FOR IVRIGE - FOR TIDLIG:  - Trenere i barne- og ungdomsfotball er for utålmodige. De vil ha resultater for tidlig, og bommer ved å satse for mye på de beste spillerne, sier idrettsforsker Kjell Marius Herskedal.
Foto: Odd Roar Lange / Dagbladet.
FOR IVRIGE - FOR TIDLIG: - Trenere i barne- og ungdomsfotball er for utålmodige. De vil ha resultater for tidlig, og bommer ved å satse for mye på de beste spillerne, sier idrettsforsker Kjell Marius Herskedal. Foto: Odd Roar Lange / Dagbladet.Vis mer

Derfor bommer fotball-trenerne på Norway Cup

Dette er de tre største tabbene på sletta.

MOLDE (DAGBLADET): - Mange breddefotballtrenere har for snever kunnskap og for sterke meninger.

Det sier idrettsforsker og PhD-student Kjell Marius Herskedal som i mange år har studert fotballtrenere og breddefotballsatsing i Norge og England på nært hold. 

Herskedal, som også er ansatt ved Sport Management-linjen ved Høgskolen i Molde, er kritisk til hvordan mange breddefotballklubber arbeider med barn og unge. 

Og denne uka er tradisjonsrike Norway Cup godt i gang på Ekebergsletta hvor over 1639 lag fra over 60 nasjoner er i gang. Her er det mange lag som har forskjellig praksis.

Den første feilen - Undersøkelser viser at de spillerne blir valgt ut tidlig til satsingslag er ofte ikke de som lykkes til slutt, stikk i strid med hvordan mange klubber jobber. De «flinke» blir valgt ut på bakgrunn av voksnes vurderinger og de kommer til dekket bord for tidlig. Mens de som ikke kommer gjennom de første uttakene må i større grad være sin egen trener. De aksepterer ikke at de ikke ble utvalgt, og de lærer seg å komme seg inn bakdøra. Det er ofte disse som kommer på topplag når de blir voksne, sier Herskedal, som også er fotballtrener - for tiåringer.

Den andre feilen - Voksne - både trenere og foreldre - har for lyst til å vinne. Derfor klarer de ikke å holde tilbake for fristelsen til å toppe lag og skape satsingslag i tidlig alder. At barn vil vinne kamper, er jo forståelig. Men voksne må være mer prosessorienterte. Det skal være lov å  vinne og det skal være lov til å tape, sier Herskedal og fortsetter:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Svært mange trenere på barne- og ungdomsnivå mangler kompetanse og kunnskap om hvilke prosesser som fører til gode resultater på sikt. De har meninger om det og styrer sin trenerjobb på dette grunnlaget. Gjerne fordi de selv har vært spillere - for mange år siden. Trenerne er en ressurs, men de må også komme seg ut og skaffe seg kunnskap. Og de må lære å bruke den.

 - Mange sentrale klubber i en region henter de beste ungdomsspillerne fra omkringliggende klubber. Dette er svært uheldig fordi det tømmer naboklubbene for gode spillere, noe som fører til at de selv møter svakere motstand i  sin lokal serie. Dersom de henter inn gode spillere til Norway Cup så fortrenger disse ofte plassen til andre, og moderlaget mister kanskje muligheten til å stille med eget lag.

- Fotballforbundet har en målsetting om at flest mulig skal spille fotball lengst mulig. Men filosofien når ikke alltid fram hos følges ikke videre i krets og klubb. Praksisen med å melde opp et lag i årsklassen over er et eksempel på det. Ønsket om å få fram de "beste" går på bekostning av mengden, Der blir det raskt fokus på topping der man satser på en eller to typer.

Den tredje feilen - Hvorfor har ikke norsk fotball lært når man har diskutert disse utfordringene i årevis?

- Det er fordi man er for resultatorientert for tidlig. Og så begynner man å lage satsingslag som fører til at man skiller venner. Det fører ofte til at den som anses å være den svakeste slutter. Men da slutter kanskje også han eller hun som ble tatt ut til satsingslaget. For de ønsker egentlig å være sammen på fritiden. Den aller største feilen trenerne kan gjøre er å gi spillere som gleder seg til Norway Cup lite spilltid. Spillerne har forventninger. De knuses når de nesten ikke får spille. Da er det krise, mener Kjell Marius Herskedal.

- Hvordan skal man behandle spillere med ulike ferdigheter?

- La dem være med å skrive sin egen fortelling. Ikke la voksne fortelle dem alt.  La de som få trene sammen samtidig som de mest interesserte etter hvert tilbys ekstra treninger. La spillerne være aktive i å sette opp formasjoner og taktikk. La dem være med i evaluering i pausen og etter kamper. Slik blir de kloke, ansvarlige og motiverte.

Fjernstyringstrenerne - Og ikke skryt av gammel vane men gi dem ros opp mot det de har satt seg som mål. De beste trenerne står ved sidelinjen og ser kampene uten å rope beskjeder hele tiden. Spillere som fjernstyres fra sidelinja lærer mindre enn de som får tenke selv.

- Hva tenker du om bruk av video?

- Det kan være ok. Men det holder å bruke et mobilkamera og ta opp korte sekvenser. La barna og ungdommene se det etterpå og få være med å diskutere det de ser. Og en viktig beskjed til de voksne: Demp for all del resultatjaget, sier Herskedal.

 TA SJANSEN:  - La spillerne få bestemme mer over sin egen hverdag. De tidlig utvalgte spillerne ender sjelden på landslaget eller elitelag, mener Kjell Marius Herskedal. Foto: Odd Roar Lange / Dagbladet.
TA SJANSEN: - La spillerne få bestemme mer over sin egen hverdag. De tidlig utvalgte spillerne ender sjelden på landslaget eller elitelag, mener Kjell Marius Herskedal. Foto: Odd Roar Lange / Dagbladet. Vis mer