- Demp den statiske belastningen

Fysioterapeut gir deg rygg-råd.

• Har du lyst til å være med i trekningen av et weekendopphold for to på Rica hotell, og en drøss med andre gode premier? Svar på vårt OL-spørsmål her.

(Dagbladet.no): I dag spiller curling-gutta mot Italia, en kamp som de må vinne. Og mens Pål Trulsen skipper for Norge, trener vi ryggen.

Stian Mevik er fysioterapeut og treningsveileder i Hjelp24, landets største bedriftshelsetjeneste.

Mevik mener at løsningen for å forebygge ryggplager kan være å i størst mulig grad unngå spente muskler uten bevegelse.

- Hvis den statiske belastningen ikke dempes, vil musearmen eller den vonde ryggen bare vedvare. Demping av belastningen oppnås ikke bare ved å justere bord, stol, skjerm og tastatur. Først når man i tillegg retter oppmerksomhet rundt kroppsholdningen kan det bli bedre, sier Mevik

I følge Stian Mevik bør rygg-nakketrening bestå av følgende:

1. Trene opp balanse og koordinasjon. Ryggproblemer over tid gir dårlig balanse, blant annet fordi man begynner å gå med kortere steg og med et bevegelsesmønster uten rotasjon og bekkenbevegelse. Dette vil over tid medføre at spenningsnivået i muskulaturen øker. Dette mønsteret må brytes.

2. Trene opp styrken i muskulatur. Lav muskelstyrke medfører lav utholdenhet og vil lettere kunne lede til muskelplager.

3. Trene bevegelighet. Vårt daglige bevegelsesmønster er blitt redusert fordi alt er tilrettelagt i stor grad. Vi sitter altfor mye. Kroppen lider under dette og forfaller rett og slett fordi blodsirkulasjonen i ledd og muskulatur svekkes. Trening må kompensere for dette.

4. Stabilitetstrening. Blant annet bekkenøvelser bør trenes for å oppnå et mer stabilt bekken. Når bekkenet er stabilt er det også lettere å oppnå bedre holdning, både i sittende og stående.

5. Tøyning av muskulatur. Kort lår- og hoftemuskulatur er ofte med på å låse bekkenet slik at sittestillingen blir uheldig og/eller at det skjer liten eller ingen bevegelse i korsryggen når vi beveger oss. Tøyning virker dessuten gunstig inn på blodsirkulasjonen.

6. Kroppsbevissthet. Hvordan er mitt gangmønster? Hvordan pleier jeg å sitte foran PC? Klarer jeg å bevege bekkenet uten å bevege ben og overkropp samtidig?

• Les flere artikler om rygg og nakke her.

Lønner det seg med sex før OL-konkurranser?
Hva mener du? Send en e-post til
minmening@dagbladet.no

OL-GULL SALT LAKE: Pål Trulsen og hans lag vant OL-gull i forrige vinter-OL. I år håper de på å gjøre det igjen.