ØNSKET: Sindre Lunke er på lista over aktuelle nordmenn til den danske prokontisatsingen Riwal Ceramicspeed foran 2019-sesongen. FOTO: Tim De Waele/Getty Images
ØNSKET: Sindre Lunke er på lista over aktuelle nordmenn til den danske prokontisatsingen Riwal Ceramicspeed foran 2019-sesongen. FOTO: Tim De Waele/Getty ImagesVis mer

Riwal-Cermaicspeed sikter mot Tour de France i 2021:

Dansk profflag jakter norske forsterkninger

Sindre Lunke og Herman Dahl blant navnene som vurderes.

(procycling.no): Ikke Joker Icopal, ikke Uno-X Development Team ei heller Riis-satsingen Team Virtu, eller Team Waoo, som satsingen nå heter.

Nei, etter at Cult Energy Pro Cycling gikk under i 2015, er det nå Riwal Ceramicspeed som overtar som Skandinavias flaggskip på prokonti-trinnet.

Anført av Michael Blaudzun, påtroppende Michael Skelde (tidligere sjef i Cult) og med eks-proff og TV 2-kommentator Chris Anker Sørensen, er satsingen nå klare for et løft som forhåpentligvis munner ut i fripass til Tour de France på hjemmebane i 2021.

På veien dit sitter generalmanager Blaudzun nå i et slags vakuum der både årets sesong skal konkluderes og arbeidet med å stable struktur, økonomisk fundament og en rytterstall på 16 menn for 2019-sesongen har glidende overgang i hverandre.

RIWALS MANN: Chris Anker Sørensen vil fungere som et slags bindeledd mellom sportsdirektørene og vil også jobbe opp mot sponsorer innenfor systemet til Riwal Ceramicspeed. Den tidligere sykkelproffen er også inne på eiersiden i laget. FOTO: Tim De Waele/Getty Images
RIWALS MANN: Chris Anker Sørensen vil fungere som et slags bindeledd mellom sportsdirektørene og vil også jobbe opp mot sponsorer innenfor systemet til Riwal Ceramicspeed. Den tidligere sykkelproffen er også inne på eiersiden i laget. FOTO: Tim De Waele/Getty Images Vis mer

Mest interessant med norske øyne: Den kommende PCT-satsingen har norske sykkelryttere i siktet. En av grunnene er lagets hovedsponsor de to kommende sesongene, den nederlandske liftutleieren Riwals interesse for det norske markedet:

- Det er den skandinaviske avdelingen som spytter mesteparten av pengene inn i satsingen. Vi håper at det europeiske hovedkontoret vil engasjere seg enda mer i årene som kommer. Med sykkellaget ønsker vi oss en dansk kjerne, men også med innslag fra andre skandinaviske land, sier Michael Blaudzun til procycling.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Håper på 2-3 nordmenn

Riwal Norge holder til i Gjerdrum på Romerike, men internasjonalt opererer selskapet bredt over hele Europa, i India, i Midtøsten og i Kasakhstan.

I tillegg lager co-sponsor Cermicspeed sykkelkomponenter som tilbys norske forbrukere hos 14 forskjellige forhandlere i et kjøpesterkt marked.

Les procycling.nos avsløring: Hagen nærmer seg proffkontrakt hos Lotto-Soudal

Som sykkelsponsor har satsingen Blaudzun styrer nytt økonomisk støtte fra Riwal siden 2013, da laget var kjent som Concordia Forsikring-Riwal.

I en tekstmelding til procycling.no skriver Michael Skelde at «mitt håp er at det neste år er to-tre nordmenn i stallen».

Navnebror Blaudzun moderer seg noe, men sier følgende opp situasjonen:

- Jeg kan ikke komme med noen navn, men det er riktig at vi har dialog med norske ryttere. Det er et spill, akkurat nå. Det handler om å få de rette rytterne i de rette posisjonene. Jeg kan ikke svare nå om det blir én, to eller tre nordmenn. Vi sitter i forhandlinger hver dag, og det kommer an på hvilke danske ryttere vi har muligheten til å signere. Det blir avklart i løpet av en uke eller to.

Lunke kan havne i dansk satsing

Riwal Ceramicspeed var på banen for å sikre seg Carl Fredrik Hagen fra Joker Icopal, men Oppegård-mannen hoppet naturlig nok ut i det da WorldTour-laget Lotto-Soudal ga ham en kontrakt.

Les også: - Satt på rommet mitt og gråt

procycling.no kjenner også til at Sindre Lunke (Fortuneo Samisic) er et navn de vurderer. En annen rytter de har hatt følere ute på er Herman Dahl (Joker Icopal). Sørlendingen vant GP Horsens i juni, og fulgte opp med sjetteplass i Fyn. Per nå står det enda flere norske navn på lista som vurderes kontinuerlig.

- Vi har noen navn vi fokuserer på, men vi er nødt til å komprimere den. Vi kan ta sjansen på ett navn eller to, men vi kan ikke signere 10 stykker. Vi er nødt til å plukke rytterne vi mener passer opplegget vårt. Jeg forstår at rytterne er inne i en stressende periode, dersom de fremdeles ikke vet hvor de sykler neste sesong.

LEDER AN BLANT DANSKE TALENTER: Mads Pedersen har virkelig skapt seg et navn på landeveien denne sesongen. Framtida ser svært lys ut for dansk sykkelsport. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT
LEDER AN BLANT DANSKE TALENTER: Mads Pedersen har virkelig skapt seg et navn på landeveien denne sesongen. Framtida ser svært lys ut for dansk sykkelsport. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT Vis mer

Det danske laget fortoner seg som et aldri lite lys i mørket etter at BMC Racing og Aqua Blue Sport er blant lagene som har bukket under i år. I tillegg er det satsinger som slår seg sammen med andre, noe som gjør at de ledige plassene totalt sett i den internasjonale sykkelsporten krymper inn til et minimum.

- I løpet av de siste fem-seks årene på kontinentalnivået, får man alltid noen telefoner fra ryttere og agenter på denne tiden av året. Men i år, har økningen vært på 200 prosent - minst! Det er jo på en måte positivt at de ønsker å kjøre for oss, men vi kan jo ikke ta inn alle. Vi skal være et dansk lag med en dansk struktur, og vi skal bygge oss gradvis opp på prokontinivået, forteller han.

Kikker blant annet etter klatrere

Blaudzun innser at ’de beste klatrerne i verden’ ikke kommer til å kjøre for dem neste år. Men han ønsker å ha et konkurransedyktig lag i alle ritt i de stiller til start i.

- De norske rittene kommer til å være et stort mål for oss. De står gjerne godt til oss dansker, og de er velorganiserte. Jeg kom nettopp tilbake fra Slovakia, og der fikk vi testet oss mot Quick Step-Floors og Bora-Hansgrohe. Det var også et velorganisert ritt, og vi ønsker oss tilbake dit. Samtidig handler det om å finne rittene vi kan gjøre det bra i. Det er ganske enkelt, sier han.

Les også: - Er ikke den som roper høyest, men må innrømme at dette svir

- Hva slags ryttertyper ser dere etter når dere nå vurderer norske forsterkninger?

- Danmark har noen av de beste klassikertalentene i Europa, så det er ikke nødvendigvis i det markedet vi leter. Vår hovedfokus er ryttere som går bra i bakkene, men også ryttere vi kan videreutvikle. Vi har hatt en miks av yngre og mer etablerte ryttere denne sesongen, og det har fungert bra.

Av norske ryttere er det Lunke som peker seg ut blant klatrerne. Han har vist fram ferdighetene sine både på Mallorca, i det franske rittet La Route de d'Occitaine og siste under Vuelta a Burgos denne sesongen.

To kontiuitetsbærere, Troels Vinther og Jonas Aaen Jørgensen har allerede forlengete avtalene med prokontisatsingen. I tillegg er det klart at Torkil Veyhe, Emil Vinjebo, Rasmus Quaade og Rasmus Bøgh sykler der i 2019.

16 plasser i 2019

Totalt har laget 16 plasser foran neste år, og rundt 3/4 av dem vil være danske. I tillegg leter man altså etter forsterkninger fra Norge og Sverige.

- Har dere følt at det har vært et lite kappløp mellom dere, andre danske lag og norske lag om å ta steget opp på det neste nivået først?

- Ikke i det hele tatt. Vi har holdt fokus på vårt eget prosjekt, og vi er ikke så veldig opptatt av hva andre lag. De siste to årene har vi bygget opp en god struktur på kontinentalnivået, og det har vært det viktigste for oss. Om ett annet lag var klare for å ta steget, hadde det vært greit for oss. Hvis ikke, så kjører vi bare på med vårt eget prosjekt og fokuserer på det.

- Nå har ikke Danmark fått den endelige bekreftelsen ennå, men hvor viktig er en mulig Grand Départ i København for denne satsingen?

- Det har ikke bare med det å gjøre, men samtidig er det et langsiktig mål for oss. Vårt fokus vil være å jobbe med dette år for år og håpe at prosjektet er sterkt nok til å kjempe om et wild card til Tour de France, dersom rittet kommer til Danmark i 2021. Men det er ikke det som driver oss akkurat nå. Nå ønsker vi å lage satsingen så god som mulig og ta de rette stegene på veien dit, presiserer han.

Passer inn på dansk pyramide

Tidligere hadde danskene som nevnt Cult Energy Pro Cycling på sykkelsportens nest øverste nivå, og før der igjen Team CSC/Saxo Bank-Tinkoff Bank på WorldTour-nivået.

For dansk sykkelsport sin del, håper Blaudzun nå at de vil tette igjen tomrommet de to foregående satsingene har etterlatt seg i dansk sykkelsport.

- Vi ønsker å kunne tilby en stabil start for unge ryttere og være et alternativ for ryttere som ellers kunne ha tatt steget ut for tidlig. Mange av de som har gjort det, har endt opp med å komme hjem uten noe som helst å vise til etter to år som proff. For en rytter på 19-20 år vil det være et stort steg å skrive under på en satsing i Belgia, Nederland eller Frankrike. Vi tror på at de utvikler seg bedre i et system de kjenner til og i en kultur de vant til fra før av. For et par sesonger siden var det seks danske kontinentallag, og nå er vi nede i fire. Men det har ikke vært noen satsinger på de to øverste nivåene. Samtidig kommer det mange spennende talenter opp fra junior- og U23-klassen og vi håper å være et nasjonalt alternativ for disse rytterne, avslutter Blaudzun.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!