Dæhlie kjemper mot Donald

RAMSAU (Dagbladet): Bjørn Dæhlie drar inn minst én million kroner på den nye videoen om sitt eget liv i løypene. Skikongen skal nå kjempe mot Donald Duck om seieren på det norske kjøpevideomarkedet.

Bjørn Dæhlies aller ferskeste kommersielle gjennombrudd ble presentert bare to timer etter Bjørns første skikkelige treningstest i VM-løypene i går. Det er ikke småpenger skikongen vil tjene på filmen om seg sjøl.

- Bjørn får en blanding av fast sum og royalties. Noen hundre tusen kroner, sier Dæhlie-rådgiver Rolf Nereng .

Ettertraktet

Han er beskjeden på klientens vegne. Royalty (bonus pr. solgt video) ligger vanligvis på 10- 15 prosent. Prisen på videoen er 199 kroner.

- Vi selger minst 50000, sier Espen Solberg i produksjonsselskapet Buena Vista. Det betyr sjusifret beløp inn på Dæhlie-kontoen.

Utsiktene til storsalg medførte derfor bare hygge da Bjørn Dæhlie møtte 100 pressefolk i et knøttlite lokale under gårsdagens presentasjon.

- Ja ha, sa Bjørn og banet seg vei gjennom mylderet.

Private opptak

Den 61 minutter lange videoen inneholder Bjørn Dæhlies beste skirenn kommentert av mesteren sjøl. I tillegg åpenbarer Dæhlie enkelte private videoopptak.
- Dårlige åttemillimeteropptak, innrømmer Bjørn.

Men gode nok for dem som vil kikke ham og Vilde og sønnene etter i kortene.

Til nå har Disney vært aleine på toppen av kjøpevideomarkedet i Norge, men nå får de konkurranse av skikongen fra Nannestad.

I fjor skrev Bjørn Dæhlie og Rolf Nereng boka «Gulljakten» med Bjørns betraktninger om sitt eget liv. Til nå har den solgt over 130000 eksemplarer og innbrakt Dæhlie over to millioner kroner.

- Boka var hardt arbeid. Video er enklere, sier Bjørn.
Denne gangen har han gjort den hardeste jobben på forhånd: med elleve VM- og OL-gull siden 1991.

TRANGT</B>: Det ble svært folksomt da skikonge skulle fortelle om den nye videoen sin.