VISSTE OM BOKA: Kommunikasjonsdirektør i Coop bekrefter overfor Dagbladet at de visste om Northug-boka, og direktør Svein Fanebust har selv blitt intervjuet i prosessen. Foto: Ned Alley / NTB scanpix
VISSTE OM BOKA: Kommunikasjonsdirektør i Coop bekrefter overfor Dagbladet at de visste om Northug-boka, og direktør Svein Fanebust har selv blitt intervjuet i prosessen. Foto: Ned Alley / NTB scanpixVis mer

Coop visste om Northug-boka og kommer selv til å ha den i sine butikker

Utsatte nytt produkt.

Følg Dagbladets direktesending om Northug-saken

(Dagbladet): I dag kom boka «Northug - en familiehistorie» skrevet av Sverre M. Nyrønning. Her får man for første gang innblikk i hvordan Northug selv, og de rundt ham, opplevde det som skjedde den 4. mai.

Coop selger Kristin Paus, kommunikasjonsdirektør i Coop, sier til Dagbladet at de har vært godt informert om at boka ble skrevet, men at hun ikke kjenner til innholdet i boka.

- Det jeg ser har vært slått opp om promille og fart har vi vært godt informert om på forhånd. Jeg har ikke nøyaktig i hodet når vi ble informert, men det var ikke så lenge etter at Petter fikk vite det. Det var før ferien en gang, sier hun.

Hun bekrefter samtidig at boka kommer til å bli å finne i Coops butikkhyller.

- Jeg har sjekket, og den er på vei ut i Coop Obs-butikkene våre. Det kan godt hende at det den er ute i noen allerede.

Hun avkrefter derimot at Coop på noe nivå har vært involvert i prosessen det har vært å skrive boka, men forteller at Coop-direktør Svein Fanebust har blitt intervjuet.

- Et alvorlig feiltrinn Coop måtte vurdere forholdet til Northug etter fyllekjøringen. Hovedsponsoren valgte å fortsette samarbeidet, men satte krav om endret livsstil, ingen alkohol, ingen pokerspilling og 100 prosent fokus på treningen.

I boka står det at Coops administrerende direktør, Svein Fanebust, vurderte situasjonen slik:

«Han legger ikke skjul på at fyllekjøring er et alvorlig feiltrinn, noe annet kan han heller ikke si om en kriminell handling, og fremholder at samvirket derfor har vært nødt til å bruke tid på å bestemme seg for hvordan det til slutt skal forholde seg til et videre samarbeid med Petter Northug, som har vært en tung investering med et opprinnelig langsiktig perspektiv for Coop.»

Coop så seg samtidig nødt til å utsette et nytt produkt da det ble kjent at Northug hadde krasjet i fylla:

«Bare et par dager før fyllekjøringen ble et nytt Northug-produkt fotografert for lansering, nemlig mamma Mays syltetøy, men Coop utsatte umiddelbart produktlanseringen på ubestemt tid.»

Følg Dagbladets direktesending om Northug-saken