Dans deg til fine legger

Du trenger leggmuskler i hverdagen.

• Har du lyst til å være med i trekningen av et weekendopphold for to på Rica hotell, og en drøss med andre gode premier? Svar på vårt OL-spørsmål her.

(Dagbladet.no): Om ikke legger er den viktigste muskelgruppen for Romøren og co. Når de setter utfor, er det derimot viktig for de fleste i dagliglivet.

Når man går, løper, sykler, hopper og danser er musklene i leggene i aktivitet.

- Ankelstrekkerne, som går fra baksiden av leggen og ned til ankelen, er viktige i mange bevegelser både i idrett og i dagliglivet for øvrig, sier styrketrener ved Norges Idrettshøgskole, Pella Refsnes.

Får hjelp fra eksperter

Olympiatoppen bistår toppidrettsutøvere på den daglige treningen og mange av de beste utøverne innen ulike idretter, trener regelmessiog på Toppidrettssensteret.

- Utøverne får hjelpe fra trenere innen ulike områder, som koordinasjon, utholdenhet og styrke. De får også hjelpe fra leger, fysioterapeuter og spesialister på mental trening, sier Refsnes.

Skal man trene legger hjemme er det flere ting man kan gjøre.

Foto: SCANPIX
Foto: SCANPIX Vis mer

- Stå med forfoten på kanten av et trappetrinn eller dørterskel og gå opp på tå mens man holder kneleddet strakt. I denne øvelsen er ankelstrekkerne de mest aktive musklene, sier Refsnes.

Man øker belastningen når man står på- og trener ett bein av gangen.

En annen god øvelse for ankelstrekkerne er ankelhopp eller tauhopp, men tauhopp passer kanskje bedre andre steder enn på kontoret.