Den nye rally-millionæren

SPYDEBERG (Dagbladet): Fredag debuterer den nye Spydeberg-ekspressen Petter Solberg som Subaru-sjafør i tredagers-rallyet på Korsika (1126 km). Den nye rallybilen hans koster 4,5 millioner kroner, har 350 hestekrefter og en toppfart på rundt 240 km/timen. Million-avtalen hans med Subaru gjør Petter Solberg til en av Norges best betalte idrettsutøvere. Årslønna hans i det nye Subaru-teamet er eventyrlige 20 millioner kroner.

Åtte år gammel kjørte Petter Solberg rundt i ei egen, grønn boble hjemme på gården i Spydeberg. Som tiåring bygde han og storebroren Henning en komplett bil til mora Tove og faren Terje. I dag tilhører Petter Solberg kremen av verdens rallykjørere.

- I alle år har jeg brukt det jeg har tjent på motorsporten. Det er ikke alltid jeg har hatt råd til full tank på bensinstasjonen. Redningen har vært at jeg tidlig lærte hvordan jeg skulle få sponsoravtaler. Som 18-åring ringte jeg Sønnak batterier, og ba om sponsorpenger. Jeg ble tilbudt et bilbatteri, men fikk etter mye mas 10 000 kroner i tillegg, sier Petter Solberg til Dagbladet.

Kontrakt-sommel

Byttet av bilmerke fra Ford til Subaro kom overraskende, og var heller ikke planlagt av Petter Solberg selv.

- Jeg var enig med Ford, men fikk ikke noe kontraktutkast innen den datoen vi var enige om. Da hadde jeg kjørt for Ford i 18 måneder. Kort fortalt somlet selskapet seg fra en ny kontrakt med meg. I stedet sa jeg ja til Subaru, som hadde alt klart. Halvannen uke før hadde jeg takket nei til japanerne, sier Petter Solberg om alt styret rundt byttet av bilmerke.

Under vann

Alt på den nye rallybilen hans er datastyrt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Når jeg skal gire, trykker jeg bare på en knapp. Bilen går på spesialbensin, og kan også kjøre under vann, sier Petter Solberg om det nye fartsvidunderet.

70 grader

På det mest hektiske, er han i farta fra klokka fire om morgenen til ti om kvelden.

- I hvert løp drikker jeg 15 liter vann, og går ned fem kilo. Varmen i bilen kan være opp imot 70 grader. Air condition tar både for mye hestekrefter, og har for stor vekt. For å bli litt avkjølt, skal vi kjøre i vanndrakter i flere av VM-rundene, sier Petter Solberg.

Mills elsker majones

Kartleseren hans i VM-sirkuset er waliser, og heter Phil Mills.

- Han er 37, og elsker majones. Når jeg reiser til ham, har jeg alltid med haugevis av majonestuber, sier den nye rallykongen muntert.

Rundkast

Samtalen i bilen foregår på engelsk. Petter har lært seg å gjøre nøyaktig hva kartleseren sier.

- Det gjorde jeg ikke i det første rallyet jeg kjørte, på Hamar i 1996. Plutselig var jeg i grøfta med rompa på bilen. Selv om den rullet rundt både tre og fire ganger, kom vi oss uskadd fra dramaet. Jeg var i sjokktilstand, men brakk ikke engang en finger. Det har jeg bare gjort én gang - da jeg tok ei dame på feil sted, sier Petter Solberg.

Hoppet 50 meter

Det råeste han har gjort, var da han hoppet 50 meter i Rally Elverum.

- Skal du kjøre rally, må du også ha baller. I Finland nylig var det en sjåfør som hoppet 63 meter med bilen. Da kan jeg love at nervene er på høykant, sier Petter Solberg.

Byttet jobb

Hjemme på Solberg gård har han alltid hatt mekanikere rundt seg. Ikke sjelden måtte de gjøre den jobben Petter og storebroren Henning egentlig var satt til.

- Jeg husker godt at mekanikerne både pløyde, hesjet og foret grisene mens Henning og jeg mekket biler, sier Petter Solberg til Dagbladet.

LADER OPP: Petter Solberg varmer opp med TV-spill.