UENIGE OM DET MESTE: Det internasjonale friidrettsforbundet og ARD og Times' eksperter er ikke enige om hva det faktisk er bloddataene viser.Foto: VALERY HACHE / AFP /  NTB SCANPIX
UENIGE OM DET MESTE: Det internasjonale friidrettsforbundet og ARD og Times' eksperter er ikke enige om hva det faktisk er bloddataene viser.Foto: VALERY HACHE / AFP / NTB SCANPIXVis mer

- De later som om de har et skup om doping

Det internasjonale friidrettsforbundet ikke imponert over dopingdokumentar.

(Dagbladet): I går ettermiddag sendte det internasjonale friidrettsforbundet, IAAF, ut en pressemelding med detaljerte svar til dopingpåstandene som sjokkerte en hel idrettsverden søndag.

I tv-dokumentaren den tyske kanalen ARD viste lørdag, og som britiske The Sunday Times trykket søndag, hevder to eksperter på bloddoping at minst en tredel av alle friidrettsmedaljer som ble utdelt i mesterskap mellom 2001 og 2012 ble vunnet av dopede utøvere.

Altså at dopingproblemet i internasjonal friidrett var langt større enn det noen kunne tro. Russland ble pekt ut som et slags eposenter for ukulturen.

Forvirret I pressemeldingen skriver IAAF at de tar beskyldningene på alvor, men bruker samtidig stor plass på å diskreditere de to ekspertene som ble brukt av ARD og Times.

Robert Parisotto og Michael Ashenden er begge renommerte eksperter på området med årelang erfaring fra antidopingarbeid i sykkelsporten. Likevel mener IAAF at funnene deres fra friidretten er «sensasjonalistiske og forvirret».

For å understreke hvor lite seriøst de tar Parisotto og Ashendens analyser av materialet, siterer de en annen ledende hematolog, professor Giuseppe d'Onofrio, i pressemeldingen:

- Etisk sett beklager jeg offentlige kommentarer fra kolleger om bloddata som er framskaffet utenfor den strenge kontrollen og rammeverket det internasjonale antidopingbyrået WADA har satt. Dette er der for å sikre en helhetlig og rettferdig gjennomgang av utøvernes blodpass og profiler. Det er ikke rom for snarveier, forenklede metoder eller sensasjonsjag når utøveres karrierer og renommeer står på spill, sier professoren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fire år for sent IAAF er langt fra imponert over det ARD og The Sunday Times har gravd opp, og påstår samtidig at de selv la fram de samme analysene fra det samme materialet for fire år siden.

Og at de har brukt materialet både til å avsløre og utestenge dopede utøvere, og til å skjerpe straffene de har fått.

- Mens ARD og The Sunday Times ønsker å late som om de har et skup ved å rapportere om mistenkt forekomst av doping, er sannheten at de ligger fire år etter IAAF, skriver det internasjonale friidrettsforbundet, og avkrefter at de skal ha forsøkt å holde resultatene av prøvene skjult.

IAAF skriver også at det de to bloddopingekspertene har kommet fram til på vegne av ARD og The Sunday Times «baserer seg på ren gjetning».

Drepende svar Spesielt det siste faller Parisotto og Ashenden tungt for brystet. I en egen pressemelding, gjengitt av BBCs sportsredaktør Dan Roan på Twitter, kommer de med et drepende svar på IAAF's pressemelding.

I pressemeldingen påpeker de at Parisotto blant annet har fulgt russiske friidrettsutøveres blodprofiler gjennom det russiske antidopingbyrået RUSADA siden 2011.

Som følge av det er han en av ekspertene som uttaler seg i forestående dopingsaker mot flere russiske eliteutøvere i friidrett.

I tillegg skriver de at Ashenden var blant ekspertene som laget WADAs strategiske plan for hvordan bloddoperne skulle avsløres. Altså den samme strategien IAAF jobber etter.

- Og for å fjerne all tvil, vi baserte våre konklusjoner på fullstendige blodprofiler for hver enkelt utøver, ikke bare på individuelle prøvesvar. Vi står ved evalueringene vi ga til Sunday Times og ARD/WDR, skriver de to i pressemeldingen.