COLNAGO: Endelig er temposykkelen til Vegard Stake Laengen på plass. Foto: Jarle Fredagsvik, procycling.no
COLNAGO: Endelig er temposykkelen til Vegard Stake Laengen på plass. Foto: Jarle Fredagsvik, procycling.noVis mer

Tour de France 2017:

Denne sykkelen ventet Stake Laengen halve sesongen på

- Har dessverre ikke jobbet mye med posisjonen.

HOTEL NIKKO, DÜSSELDORF (procycling.no): Tysklands mektige Grand Départ krones selvsagt med tempoåpning til ære for hjemmehåpet Tony Martin.

Disiplinen passer normalt sett også godt for kraftige Vegard Stake Laengen.

Med drahjelp fra gode forhold underveis, var det kun Primoz Roglic og Matthias Brändle som straffet tiden hans under den fire mil lange tempoen i Chianti under fjorårets Giro d´Italia.

Selv om askerbøringen tar mål av seg til å matche prestasjonen derfra også i framtida, innrømmer han at han har skrudd ned egne forvetninger et par hakk i Düsseldorf.

Årsaken til det er først og fremst at han har måttet vente lenge på rammen til hans Colnago K.Zero-temposykkel.

- Jeg fikk den foran Dauphiné, så jeg har fått trent litt på den. For å være ærlig: Det er en bra sykkel, men jeg har ikke fått jobbet så mye med posisjonen i år. Det er litt synd at det har tatt så lang tid å få alt på plass, sier Stake Laengen til procycling.no i Düsseldorf.

Skaper hodebry for Colnago - igjen

Utenfor hotellet gjør mekanikerne de siste fininnstillingene foran lørdagens store tempoduell. Ved siden av UAE-bussen, har verdensmester Peter Sagan og hans Bora-Hansgrohe tatt plass.

Den 195 centimeter lange nordmannens sykkel skiller seg naturlig nok ut i kraft av å være den største modellen.

Denne sykkelen ventet Stake Laengen halve sesongen på

At Asker-mannen er en utfordring for Colnago, har også gjort seg gjeldende tidligere i karrieren. Som Team Type 1-rytter syklet han rundt på en 58-ramme de første månedene, før italienerne endelig klarte å skaffe til veie en 64-ramme.

Den italienske sykkelprodusenten har nå sørget for en 60-ramme med sloped top tube (overramme) til den høyreiste 28-åringen.

Nordmannen tror arbeidet med å finne riktig sittestilling og gjøre de andre nødvendige innstillingene, er ekstra viktig for en stor rytter som han.

- Jeg føler i hvert fall at rytterne som er litt mindre, stort sett klarer å holde farten oppe nærmest uansett hva de gjør. Med meg er det ikke så mye som skal til. Gjør man en liten forskjell på innstillingene, taper man plutselig mye tid. Det kan være som natt og dag, forteller han.

- Tour de France er stort

Etter at UAE-proffen imponerte nok en gang for laget under Dauphiné, har han gjort unna sesongens tredje høydeopphold i Italia, og området rundt Dolomittene.

I fjor syklet han både giroen og vueltaen. Foran Tour de France-debuten har han fått besøk av mamma, pappa og tvillingbror Øystein. Tidligere var også han syklist på norsk kontinentalnivå.

STAKE LAENGEN: Klar for Tour de France. Foto: Jarle Fredagsvik, procycling.no
STAKE LAENGEN: Klar for Tour de France. Foto: Jarle Fredagsvik, procycling.no Vis mer

Den sindige Stake Laengen innrømmer at touren er stort, selv om han foreløpig har levd en relativt isolert tilværelse med tanke på folkemassene og oppmerksomheten som venter.

- Tour de France er stort, absolutt, innrømmer han.

- Jeg har egentlig ikke fått tid til å tenke så mye over hvor stort det egentlig er. Nervene er under kontroll, og det meste er ganske rolig. Det var stort å være med på lagpresentasjonen, men på trening har ting gått stille og rolig for seg, bedyrer han.

Tester løypa først i dag

Den 14 kilometer lange tempotraséen har han fremdeles ikke satt sine bein i.

- Vi var egentlig på vei dit i dag, men så kom en kontrabeskjed. Jeg tror det var fordi løypa ikke var sperret for vanlig trafikk. Så det ble en halvtime der med litt mye kaos.

Nordmannen skal ikke i aksjon før 17:20, så da åpner deg seg faktisk en mulighet for å teste løypa tidlig på konkurransedagen.

- Jeg tror det er lurt. Det går an å ta et par runder der, men det kommer litt an på værforholdene. Er det kraftig regnvær, er det ikke så mye å trakte etter ute i løypa, mener 28-åringen.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no.