MEST POPULÆRE:  Marit Bjørgen og resten av langrennsløperne har fått draget på publikum året rundt. Foto: Ned Alley / Scanpix.
MEST POPULÆRE: Marit Bjørgen og resten av langrennsløperne har fått draget på publikum året rundt. Foto: Ned Alley / Scanpix.Vis mer

De nye sommerstjernene

Vinterheltene er størst året rundt, og ingen slår langrennsløperne.

SANDNES ULF er årets flotte overraskelse i fotballens 1.divisjon. Nå har laget fått en luke ned til konkurrentene, og kan snart ende i Tippeligaen hos storebror og nabo Viking. Det synes innbyggerne i det gamle fotballfylket Rogaland er såpass interessant at tilskuersnittet til klubben har økt til 1 225 pr. hjemmekamp.

Men da langrennsløperne og skiskyterne stakk innom Sandnes for et par uker siden samlet vinterens største norske sportshelter opp mot 50 000 tilskuere til en ganske så vanlig rulleskikonkurranse.

DENNE SOMMEREN er det ingen lokale fotballhelter som har vært i nærheten av å dra så mange tilskuere som vinterstjernene. Med Marit Bjørgen, Therese Johaug, Øystein Pettersen eller Petter Northug på startstreken kommer folk i tusentall rennende for å få med seg stavtakene til Norges desidert mest populære idrettsutøvere.

Sommertrenden som tok av etter Vancouver-OL i fjor, er tydelig forsterket:

•• De engang så trauste bortoverskia er blitt det kuleste utstyret på asfalten.

Det forandrer også fordelingen av reklamepenger mellom de ulike idrettene.

GODT HJULPET av TV-sendinger med nær en halv million seere på sommerstid, er vintersportgiganten NRK i ferd med å forsterke publikumsposisjonen til langrenn. De siste månedene har den nevnte Blink-festivalen i Sandnes samt Toppidrettsveka fra Aure og Kristiansund gitt nye suksesser, og bidratt til at Skiforbundet stadig setter rekorder for sponsorpenger til langrenn. Bare på to år har denne inntekten blitt mer enn fordoblet, og bikker denne mellomsesongen uten VM og OL 50 millioner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fortsatt er beløpet litt mindre enn det de beste fotballklubbene drar inn i sponsorpenger, men tendensen er klar:

•• Mens selv de sterkeste navnene i klubbfotballen sliter i et stagnerende markedet, må de beste langrennløperne si nei til flust av sponsortilbud.

For Bjørgen, Nortug og Johaug dreier det seg nå om å sortere i tilbudsbunken for å få rom nok til fortsatt å bruke tida på den aktiviteten de liker aller best.

KANSKJE LIGGER popularitetsskillet akkurat her i utøverens forhold til den nye pengestrømmen.

•• Mens de fete spillerlønningene har gitt klubbfotballen et omdømme-problem, framstår langrennsløperne akkurat så naturlig skiglade som de er.

Når Therese Johaug bruker sommerferien hjemme som budeie for å være mest mulig sammen med familie og venner mens hun trener, er det valg som forsterker inntrykket av sunn idrett. På samme vis blir Marit Bjørgen troverdig når hun forteller at målet er å konkurrere på ski så lenge som mulig fordi hun trives så godt med sporten sin.

DET er denne trivselen som ytterligere forsterker den nye vintertrenden. Mosjonering med gamle skiaktiviteter er blitt populært året rundt. I sommer avvikles rekordmange 160 motbakkeløp Norge rundt, på samme vis som selve toppmiljøene åpner seg for flest mulig som trener langrenn.

Sist uke arrangerte Skiforbundet en åpen landslagssamling for juniorer der den lille gruppen med landslagsløpere fikk hyggelig selskap med rundt 100 av jevngamle talenter. Dette er et tydelig budskap om viljen til å dele kunnskap, på samme vis som forbundets prangende smøretrailer igjen drar på landeveien med sportshow og oppvisningsrenn for å gjøre langrennssporten enda mer populær.

DET HAR Skiforbundet klart. Talentsatsingen og resultatene er bedre enn på lenge. Forleden tok Norge 15 av 16 gull i rulleski-VM, og ungene strømmer til ulike treningsleire for å lære skiteknikk og ha det moro.

For det er akkurat idrettssgleden det dreier seg om mens langrennsløperne er blitt de nye sommerstjernene.