: Bakken opp fra Montreux er kategorisert med vanskelighetsgrad tre, letteste kategori, men stiger nærmere 500 meter over seks-sju kilometer.

- Tror du det blir noen forsøk her?

- Tviler litt på det, egentlig. Bakken er ikke hard nok, og jeg tror Quick-Step-rytterne setter seg fram og kjører opp med 400 watt i snitt. Da skjer det ikke så mye.

- Hva tror du om Froome, da. Han har jo ikke hatt samme resultater som i fjor?

- Ut i fra hva jeg ser, tror jeg Froome er like bra i år som i fjor. Han har bare hatt litt problemer med andre ting, skader og sykdom, sier Rasch.

SPORTSDIREKTØRENE: Har én radio til rytterne og enda en radio mellom bilene. (FOTO: Torgeir Strandberg, WWW.PROCYCLING.NO)
SPORTSDIREKTØRENE: Har én radio til rytterne og enda en radio mellom bilene. (FOTO: Torgeir Strandberg, WWW.PROCYCLING.NO) Vis mer

15:29: - Det er to Tinkoff-ryttere i front, sier Froome.

Han er rolig i stemmen, hører knapt at han puster.

- Det er så bra når Froome snakker sånn, helt avslappet. Det går jo ikke akkurat sakte, sier Rasch.

Lotto Belisols Kenny Dehaes er førstemann som mister feltet. Han spurter forbi Sky-bilen på de litt flatere partiene, men blir passert igjen på de bratte.

- Hvor mye koster en bakke og etappe som dette for Froome?  

- Han skal jo sykle han også, men det er vel ikke veldig mye det koster. Det er jo lettest for de som er best. Kommisæren opplyser om at duoen i tet passerer bakkespurten, og at siste måling viser en tidsavstand på elleve minutter.

15:38: Ny avstand 9:30.

15:42: - Er det Lars Petter? Det er så typisk ham å stoppe for å pisse på sånne tidspunkt. Han må ha stoppet for å pisse, hvis ikke er han syk eller noe, sier Rasch.

15:52: Lòpez på radioen: - Feltet går full gass nå.

- Det er helt klart et eller annet som ikke stemmer med Lars Petter nå.

15:54: Ny avstand, 7:30

- Bra kjørt, veldig gode posisjoner nå, sier Froome via radioen.

- Bra, sier Knaven.

Etter bakketoppen bølger terrenget seg videre opp åsen. Flere av rytterne som har mistet kontakten, klamrer seg fast i bukkestyret og prøver desperat å få le fra vinden bak lagbilene.

- Tre ryttere er løs, sier Lòpez.

- Bare hold dere nær Froome, kommer det kontant fra servicebil én.

Nordhaug kikker ned og har knærne lett ut til siden mens bil etter bil passerer ham i en av de slake stigningene.

I LE AV SKY: Lars Petter Nordhaug slet tungt under etappe 2 i Romandiet. (FOTO: Torgeir Strandberg, WWW.PROCYCLING.NO)
I LE AV SKY: Lars Petter Nordhaug slet tungt under etappe 2 i Romandiet. (FOTO: Torgeir Strandberg, WWW.PROCYCLING.NO) Vis mer

- Tror ikke jeg er helt frisk, sier Nordhaug gjennom vinduet på Sky-bilen. Han blir liggende bak bilen til Sky et stykke, og støter til bilen foran da kreftene er tilbake og terrenget slakere.

- Synes synd på Lars Petter nå, ass. Hardt å kjøre løp når man er ikke er frisk, sier Rasch.

16.02: Richie Porte kaller opp servicebilen og vil bytte sykkel etter å ha kjørt i et hull i veien.

16.12: - Nå er det fem kilometer flatt, så kommer neste bakke, sier Knaven.

Langs løypen står motorsyklene med flagg og varsler om farlige partier og viser hvor rytterne hvor løypa går.

16.19: - Hadde jeg skulle kjørt motorsykkel i løp, hadde jeg ikke kjørt Goldwing. Man må jo ha tilnærmet null kontroll i små gater og svinger.

- Kjører du motorsykkel?  

- Jeg gjorde, hadde en Ducati-sykkel for noen år siden. Det er en veldig usosial greie, og ikke helt det samme etter man har syklet hele dagen. Jeg hadde lagt den ut for salg, men så krasjet jeg den i stedet. Klarte ikke en sving på vei opp mot Sollihøgda. Bare pinneved igjen av hele greia.

- Og med deg?  

- Jo, jeg var jævla heldig.

16:20: - Det er umulig å bytte sykkel nå, Richie, sier Knaven.

16:29: Ny avstand er 4:25 med fire mil til mål.

16:30: Nordhaug bryter Tour de Romandie.

• Les mer: Syk Nordhaug brøt Romandiet

16:36: CJ og Porte faller av i dagens andre kategoriserte stigning, Rasch blir liggende bak.

- Sykkelen hans er kanskje litt annerledes etter han kjørte i hullet, sier mekanikeren.

FALT AV: Kenny Dehaes slipper hovedfeltet i bakken. (FOTO: Torgeir Strandberg, WWW.PROCYCLING.NO)
FALT AV: Kenny Dehaes slipper hovedfeltet i bakken. (FOTO: Torgeir Strandberg, WWW.PROCYCLING.NO) Vis mer

- Han merker forskjellen, uten tvil, sier Gabriel.

- Ingen «happy feet» om dagen, sier Rasch.

- Pff, yeah. Det er hardt, ja, sier mekaniker David.

En liten gruppe har dannet seg med tre mil til mål. Marcel Kittel har en hjelperytter som tauer sammen med Movistar-rytteren, Pablo Lastras.

- Gabba, kjører de fortsatt sammen? sier Knaven.

- Ja, de er rundt ti ryttere nå nå.

- Tror du de kommer opp igjen?

- Hvis de kommer tilbake kortesjen, kanskje.

16:48: - Belkin kjører vel for Moreno Hofland? Forresten rart ikke Giant Shimano slipper ned folk til Kittel. De er ikke så langt bak, sier Rasch.

- Vi skulle hatt Ben Swift her?

- Ja, definitivt. Hadde vært perfekt for ham, sier David.

16:57: - Se på Richie, han har problemer med å følge gruppen, sier David.

- Hva er problemene til Porte om dagen?

- Han har hatt litt mageproblemer, vært syk med noe virusgreier.

- Jeg er bak dere hvis dere trenger noe, sier Rasch på radioen.

Kittel løfter armen og vil ha fram Porte og CJ for å taue.

PORTE I TRØBBEL: Motgangen fortsetter for den sterke tasmanieren. (FOTO: Torgeir Strandberg, WWW.PROCYCLING.NO)
PORTE I TRØBBEL: Motgangen fortsetter for den sterke tasmanieren. (FOTO: Torgeir Strandberg, WWW.PROCYCLING.NO) Vis mer

- Han er sugen, Kittel, sier mekanikeren og ler.

- Nå er det flatt og fint innover, hold Froome i en god posisjon inn til finalen. Kom igjen, gutter, sier Knaven på radioen.

17:17: Porte slipper seg tilbake til Sky-bilen.

- Hva er galt? sier Rasch. 

- Hvem er det som har fikset på sykkelen min? spør Porte.

- Det er meg, få ham over her, sier David.

Porte slipper seg bak bilen, kjører opp på venstre side

- Det er noe galt med styret eller girskifteren. Det er ikke som det skal være, sier Porte.

Han tar tak i ruta og drar ekstra fart på vei tilbake i gruppen.

- Pff, den sykkelen er helt perfekt. Jeg sjekket alt går, sier David etter Porte er tilbake i gruppen.

- Det er ingenting galt med det styret eller handelen, fastholder han..

17:25: Kohler og Lang blir hentet med tre kilometer til mål, vi har ennå ikke kommet inn i byen, og blir guidet av en politimotorsykkel ned gjennom villastrøket før Montreux.

- Det er ikke rart man blir litt tullete i trafikken når man kjører på sykkelløp. Tror jo alt er lov, sier Rasch etter politiet har vist oss via venstrefilen på en rundkjøring.

- Kom igjen. Få frem Froomie nå. Hold ham i en god posisjon før mål, sier Knaven

- Se, se, Froome er med i spurten! roper David.

EN TUNG DAG PÅ JOBBEN: Lars Petter Nordhaug. (FOTO: Torgeir Strandberg, WWW.PROCYCLING.NO)
EN TUNG DAG PÅ JOBBEN: Lars Petter Nordhaug. (FOTO: Torgeir Strandberg, WWW.PROCYCLING.NO) Vis mer

- Michael Albasini vinner, Froome topp ti, garantert, sier Rasch på radioen.

17:32: - Hva er jobben din når etappene er ferdig?

- Vel, når vi kommer frem går bussen skal radioene lades og så begynner vi å jobbe med dagsplanen morgendagen. Så er det middag en gang ut på kvelden.

- Hva med i dag. Er dere fornøyde med etappen?

- Tja, vi tapte ikke noe tid med Froome, men det er bare kjedelig at Porte er så dårlig om dagen, sier Rasch. Det er i morgen det gjelder.  

• Les mer: Froome med knockout på Tour de France-konkurrentene 

- Hvordan syns du overgangen fra rytter til sportsdirektør går?

- Jeg føler det går bra. Jeg er usikker på mye, men det går fremover, og jeg får mye hjelp av Knaven i starten.

- Er det greit å være ferdig som syklist?

- Det kribler ikke akkurat i beina når de andre skifter til sykkeltøy, nei, sier Rasch.

100 meter fra målstreken blir vi vinket inn til høyre på parkeringsplassen for lagbilene.

17:38: Fader, hater folk som går sakte, ass. For eksempel på gangfelt, når bilistene har tatt seg tid for å stopp for dem, og de bare lumper over, sier Gabriel Rasch.

Sportsdirektøren.

PS! Debuten gikk fin-fint for Rasch i sportsdirektørbilen. Chris Froome vant Romandiet rundt sammenlagt. Mer om det her!

Denne artikkelen er levert av sykkelnettstedet www.procycling.no!

VELKOMMEN TIL MÅL: Etappen er over, Team Sky har holdt Chris Froome i god posisjon og laget kan si seg fornøyde. (FOTO: Torgeir Strandberg, WWW.PROCYCLING.NO)
VELKOMMEN TIL MÅL: Etappen er over, Team Sky har holdt Chris Froome i god posisjon og laget kan si seg fornøyde. (FOTO: Torgeir Strandberg, WWW.PROCYCLING.NO) Vis mer