KLAR FOR NORGE:  En ny avtale mellom Skiforbundet og Coop gjør at Petter starter som vanlig for Norge i verdenscupen til vinteren. FOTO: Bjørn Langsem / Dagbladet.
KLAR FOR NORGE: En ny avtale mellom Skiforbundet og Coop gjør at Petter starter som vanlig for Norge i verdenscupen til vinteren. FOTO: Bjørn Langsem / Dagbladet.Vis mer

Coop-Petter får gå for Norge

Skiforbundets prinsippfasthet er verdt mye mer enn en sponsoravtale på 3 millioner pr. år.

AVTALEN som sikrer at Petter Northug får konkurrere for Norge til vinteren, er i prinsippet klar. Det innebærer at Petters privatsponsor Coop utvider sportsatsingen sin til å omfatte alt barne -og breddearbeid i Skiforbundet; mens forbundet på sin side ser bort fra styrevedtaket sist vår om at enhver løper som er sportslig kvalifisert for landslag nettopp må bli med der.

Det slipper Petter. Nå kan han fortsette sin private satsing som Coop-løper helt til han blir tatt ut til ulike landslagsoppdrag i sesongen. Da skifter han fra Coop-tøy til vanlig landslagsutstyr, med de samme plikter og rettigheter som hvilken som helst representasjonsløper. I tillegg skal han være langrenn sin ambassadør inn i Skiforbundets totale barnearbeid.

Slik løses denne konflikten til beste for hele sporten.

DENNE løsningen hadde ikke kommet uten Skiforbundets vilje til å stå på prinsippet om at hver landslagsløper må bidra til sportens felles økonomi. På det viset har et kronglete styrevedtak om å tvinge de beste løperne inn på landslaget, i praksis blitt en suksess.

Det har i første omgang tvunget Coop til å betale sporten rundt 3 millioner kroner pr. år for at matvaregiganten skal oppnå maks reklameutbytte av Petter Northug, men enda viktigere er det å sette selve eksempelet:

•• Heretter er det ingen private sponsorer som kan stikke av med landslagsstjerner til eget bruk uten å betale fellesskapet for det.

På sikt er et slikt eksempel avgjørende for all norsk idrett. Det tydeliggjør sportens eiendomsrett over ethvert landslag.

IRONISK nok har noe av det mest vriene i denne saken nettopp vært den interne drakampen i skimiljøet om fritt å få ta ut de beste løperne til landslaget. Det er ingen hemmelighet at det underveis har kostet langrennslederne ganske mye å true Petter med utestengelse fra OL, VM -og verdenscup. De har hele tida ønsket å ha med Northug, men har valgt å være lojal mot skistyrets behov for å statuere et eksempel.

Så er det desto bedre å se at taktikken lønte seg.

SAMTIDIG er  denne løsningen som også er skissert i dagens VG, optimal for Petter selv. Han har også vært lojal mot Coop sin tenkning på å eksponere ham i langløp kommende vinter, mens han sannsynligvis mye heller ville ha satset på verdenscup.

Det er minst en god grunn til det:

•• Petter Northug har aldri vunnet Tour de Ski.

For en løper som har basert mye av den eventyrlige framgangen sin på stadig å bryte barrierer, er dette et stort,svart hull på CV'en. Målt i mesterskap er Petter historiens mest komplette langrennsløper. Med et spenn fra sprint til 5-mil har ingen vunnet flere ulike øvelser enn ham.

Da gjelder det også å overvinne de spesielle utfordringene som følger med Tour de Ski.

SLIK innebærer denne  løsningen at Petter i praksis konkurrerer for Norge i de første verdenscup-konkurransene som en del av oppkjøringen til Tour de Ski.

Akkurat den er nok allerede i gang. De siste ukene har Petter levert såpass bra prestasjoner på baneløp i friidrett at det speiler et sesongopplegg med vekt på å bedre selve oksygenopptaket. Slik bygges litt av plattformen for å mestre den spesielle Tour de Ski-avslutningen opp monsterbakken i Val di Fiemme.

Nå som Skiforbundet og Coop har åpnet døra for satsing på landslag, kommer det ikke til å stå på Petters vilje til å levere.

FOTNOTE: Langrennsponsoren SPAR kunne ha nektet Skiforbundet å ta inn Coop som sponsor for barne -og breddearbeidet. Norgesgruppen som eier denne matkjeden og er landets desidert største aktør i dagligvarehandelen, har valgt en annen strategi. De har åpnet for et samarbeid for å unngå konflikt rundt populære Petter Northug, og har så langt muligens fått betalt for rausheten. Det siste året økte Norgesgruppen sin markedsandel med 0,6% mens Coop gikk tilsvarende mye ned.