IKKE GODKJENT OG GODKJENT: Ludo Stores reklame for skioppheng, som ble fjernet i går, var ikke innenfor regelverket. Det er imidlertid Tines annonser for norske utøvere under OL i Sotsji. Skjermdump/foto: Facebook / Tine
IKKE GODKJENT OG GODKJENT: Ludo Stores reklame for skioppheng, som ble fjernet i går, var ikke innenfor regelverket. Det er imidlertid Tines annonser for norske utøvere under OL i Sotsji. Skjermdump/foto: Facebook / TineVis mer

Derfor er melkebart greit, mens den andre annonsen kunne fått Bjørgen disket

Slik er regelverket.

(Dagbladet:) I går ettermiddag sto Norge stille i noen få minutter da IOCs markedsdirektør Gerhard Heiberg uttalte til NRK at Marit Bjørgen - i ytterste konsekvens - kunne miste OL-gullet sitt fra 15-kilometeren dersom en reklamekampanje i regi av Ludo Store ikke ble stoppet.

Det er nemlig svært strenge regler for hva OL-deltakerne kan være med på av markedsføring, annonser og reklameinnslag underveis i lekene.

Heiberg visste sannsynligvis godt at det aldri faktisk var noen reell fare for at Bjørgen kunne miste gullet sitt, ettersom Ludos bruk av henne var fullstendig utenfor hennes kontroll.

Kan bli kastet ut Da en irritert Idar Vollvik og hans folk i Ludo fjernet bildet i går ettermiddag, sa Heiberg dette til Dagbladet:

- At Ludo nå har fjernet dette synes jeg var en bra gest. Jeg skal sørge for at dette ikke går videre, og det kommer ikke til å skje noe med Bjørgen og hennes medaljer.

Selv om Bjørgens gullmedalje aldri var i fare, er det riktig at utøverne - i absolutt verste fall - risikerer å miste medaljer eller bli kastet ut av mesterskapet dersom IOC mener et eventuelt overtramp er grovt nok.

Det mange ikke har fått med seg er regelverket som gir utøverne rett til å reklamere for noen produkter under OL, men ikke andre.

Spesielle avtaler Kommersiell leder i Skiforbundet, Bernt Halvard Olderskog, forklarer reglene slik overfor Dagbladet:

- Marit Bjørgen kan reklamere for Tine under OL fordi de har en avtale med både Norges skiforbund og Norges olympiske komité. Når man har en avtale med begge, så finnes det en rettighet til å stille opp for reklame for utvalgte firmaer under OL, sier Olderskog, og legger til:

- Samtidig må all annen markedskommunikasjon stoppe i perioden 30. januar til 26. februar i forbindelse med OL.

Olderskog sier at også flere andre firmaer har tilsvarende avtale som den Tine har med Skiforbundet og Norges olympiske komité.

Advokatmat Før en eventuell «lovlig» reklamekampanje må alt markedsmateriell som lages i henhold til avtalene på forhånd sendes til Norges Idrettsforbund for godkjennelse.

Bernt Halvard Olderskog forteller at Norges idrettsforbunds advokater jobber fortløpende med bruddene som oppstår under OL.

- Det viktigste er å få fjernet de ulovlige annonsene, og så kommer våre advokater til å følge opp bruddene i etterkant av mesterskapet, sier han.

Allerede før OL-start sa Olympiatoppens mediekontakt, Halvor Lea, til Dagbladet at han var sikker på at det ville komme brudd på IOCs strenge regelverk for reklame og sosiale medier under OL.

- Komplisert felt - Det kommer til å skje, fordi dette er et så stort og komplisert felt. Det er veldig vanskelig å få alt slik det skal være i henhold til reglene. Når det er sagt, så har vi en god dialog med IOC, og de setter pris på at vi håndterer dette på ryddig måte. Vår erfaring er at de viser forståelse hvis det kommer brudd, og vi har gjort det man kan forvente, sa Lea.

Mediekontakten var også krystallklar på at hvis en tredjepart, som Ludo Store eller Unibet - som brøt regelverket forrige uke - har skylda for et brudd, så er det de som vil få trøbbel i etterkant.

- Hvis en tredjepart er involvert så vil eventuelle rettslige etterspill gå på tredjeparten, sier Lea.