LET ETTER MOTOR ANDRE STEDER: Danske Carsten Jeppesen vil nødig bruke tid på anklager om motorjuks, men nå blir de rettet mot nettopp hans lag, Team Sky. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM
LET ETTER MOTOR ANDRE STEDER: Danske Carsten Jeppesen vil nødig bruke tid på anklager om motorjuks, men nå blir de rettet mot nettopp hans lag, Team Sky. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COMVis mer

Dansk Sky-sjef sliter med å ta anklager om motorjuks på alvor

- Hadde det vært tilfelle, hadde jeg fått sparken.

(procycling.no): Det anerkjente nyhetsmagasinet «60 Minutes» har gått langt i å antyde at det finnes sykkelryttere og sågar hele lag som sykler Tour de France med innebygd motorikk i syklene.

Les også: - Mekanisk doping inntraff under 2015-touren

Dokumentasjonen for påstandene kommer ikke like godt fram, påpeker danske Carsten Jeppesen i Team Sky.

CBS har intervjuet den ungarske ingeniøren Istvan Varjas som hevder små motorer kan skjules i sykkelrammen. I TV-programmet uttaler han at det ble solgt motorisert utstyr til en ukjent aktør foran Tour de France i 2015.

MOTOR HER? CBS retter ikke konkrete mistanker mot Chris Froome, vinneren av Tour de France i 2015, men de offentliggjør oppsiktsvekkende funn om at lagets sykler veier mer enn konkurrentenes. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM
MOTOR HER? CBS retter ikke konkrete mistanker mot Chris Froome, vinneren av Tour de France i 2015, men de offentliggjør oppsiktsvekkende funn om at lagets sykler veier mer enn konkurrentenes. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM Vis mer

Ifølge Varjas ville slike motorer gjøre seg bemerket ved at vekten på bakhjulet ville øke med 800 gram.

Mistenkeliggjorde Team Sky

CBS-programmet hevder så at syklene til Team Sky var betydelig tyngre enn de andre, om lag 800 gram. Dette har igjen ført til mistenkeliggjøring av det britiske storlaget, som allerede har lagt noen måneders mediestorm bak seg på andre områder.

Sky-sjef Carsen Jensen kan ikke gjøre annet enn å trekke på smilebåndet av de nye beskyldningene.

- Jeg sliter med å ta historiene om skjulte motorer på alvor, og jeg bruker nødig tid på det. Men når det kommer så tett på, er jeg jo nødt til å gjøre det. Jeg mener disse beskyldningene er far out. Det er ganske vilt at et TV-program offentliggjør noe slikt. Det er fullstendig udokumenterte beskyldninger, sier Jeppesen til danske Ekstra-Bladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dansken er teknisk direktør i den øverste ledelsen av det britiske storlaget. Han sitter sågar som lagets representant i UCIs utstyrskommisjon, sammen med Rolf Aldag (for Dimension Data).

UCI kontrollerte Skys sykler

«60 minutes» har ikke slått fast hvilke etapper de mener Skys sykler var tyngre enn konkurrentenes. Men det er på det rene at UCIs utstyrskommisjon foretok en screening av lagets sykler etter lagtempoen på dag 9 av Tour de France i 2015.

Etappen ble vunnet av BMC Racing sekundet foran Froome & Co. Sky var det eneste lagene som fikk syklene gjennomgått av sykkelforbundets kontrollører denne dagen.

- Det har «60 minutes» beleilig nok ikke funnet ut, selv om det ikke er så vanskelig. Det er et dokument som er offentlig tilgjengelig, sier Jeppesen om kontrollen av Skys sykler denne dagen.

60 minutes mener å vite at alle syklene i Tour de France-feltet ble veid i forkant av tempoetappene, og at dette ligger bak det oppsiktsvekkende vektfunnet.

- Jeg vet at syklene våre ikke er de letteste i feltet, men de er garantert ikke de tyngste, og slett ikke 800 gram tyngre enn konkurrentenes. Hadde de vært det, hadde jeg fått sparken på dagen. Vår tekniske stab vurderer alltid forhoholdet mellom vekt og luftmotstand før en tempoetappe, og det er ikke sjelden at det gjør at syklene veier litt mer enn det tillatte, sier han.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!