- De sier jeg trener for lite

Thomas Alsgaard koser seg med det han liker best akkurat nå: I kajakken på Leira og i rallybilen i Spydeberg. - Trivsel er viktig for mine prestasjoner, sier skiesset.

- Padling er godt for overkropp, mage og armer og et fint alternativ til rulleski.

Thomas Alsgaard trener veldig mye på det han skal også - skiløping. Men i stedet for å sløve rundt i fritida, dyrker 28-åringen flere hobbyer.

- Jeg kjører bil, spiller gitar, fotograferer og treffer venner. Koser meg. Men når Olympiatoppen leser dette, får jeg nok kjeft igjen. De mener jeg skal konsentrere meg mer om langrenn.

Og det er nettopp det Thomas gjør. Han har aldri hatt sterkere fokus på toppidretten enn nettopp nå. Han er hundre prosent restituert etter ryggoperasjonen og får trent akkurat slik han vil. Og kollapsen som sendte ham nedover sammenlagtlista i verdenscupen sist vinter ofrer han ikke en tanke.

- Går det som planlagt, har jeg 750 treningstimer før VM i Lahti. Men det er effektiv trening og maks av det kroppen tåler. Mai og juni er relativt rolige måneder. Fra juli blir det bånn gass med mye hardkjør.

Enormt motivert

- Folk må ikke tro jeg er useriøs sjøl om jeg har andre ting å drive med enn langrenn. Jeg har ikke lyst til å være ensporet. Når jeg trener, er det bare kvalitet som teller.

- Jeg har fryktelig lyst til å bli verdensmester også til vinteren. Motivasjonen er enorm, sier Thomas.

Han fnyser av skøyteløpernes treningsdagbøker med opptil 1200-1400 timer i året.

- Jeg aner ikke hvordan de fører dagbøkene sine, men innbiller meg at det er med noen pauser også. Når jeg klatrer to timer i veggen på Tyrili, står det ingenting om dette i treningsdagboka mi. Men det jeg gjør der, tilsvarer minst én time på helsestudio.

Thomas er også uenig i Olympiatoppens ensidige fokusering på mer trening.

Trener nok

- Hver gang langrennsløperne går et dårlig mesterskap, står Bjørge Stensbøl fram på TV. Med alvorlig mine hevder han at vi trener for lite. Saken er at 750 timer i året er nok. Hadde jeg trent pluss 1000 timer i året, ville jeg ikke vært blant de 100 beste i et langrennsløp.

- Saken er heller den at langrennsløperne ikke har vært flinke nok med tilbakemeldinger om hva vi gjør.

Sist helg kjørte Thomas rallyløp både i Oslo og Danmark. Onsdag testet han bilen sammen med klubbkameraten Henning Solberg i Spydeberg. Men Thomas Alsgaard benekter at bilkjøringa går ut over den daglige treninga.

- Rally er ufarlig

- Jeg tar av fritida mi - dager hvor jeg ikke skulle trent uansett. Mange er kritiske til det jeg driver med, ikke minst mor og trener Pål Gunnar Mikkelsplass. Men egentlig tror jeg «Plassen» kunne tenkt seg å bytte med meg. De siste tre månedene har jeg neppe kjørt mer enn åtte-ni ganger. Men det blir mye fokus på kjøringa når media dukker opp hele tida. Da tror ikke folk at jeg gjør noe annet.

- Og rallykjøring er ikke farlig, sjøl om toppfarta kan komme opp i 190 kilometer. Det er større fare for å bli skadd i trafikken eller når jeg kjører i 60 kilometer på rulleski.

Bedre skiteknikk

Thomas tror ikke bilkjøringa gjør ham til en bedre skiløper, men er sikker på at konsentrasjonsevnen forsterkes. Skiteknikken, derimot, skal han forbedre på vanlig vis: Uten staver.

- Jeg er dårligere teknisk i forhold til da jeg vant OL-gull på Lillehammer. Det har sammenheng med sykdom og skader. I stedet for å trene teknikk, har jeg brukt mye tid på å få orden på kroppen etter mange tilbakeslag. Men med frisk kropp blir det mange økter på rulleski uten stavene. Da har du nemlig ingenting å støtte deg på, og feilene kommer lettere til syne.

- Folk skal få se meg i en helt annen utgave i Lahti-løypene til vinteren, sier Alsgaard.