Derfor byttet han fra Håland til Haaland

Erling Braut Haaland har forberedt seg godt til en fotballkarriere som utenlandsproff.

ROSES: Alf Ingve Berntsen var Erling Braut Haalands trener i barne- og ungdomsårene. Video/reporter: Fredrik N. Filtvedt. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Siden Erling Braut Haaland fikk sitt gjennombrudd i Molde i 2017 har unggutten ikke bare fått mye oppmerksomhet i Norge, men også i utlandet. Den oppmerksomheten forsterket seg kraftig da han scoret hat trick mot belgiske Genk i Champions League.

Dessuten fikk han også oppmerksomhet etter å ha scoret ni mål mot Honduras for Norges U20-lag da de spilte VM i sommer.

Haaland skal ha blitt koblet til klubber som Juventus, i tillegg til at spanske Mundo Deportivo i dag kunne melde at Barcelona følger unggutten tett.

Fra a til å

Den internasjonale interessen fra disse klubbene og hans nåværende klubb Red Bull Salzburg fikk familien Haaland til å ta grep.

For etter overgangen til Salzburg har han valgt et noe mer vennlig navn for internasjonale klubber, medier og fans. Han har nemlig bevisst byttet ut å-en i Håland til to a-er i Haaland.

- Ett steg foran hele tida, vet du, sa Haaland selv om navnebyttet.

I tillegg har han fått internasjonal hjelp og rådgivning. Tilbake i 2018 meldte TV 2 at Mino Raiola var involvert i overgangen fra Molde til Salzburg. Raiola er kjent som en kontroversiell agent i Fotball-Europa, og er agenten til spillere som Paul Pogba, Zlatan Ibrahimovic og Matthijs de Ligt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer