VURDERING:Petter Northugs private sponsor skal gjøre en ny vurdering av avtalen.

Foto: Ned Alley / NTB scanpix
VURDERING:Petter Northugs private sponsor skal gjøre en ny vurdering av avtalen. Foto: Ned Alley / NTB scanpixVis mer

Coop med grundig vurdering av Northug-avtalen

Verdt ni mill.

Coop Norges sponsoravtale med Petter Northug, som er verdt 9 millioner kroner, fortsetter foreløpig som før. Coop skal diskutere saken internt og eksternt før det trekkes en endelig konklusjon.

- Vi kommer til å bruke den tiden vi trenger til å diskutere saken grundig, både internt i Coop og med Petter og hans støtteapparat, før vi trekker noen konklusjon, sier konstituert informasjonsdirektør Kristin Paus i Coop Norge til NTB.

Hun opplyser at Coop Extras TV-reklame med Petter Northug ikke er til vurdering, da den uansett ikke ligger på spilleplanen i tiden fremover.

Utover dette har Coop Norge mandag ingen ytterligere kommentarer til saken, men viser til en pressemelding fra søndag. Da bekreftet Coop Norges administrerende direktør Svein Fanebust at selskapet har en klausul med Northug som gir mulighet til å avslutte samarbeidet. I påvente av en konklusjon, ønsker Coop Norge å vise forståelse for Northug.

- Samtidig som vi tar sterkt avstand fra det Petter har gjort, er vi opptatt av å ta vare på Petter som menneske i den vanskelige situasjonen han nå står i. Et menneskes karakter og styrke betegnes ikke bare av de feil man begår, men også av hvordan man håndterer sine feiltrinn, sa Fanebust søndag.

Avtalen ble inngått i mai i fjor, og den har en varighet på tre år. Avtalen omfatter et sponsorbeløp på 9 millioner kroner i året.

(NTB)