PROVOSERER: Michael Schumacher har ligget i koma i to uker etter ulykke i alpintbakken. Likevel velger en leskedrikkprodusent å markedsføre seg med Schumacher som frontfigur. Foto: NTB Scanpix/Skjermdump: Hattia
PROVOSERER: Michael Schumacher har ligget i koma i to uker etter ulykke i alpintbakken. Likevel velger en leskedrikkprodusent å markedsføre seg med Schumacher som frontfigur. Foto: NTB Scanpix/Skjermdump: HattiaVis mer

Denne reklamen får fansen til å steile

Bruker Schumacher på nettside.

(Dagbladet): Michael Schumacher (45) kjemper fortsatt for livet på sykehuset i franske Grenoble etter skiulykken for over to måneder siden.

Nå reagerer fansen på at stjernen brukes til markedsføring.

Det er leskedrikkprodusenten Hassia som benytter Formel 1-profilen for å fronte sine produkter. Det skaper sinne, ifølge nettstedet International Business Times.

Men selskaper bryter ingen klare regler ved å bruke reklamen.

- Dette går under etikk og moral og det er en veldig åpen klasse. Det finnes ingen overordnede regler og det er ingen lovbrudd som er begått, sier Helene P. M. Johansen, førsteamanuensis i markedsføring ved Høgskulen i Volda.

Dette gjelder både avdøde personer og personer i koma.

- Det er klart noen vil skrike høyt og rope varsko. Det er grei enighet blant de som forsker på etiske regler om hva som bør være lov, men det finnes altså ingen konkrete regler som sier at dette er et lovbrudd, sier Johansen til Dagbladet.

«Klar til å spille» Selskapet fikk også kritikk tidligere i vinter etter en Schumacher-reklame i et fotballmagasin. Dette skjedde også etter at stjernen havnet i koma.

FORTSATT HÅP: Corinna Schumacher, kona til formel 1-stjernen, håper fortsatt på gode nyheter. Foto: AFP PHOTO/PHILIPPE DESMAZES
FORTSATT HÅP: Corinna Schumacher, kona til formel 1-stjernen, håper fortsatt på gode nyheter. Foto: AFP PHOTO/PHILIPPE DESMAZES Vis mer

- Vi reagerte umiddelbart etter ulykken og fjernet reklame i radio, tv og utendørs. Vi klarte ikke å erstatte denne reklamen i tide, sa en talsmann for selskapet, om glippen i fotballmagasinet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

To måneder etter Schumachers uhell har bedriften fortsatt ikke fjernet reklamen på sin egen hjemmeside.

I reklamen poserer tyskeren med en fotball og det står skrevet:

«Flere mineraler - klar til å spille».

Reklamen ble klar i januar, kort tid etter ulykken i alpintbakken i Frankrike. Kampanjen skulle i utgangspunktet vare i flere måneder.

Markedsføringseksperten sier følgende:

- Jeg har ikke sett reklamen og kjenner ikke til bakgrunnen for saken, men det aktuelle selskapet mangler neppe jurister som kan sjekke hva som er lovlig og ikke, sier Johansen.

ULYKKE:Michael Schumacher er kjent for sin store interesse for ski og alpint. Foto:      AFP PHOTO VINCENZO PINTO
ULYKKE:Michael Schumacher er kjent for sin store interesse for ski og alpint. Foto: AFP PHOTO VINCENZO PINTO Vis mer

Johansen ønsker ikke å spekulere i om selskaper med vilje provoserer for å fronte merkevaren.

- Hvis det rent hypotetisk var et av de store gigantselskapene som reklamerte på denne måten, og folk likte merkevaren, så ville det gått en liten stund og folk ville glemt at selskapet tråkket over streken, sier Johansen.

- Dårlige nyheter Michael Schumachers manager sa i forrige uke at det ikke er endringer i prosessen med å vekke den tidligere formel 1-stjernen fra kunstig koma.

Etter to måneder er familie, venner og fans fortsatt uvitenhet om framtida til 45-åringen.

- Det at de ikke kommer med noen gode nyheter må tolkes som dårlige nyheter. Etter så langt tid ville de fleste dratt ut kontakten, sier lege Gary Hartstein som jobbet i åtte år som sjef for formel-1s medisinske apparat til New York Times.