Dale Oen slått ut av VM

Skuffet i semifinalen.

INGEN VM-FINALE: Alexander Dale Oen ble slått ut i semifinalen. Foto: AFP
INGEN VM-FINALE: Alexander Dale Oen ble slått ut i semifinalen. Foto: AFP Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Alexander Dale Oen (24) angret ikke på draktvalget etter exiten fra VM-semifinalen.

For første gang på fire år er han ikke i finalen på 100 meter bryst i et mesterskap. 59,90 søndag var klart årsbeste, men 13.-plass holdt ikke til finale.

- Utøverne har snakket om at mye har vært på halv 12 i Det internasjonale svømmeforbundet (FINA) den siste tiden. Det er klart at det er kjedelig, men VM var stedet å vise misnøyen på. Det er da det er mest synlig. Jeg skulle helt klart ønsket at jeg var mer skuffet akkurat nå, sa sølvvinneren fra OL i Beijing.

- Tok du en kalkulert risiko?

- Ja, det er vel akkurat det det er. Dette var en stille protest. Det viser at folk bryr seg.

- Så du angrer ikke på at du ikke brukte det beste utstyret?

- Nei, selv om det ikke er helt meg å ryke ut i semifinalen.

Dale Oen holdt en liten åpning for å bruke en ny drakt på den halve brystdistansen, men landslagssjef Petter Løvberg tvilte på det. Dale Oen har ikke testet det nye utstyret, og uansett har de lagt en plan fram mot OL i London i 2012.

Mangler littTidene viser at drakten hadde sitt å si. 16 løpere svømte under ett minutt på distansen. Før OL i Beijing var den olympiske rekorden på over ett minutt. Det er klart at drakten har sitt å si for en slik tidsmessig utvikling.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer