-  De ekte tøffingene

Henning Solberg skal kjempe mot verdens beste rallyførere i Finland i helga. Med på veien har han råd fra virkelige tøffinger.

Trioen John Unnerud (74), Trond Schea (73) og Kjell Gudim (71) dominerte norsk rallysport på 60- og tidlig 70-tallet - og var nesten like kjent ute i verden som verdensmester Petter Solberg er i dag.

Dette var gutta som satset alt i tida før rally ble forbudt i Norge i 1972. Et forbud som varte helt til 1984.

-  Vi kjørte på dårligere veier og med dårligere støtdempere. Dessuten var det ikke noe som het veltebøyle i bilene den gangen. Og noter? Det fantes heller ikke. Vi måtte stole mer på instinktene. Vi var tøffere enn dem som kjører i dag, fastslår Kjell Gudim.

-  Kamikaze-kjøring!

Dagbladet samlet Henning og de tre tidligere rallyheltene i forbindelse med Norges Bilsportforbunds utdeling av hedersprisen «Gullrattet». En utmerkelse 53 nålevende personer er funnet verdige til etter å ha gjennomgått resultater helt tilbake til 50-tallet.

Henning og lillebror Petter er de to yngste på «gullista». John Unnerud eldst - med Schea og Gudim like bak.

I sin Peugeot 206 WRC sitter Henning Solberg i en dønn sikker bil, med alt du kan tenke deg av sikkerhetsutstyr. I tillegg kjører han etter noter, som gir ham en presis beskrivelse av hver eneste meter på alle fartsprøvene.

Henning er imponert over hva de gamle heltene utsatte seg for.

-  Vi kjører fortere i dag, men sikkerheten er mye bedre. Det disse gutta drev med, var kamikaze-kjøring. Jeg hadde aldri tort å ta de sjansene, sier Solberg til Dagbladet.

Aldri helgefri

Unnerud, Schea og Gudim var alle så ettertraktede at de hadde støtte og lønn fra de store fabrikkteamene. Henning og Petter har spesialisert seg på rally. De gamle heltene kjørte alt som var av bilsport; rally, PO-løp, grusløp, isbaneløp, bakkeløp, økonomiløp, asfaltløp, osv.

Gudim har over 1000 starter i forskjellige klasser.

-  Vi kunne kjøre fire biler på Bjerkebanen torsdag, rally på Lillehammer lørdag og baneløp i Tønsberg søndag. Jeg var ikke hjemme en lørdag eller søndag på ti år, sier Kjell Gudim til Dagbladet.

Han fikk raskt et rykte som en fryktløs og aggressiv sjåfør. Ofte gikk det så fort at bilen havnet på taket. Til slutt gikk han bare under kallenavnet «Gudim på taket». Foran et rallyløp hadde noen på fleip festet et klistremerke på biltaket hans, med påskriften «Denne siden opp!».

-  Jeg tror jeg rullet 13 ganger i karrieren, smiler Kjell Gudim.

Han er også den eneste i Norge som kan titulere seg som «Hoff-rallykjører». I 1965 spurte daværende Kronprins Harald om å få sitte på med Kjell Gudim. På en avstengt vei i Maridalen fikk Kongen en luftetur han neppe har glemt den dag i dag.

Olsenbanden-sjåfør

Om Trond Schea ble det sagt at den eneste måten å se rett fram på når man satt på med ham, var ved å se ut gjennom siderutene, for han var alltid i en sladd.

Schea kan du se som sjåfør i fluktbilen til Egon, Benny og Kjell i Olsenbanden-filmene.

Da Trond Schea la fra seg hjelmen for siste gang i 1974 hadde han vunnet mer enn 700 premier - trolig mer enn noen annen norsk utøver, uansett idrettsgren.

Gudim og Trond Schea var privat gode venner. Bak rattet var de derimot sterke rivaler både i rally og på baneløp, og mange trodde de var uvenner.

-  I forbindelse med et baneløp på Bjerkebanen kom en tilskuer bort til meg og fortalte at han hadde spyttet inn i bilen til Schea. Han trodde jeg skulle bli glad for det, ler Gudim.

John Unnerud kjørte Citroën, Volvo, Skoda, Renault, Saab, Ford, Opel, Vauxhall, BMW, Volkswagen Golf og Lancia i sin lange karriere, der han blant annet deltok i det prestisjetunge Rally Monte Carlo åtte ganger.

Mange tenker nok i dag på Petter Solberg når de hører uttrykket «Spydeberg-ekspressen». Men det kallenanvnet fikk John Unnerud allerede på 60-tallet.

BOBLERACE: Kjell Gudim i boble.
ISRACE: Trond Schea på isen.
PÅ GLATTISEN: Kjell Gudim på isen i Porsche.
MØTTE HELTENE: Henning Solberg la ikke skjul på sin beundring da han møtte John Unnerud (t.v.), Kjell Gudim og Trond Schae til utdelingen av hedersprisen «Gullrattet», som alle fire er stolte innehavere av. - Jeg hadde aldri tort å ta de sjansene de tok, sier Solberg.
UFF DA: John Unnerød krasjer og ødelegger forstillingen på sin Renault.