Delt etappeseier for Solberg-gutta!

Men Petter fortsatt langt bak Loeb.

(Dagbladet.no):  - Vi skal pushe som bare f*** fra første meter. Vi vil gi alt. Skal vi vinne må vi pushe. Det er ingenting som kommer gratis. Vi skal ta dette nå! skrev Petter Solberg på sin egen hjemmeside etter de 10 første fartsprøvene i Rally Argentina.

Da lå han på en annenplass bak Sebastian Loeb, bare 20 sekunder bak til tross for en lang rekke problemer med bilen.

Etter at 18 av 22 fartsprøver er unnagjort ser det imidlertid ikke lyst ut med tanke på seieren - selv om Solberg kjørte seg kraftig opp utover lørdagskvelden. Tidligere på dagen slet han voldsomt med girproblemer og feil dekkvalg.

Ble historiske 

Kjøringen ble imidlertid bare bedre og bedre utover lørdagen - sett med norske øyne.

På den 16. fartsprøven – lørdagens sjette – presterte brødrene Solberg å dele seieren. Det er trolig første gang at et brødrepar vinner en etappe sammen i en VM-runde.

Brødrene Solberg var fire sekunder raskere enn Marcus Grönholm og regjerende verdensmester Sebastien Loeb. For Petter Solberg ble den delte seieren en opptur – etter en dag med litt trøbbel.

Trøbbel med dekkene

BRØDRE-JUBEL: På den 16. fartsprøven i Rally Argentina delte Petter og Henning Solberg førsteplassen. Dermed ble de trolig historiske. Foto: SCANPIX
BRØDRE-JUBEL: På den 16. fartsprøven i Rally Argentina delte Petter og Henning Solberg førsteplassen. Dermed ble de trolig historiske. Foto: SCANPIX Vis mer

Subaru-føreren ga bort sekunder til Loeb på alle de fem første prøvene. Verst gikk det på den drøyt 21 kilometer lange andreprøven, som for øvrig var den samme som førerne avsluttet fredagens kjøring med. Da var Petter Solberg noen små sekunder raskere enn Sebastien Loeb.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mye av årsaken til trøbbelet var igjen relatert til dekkvalg.

– Vi valgte for harde dekk etter forholdene. Så enkelt er det. Bortsett fra det synes jeg at kjøringen gikk veldig bra, sa Solberg til wrc.com etter fire kjørte fartsprøver.

Da hadde han gitt bort over 40 sekunder til Loeb siden dagen startet. På den andre fartsprøven avga han 25 sekunder alene, etter å ha hatt trøbbel med girkassa.

Byttet dekk

– Vi hadde litt problemer, særlig fordi jeg ikke fikk skiftet fra fjerde gir når vi måtte senke hastigheten, sa Solberg.

Feilen fikk han selv reparert foran den tredje fartsprøven, men likevel fortsatte Loeb å øke frem til service-pausen. Der fikk Solberg byttet til mykere dekk, og plutselig slo han Loeb i mange fartsprøver på rad.

Likevel er østfoldingen 43 sekunder bak den regjerende verdensmesteren.


Det blir en tilnærmet umulig oppgave å hente inn på rallysirkusets mest stabile sjåfør.