SØVNRÅDGIVER: Cristiano Ronaldo har benyttet seg av søvnrådgiver Nick Littlehales. Foto: AFP PHOTO / CURTO DE LA TORRE / NTB Scanpix
SØVNRÅDGIVER: Cristiano Ronaldo har benyttet seg av søvnrådgiver Nick Littlehales. Foto: AFP PHOTO / CURTO DE LA TORRE / NTB ScanpixVis mer

Cristiano Ronaldos søvnrådgiver

Cristiano Ronaldos hemmelige søvn-våpen:
- Sporten tok det for gitt

Nick Littlehales har flere superkjendiser på klientlista.

(FourFourTwo): Søvnrådgiver Nick Littlehales er mannen som har hjulpet flere idrettsstjerner verden over til å få et bedre søvnmønster. For til tross for økningen av idrettsvitenskapeligelige tjenester som er utformet for å bedre hverdagen til eliteutøvere, er søvn et tema som ofte blir forsømt.

Det startet i 1990 da Littlehales spurte seg hvorfor eliteorganisasjoner og elitelag ikke så ut til å bry seg om viktigheten av god søvn. Han begynte med fotballen, og tok etter hvert kontakt med den lokale klubben Manchester United.

- Jeg har alltid vært fascinert av hvor viktig denne naturlige hviletid-prosessen er, men også at den generelle befolkningen, og ikke minst sporten, tok det for gitt, sier Littlehales til The Guardian.

For selv om daværende manager Sir Alex Ferguson hadde god kontroll på hva spillerne spiste, hvordan de trente og hva det hadde å si for hvordan de presterte på banen, hadde de ikke kontroll på hva spillerne gjorde så fort de forlot treningsfeltet.

Ferguson mente derfor at spillernes søvnmønster skulle bli en høyere prioritet i klubben. Da hadde allerede Littlehales vunnet tilliten til skotten, ved å hjelpe til med ryggproblemene til stopper Gary Pallister, som sov på en madrass som gjorde vondt verre.

- Alt jeg gjorde var å åpne døra, sier Littlehales, som raskt ble involvert i planleggingen av Uniteds «opptreningsrom» på treningsfeltet Carrington.

SØVNRÅDGIVER: Nick Littlehales. Foto: REUTERS/Phil Noble/NTB Scanpix Vis mer

Jobber med Ronaldo

Nyheten spredte seg, og Arsenal-manager Arsène Wenger var blant dem som viste interesse. Også den engelske pressen begynte å spørre seg hvem denne mystiske mannen som kjørte inn og ut av klubbers treningsfelt var.

- De ble tipset om at jeg lærte spillerne om søvn. Det fikk folk til å tenke på temaet som helhet, sier Littlehales.

Det ble starten på noe stort, og i seinere tid har han jobbet med klubber som Chelsea, Liverpool, Arsenal, Real Madrid og det engelske landslaget, i tillegg til en haug av OL-utøvere. Og et av de største navnene på klientlista? Superstjerne Cristiano Ronaldo.

- Jeg ble invitert til Real Madrid da Carlo Ancelotti ble manager. Jeg sto i den ene enden på treningsfeltet og snakket med Madrid-ansatte da Ronaldo kom bort. Han hadde trent hele dagen og du forventet at han ville løpe rett i garderoben for å ta en dusj, men han spurte i stedet hva vi diskuterte, sier Littlehales til engelske Independent.

- Han var interessert i det jeg forsøkte å gjøre, fordi som atlet har han alltid investert i seg selv. Av det jeg har lært av å jobbe med ham, er ikke Ronaldo interessert i nymotens dietter, han er ikke interessert i å kopiere andre. Det eneste han tenker på er om det fungerer for ham.

Littlehales mener at fem ganger 90 minutter med «søvn» i løpet av 24 timer er optimalt. Han mener teorien om at vi trenger åtte timer søvn er «tullprat», og at alle bruker forskjellig tid på å lade opp batteriene både fysisk og mentalt.

Flere klubblokaler på elitenivå skal være utstyrt med såkalte «sove-pods», som er spesialdesignet for at spillerne kan ta seg en rask lur innimellom treningsøktene.

Ser ikke på tv før sengetid

Rutine er også viktig. Littlehales mener at vi mennesker enten er morgenfugler eller natteravner og at det er genetisk hvilken kategori du tilhører.

Søvnrådgiveren vil ikke gå inn på hvordan det ser ut på soverommet til Real Madrid-stjerne Cristiano Ronaldo, men han gir oss et innblikk i hva han anbefaler klientene sine å gjøre.

Halvannen time før Ronaldo legger seg, slår han av telefonen og slutter å se på tv eller andre skjermer. Littlehales anbefaler også klientene sine å sove i fosterstilling i nyvasket sengetøy, og han er ikke tilhenger av luksusmadrasser som former seg etter kroppen.

- Alt du trenger er 10 centimeter skum. Hvorfor, når du drar på camping og sover på en tynnere madrass, våkner du da og føler deg fantastisk? Jeg har jobbet med Team Sky i flere år og under hver Tour de France, Giro d'Italia eller Vuelta a España tar vi kontakt med hotellene og sørger for at syklistene sover på nøyaktig de samme madrassene hver natt, sier han.

Sovepakker

I Sky innførte han «sleep kits» (sovepakker), som er kopier av det syklistene benytter på soverommet hjemme, og klientene foretrekker dem. Et eksempel er banesyklisten Chris Hoy som ikke brukte senga si på et femstjerners hotell. I stedet sov han på gulvet i en sovepakke som var skreddersydd for kroppen hans.

Det er et tynt lag med skum som er skreddersydd for kroppen, som enten blir lagt på hotellmadrassen, eller på gulvet om det ikke passer til senga. Du kan veie opp til 150 kilo uten at du kjenner gulvet.

Når klienter tar inn på hotell sørger han for at de får riktig rom i riktig etasje, riktig air condition og temperatur (16 til 18 grader er perfekt), i tillegg til riktig belysning. Ingenting overlates til tilfeldighetene. Hotellsenger skal passe for folk mellom 0 og 200 kilo for å sette det på spissen, og de er ikke akkurat skreddersydd for eliteutøvere.

- Dersom de ikke har noe som passer tar jeg med min egen seng, eller så finner vi et annet hotell, sier Littlehales.

Disse lange sykkelrittene gjør utøverne utslitte mentalt. Derfor instruerer han lagsjefer om å sørge for at hver syklist har sju sett med hvitt sengetøy som blir vasket, tørket og byttet ut hver dag slik at rytteren vil føle ekstra ro.

Det er nærliggende å tro at Cristiano Ronaldo på sin side har noen til å vaske sengetøyet for seg. Det han leverer på banen bidrar nok også til at han sover godt.

Kilder: The Guardian, Independent og The Telegraph