Coops omdømme er blitt bedre etter Northugs krasj

Bred undersøkelse.

(Dagbladet): Petter Northug er inne i en god treningsperiode etter den famøse fylleturen som endte med en totalvraket Audi i Trondheim 4. mai. 

I kulissene vokser imidlertid problemene. Nå forhandles det om Northugs økonomiske framtid mellom hovedsponsor Coop og managementet hans i selskapet Nye Høyder.

Coop har som kjent stilt som krav at Northug kvitter seg med Nye Høyder og hele det nåværende støtteapparatet før de forplikter seg til å gå videre med multimillion-avtalen de tegnet med Petter for et år siden. 

Bedre omdømme Ved siden av ville mange kanskje gått ut fra at hovedsponsoren hadde et massivt omdømmeproblem å rette på etter at deres fremste frontfigur krasjet i fylla.

TRENER GODT: Petter Northug lar seg tydeligvis ikke affisere av bråket. Foto: Ole Morten Melgård
TRENER GODT: Petter Northug lar seg tydeligvis ikke affisere av bråket. Foto: Ole Morten Melgård Vis mer

Slik er det imidlertid ikke.

Coops omdømme er faktisk blitt bedre siden Northug totalvraket sin Audi A7 Sportback.

- Vi sjekker omdømmet vårt jevnlig, og undersøkelsen vår i mai viser at omdømmet er stabilt, og faktisk litt forbedret, siden april, hevder Kristin Paus, kommunikasjonsdirektør i Coop, overfor Dagbladet.

750 respondenter Coop gjennomfører fortløpende omdømmeundersøkelser, og den undersøkelsen Paus viser til er blitt gjennomført fra 1. mai - altså fra rett før Northugs krasj 4. mai - og fram til nå.

- Vi har spurt et bredt utvalg av befolkningen, og har bygget svaret på 750 respondenter. I løpet av måneden skal vi opp på 1000, sier Paus.

- Snakker vi om at all PR er god PR, når omdømmet er blitt bedre?

- Vi vet at den viktigste driveren for omdømmet vårt er hvordan folk opplever butikene våre og tilbudet der. Jeg tror dette går på blant annet den flotte grillkampanjen vi har. Analysesjefen vår påpeker at vi har et sterkt og godt omdømme, noe vi har hatt i mange år, sier Paus.

Proff Kommunikasjonssjefen i Coop sa i går til Dagbladet at hun ikke vil ha noen formening om når situasjonen rundt Northug er avklart.

GOD STEMNING: Coop-direktør Svein Fanebust har fortsatt mye å smile for, skal vi tro firmaets siste omdømmeundersøkelse. Foto: Ned Alley / NTB Scanpix
GOD STEMNING: Coop-direktør Svein Fanebust har fortsatt mye å smile for, skal vi tro firmaets siste omdømmeundersøkelse. Foto: Ned Alley / NTB Scanpix Vis mer

Hun er heller ikke bekymret for at det skal gå utover Northugs sportslige forberedelser før VM-sesongen. 

- Dette gjør vi jo med de aller beste ønsker og intensjoner, og så får vi jo håpe og tro at Petter er proff nok til å holde på med treningen sin, sier Paus til Dagbladet.

I COOP: Kommunikasjonsdirektør i Coop, Kristin Paus, kan vise til gode omdømmetall.
I COOP: Kommunikasjonsdirektør i Coop, Kristin Paus, kan vise til gode omdømmetall. Vis mer