IMPONERER I VM: Norge har prestert over forventning i VM så langt, med seier mot storebror Sverige og en nesten-skrell mot USA i går. Her jubler Anders Bastiansen etter å ha gitt Norge 2-0 i undertall. I siste periode snudde amerikanerne til 4-2-seier. 
Foto: FREDRIK SANDBERG / Scanpix
IMPONERER I VM: Norge har prestert over forventning i VM så langt, med seier mot storebror Sverige og en nesten-skrell mot USA i går. Her jubler Anders Bastiansen etter å ha gitt Norge 2-0 i undertall. I siste periode snudde amerikanerne til 4-2-seier. Foto: FREDRIK SANDBERG / ScanpixVis mer

Derfor kjører Viasat reklame midt i VM-kampen

- Ikke bekymret for at vi går glipp av mål.

(Dagbladet): Sportsinteresserte nordmenn har måttet venne seg til lange reklameavbrekk i pausen av fotballkamper.

De som har fulgt VM-kampene til de norske hockeygutta på Viasat 4 har trolig lagt merke til at reklamen også har dukket opp midt i selve kampen. Ved flere tilfeller har kampen blitt satt i gang igjen mens seerne fortsatt har sett reklame.

Sportssjef i Viasat, Stian Aune Kleppo, forklarer at det er Det internasjonale hockeyforbundet (IIHF) som har lagt opp til reklameavbrekk underveis i kampen. Men han beklager at de tidvis har vært for seine med å sette tilbake til kampen - mot USA i går var det snakk om rundt 10 sekunder på det meste.

- Vi skal ta en ny runde på det og sørge for at alle har forstått hvordan dette skal håndteres. Vi evaluerer sendingene våre og har hatt noen få tilfeller der det har skjedd en glipp. Hvis vi har kommet tilbake etter at kampen har begynt er det dårlig timing av oss, sier han til Dagbladet.

- Dette er ikke noe nytt
I direktivene fra IIHF er det satt av tid til to reklamepauser (i hver av de tre periodene. Den første etter seks minutter, og den andre etter 12 minutter. Timingen skal styres av sekretariatet.

- Da er det ett minutts reklamepause, med ett unntak: Hvis det er et pågående power play venter man til det er over, sier Kleppo. 

Han er ikke redd for at seerne skal gå glipp av scoringer fordi noen slurver med å sette tilbake til kampen i tide.

- Nei, det er jeg ikke bekymret for i det hele tatt. Dette skal kunne håndteres fornuftig.

- Er dette med reklamebrudd underveis i kampen noe helt nytt i Norge?

- Nei, ikke i det hele tatt. Da jeg produserte VM i 1999 var det samme greia. Nå har NRK vist hockey-VM i samarbeid med oss den senere tid, og da har disse innlagte pausene foregått uten at NRK har kjørt reklame.

Passer ikke i fotball
- Tror du dette sprer seg også til andre idretter som fotball?

- Det har ikke gjort ennå. I en idrett som fotball tilsier tradisjonen og historien at omgangene kjøres uten avbrekk. I hockey og amerikansk fotball er det ofte stopp i spillet og effektiv spilletid, der funker det. Da er det mulig å utnytte kommersielt, sier Kleppo.

Han kjenner ikke detaljene på hvor dyre reklamene midt i kampen er sammenlignet med de som går før kampen, i pausen og etterpå.

- Men det er klart den er attraktiv, annonsøren blir omtrent den eneste som eksponeres i pausene underveis i kampen. Det er en ettertraktet del av den kommersielle pakka, ja, sier han.