Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Derfor sitter Johan Kaggestad alltid i passasjersetet

- Jeg rygget inn i en stolpe i et garasjehus og Christian hadde diaré. Det var en dårlig søknad ...

TV-PROFILER: Thor Hushovd, Dag Otto Lauritzen, Johan Kaggestad og Christian Paasche er mye på TV-skjermen fra TV 2s Tour de France-sendinger. Foto: NTB Scanpix
TV-PROFILER: Thor Hushovd, Dag Otto Lauritzen, Johan Kaggestad og Christian Paasche er mye på TV-skjermen fra TV 2s Tour de France-sendinger. Foto: NTB Scanpix Vis mer

(procycling.no): Skuffelsen var stor blant TV 2-trioen Christian Paasche, Johan Kaggestad og Marius Skjelbæk da de ankom innkvarteringen foran hviledagen og påfølgende etappe med start og målgang i Nîmes, kommunesenter i regionen Occitaine, sør i Frankrike.

Ikke bare var yngstemann nedstemt etter at hans kjære Ham-Kam var nedsablet 4-1 av Start på Sør Arena. Den vanligvis så sindige Ridder Kaggestad kaller overnattingen for en ’dårlig booking’ mens temperaturen snart kryper over øra på de populære, norske TV-stemmene fra Tour de France.

- Vi er langt faenivold utpå landet utenfor Nîmes. Det var en dårlig booking på en hviledag. Det er drita varmt med 36-37 varmegrader, sier Kaggestad til procycling.no mens han går over notatene foran de resterende etappene mens resten av teamet har søkt ly ved havet én drøy times kjøring unna.

SIN EGEN BIL FÅR HAN KJØRE: Men under Tour de France er Johan Kaggestad hensatt til passasjersetet av TV 2-kollega Christian Paasche. Foto: Jarle Fredagsvik, procycling.no
SIN EGEN BIL FÅR HAN KJØRE: Men under Tour de France er Johan Kaggestad hensatt til passasjersetet av TV 2-kollega Christian Paasche. Foto: Jarle Fredagsvik, procycling.no Vis mer

- Hva ser du der du er nå, da?

- Vi ser en sementfabrikk og et jævla skittent svømmebasseng.

- Har dere mat?

– Kall det hva du vil. Det var en nedtur da vi kom hit i går (etter tre timers kjøring fra Foix, vår anm.). Marius fikk det tungt etter at «Kamma» hadde tapt 4-1 samme kveld. Jeg har vært med på dette mange ganger tidligere, så jeg vet at de dukker opp noen slik overnattinger i blant. Nå skal vi sove her to netter, men det er jo ikke så mange timene før vi skal komme oss av gårde og installere oss ved målområdet i Nîmes, trøster han seg med.

- Umulig å ha med å gjøre

Kaggestad, Paasche og Skjelbæk er del av teamet som søker seg mot målbyen foran hver etappe.

Hit ankommer den tekniske staben anført av produsent Erik Libæk først, og de rigger seg til i teknisk sone samt bygger opp studioet TV 2 Sporten bruker rett i nærheten av målstreken på de aller fleste etappene.

Den andre delen av crewet som blant annet består av reportere, fotografer, Dag Otto Lauritzen og Thor Hushovd sikter mot startbyen, før de møter Kaggestad & Co. litt senere ut på ettermiddagen når det drar seg mot målgang. Vanligvis etter at «Dag O2» har tatt tempen på norske sykkelfans som venter langs løypa.

Etter at Paasche og Kaggestad har reist Frankrike rundt sammen siden 2004. Munnrappe Skjelbæk er nykommer i teamet, og kanskje den som har aller mest på hjertet i den allerede ganske så pratsomme gjengen.

- Marius er ankeret vårt når vi starter opp sendingen, og ellers kjører han oppsummering Thor og Dag Otto i etterkant av etappene. Underveis sitter han og følger med og passer på at vi får i oss litt mat. Men når Ham-Kam taper, blir han umulig å ha med å gjøre. Vi er trioen som deler leiebil og kjører alltid sammen. Vi kamperer sammen med de andre som tilhører den tekniske staben, og ellers møter vi de andre når de også ankommer målområdet, forteller Kaggestad.

Bulket bilen: - Dårlig søknad

I bilen er de enige om at de deler på de eventuelle fartsbøtene som tikker inn til leiebilsjåføren i etterkant av Tour de France.

De har blitt noen av dem oppigjennom, men Ridder Kaggestad mener at de ligger ganske greit an foreløpig.

- Det har vært lite blinking i de fotoboksene vi har kjørt forbi, men dersom det skulle komme noe fransk post til Christian, så fordeler vi det i etterkant, forteller han.

- Men du får ikke kjøre lenger?

- Marius og jeg kjører ikke. Jeg synes det er like greit. Christian synes det er gøy å kjøre bil og vi stoler på ham!

- Det var en hendelse i et parkeringshus en gang i tida, var det ikke …?

- Det var i Saint-Flour et år. Jeg tipper det var for 7-8 år siden. Jeg rygget inn i en stolpe i et garasjehus. Christian hadde diaré, så det var sånn sett en dårlig dag å krasje på og i tillegg en dårlig søknad om å få kjøre den leiebilen videre. Jeg har ikke kjørt den siden, men det er helt greit. Jeg kjører nok som det er hverdagen, likevel, sier 75-åringen som pendler en hel del mellom Modum i Buskerud og inn til hovedstaden.

Bilkjøring og Johan Kaggestad har blitt flittig debattert på Ringerike tidligere. Sønnen Mads forteller at han i sykkelmiljøet var kjent som en som klarte å forflytte seg fra et sted til et annet i ekstrem hastighet:

- Vi lurte jo på hvordan han klarte å være på så mange steder med bilen underveis i et sykkelløp. Men bil og materialisme generelt er noe fattern gi fullstendig blaffen i. I det han vrir om tenninga på bilen, så raser verdien ned 90 prosent. Han er ikke opptatt av materielle ting og skal ødelegge det på kjappest mulig vis. Han drev og kjørte med bilen over jorder og greier, det er jeg helt sikker på, sier Mads Kaggestad.

Ridderen selv avfeier påstanden om at han skal ha kjørt over jorder, men påberoper seg å være en kløpper på å finne fram på små jordbruksveier. Når det kommer til egen bilpark og oppfølging av den, kommenterer han følgende:

- Jeg kan ikke noe om bil, men jeg kan kjøre bil, altså. Det er bare at jeg ikke har noe peiling på det tekniske. Jeg kjører Suzuki fordi vi har en forhandler på Modum. ‘Hæhre & Isachsen’ heter den. Jeg er avhengig av å ha et verksted i nærheten når det skjer noe med bilen, innrømmer han.

Avskrev Alaphilippe tidlig

På tourens siste hviledag er 15 av 21 etapper allerede unnagjort. Under 11 av dem har Julian Alaphilippe syklet rundt i gul trøye, men Kaggestad er blant den delen av befolkningen som aldri har sett for seg at 27-åringen skal klare å forsvare den gjennom tre svært strabasiøse dager i Alpene.

Uansett hvilken leir man tilhører, sitter Deceuninck-Quick Step-rytteren fremdeles med en ledelse på hele 1:35 ned til Geraint Thomas. Selv om Col du Tourmalet holdt 19 kilometer á 7,4 prosent og søndagens etappe bød på fire røffe, men likevel korte klatringer, så mener den norske utholdenhetsnestoren at bakker på mellom to og tre mil blir for tøff kost for ham.

- Jeg har aldri sett på ham som en reell utfordrer til å beholde trøya helt inn til Paris. Jeg tror de siste fjellene blir for lange for ham. Alaphilippe har vært den største overraskelsen i sammendraget så langt og han har virkelig satt farge på det hele. Jeg tror Frankrike kan få sin første, franske vinner siden Bernhard Hinault i 1985, men da blir det Thibaut Pinot som tar det, lyder spådommen.

I forkant av touren snekret Kaggestad Sr. opp et sammenlagtpodium bestående av Geraint Thomas, Jakob Fuglsang og nettopp Pinot.

Måten Groupama-FDJ-laget har taklet ferden opp mot Tourmalet og gårsdagens tøffe påkjenning i området rundt Foix, har gjort ham ende sterkere i troen på 29-åringen.

- Han kunne ha gått tidligere på Tourmalet, men da var etappeseieren viktig for ham. Under etappen mot Foix klinket han til på det bratteste, seks kilometer fra toppen og da var målet å ta så mange sekunder som mulig. Det er varmefaktoren jeg ser som potensielt mest ødeleggende for ham. Du har ikke råd til å bomme med inntak av væske og næring underveis, for hvis du gjøre det – er du ferdig med en gang, påpeker Kaggestad.

- Tour de France i vrangstrupen

Tilbake i 2014 tok Pinot steget opp på Tour de France-podiet for aller første gang. Som 24-åringen ble det trejdeplass bak Jean-Christophe Peraud og vinner Vincenzo Nibali, etter at forhåndsfavorittene Chris Froome og Alberto Contador veltet ut av rittet tidlig.

Men tredjeplassen for fem år siden ble ikke starten på en ny, fransk æra for den talentfulle klatreren fra Mélisey.

Medregnet seieren på Tourmalet i år, står han kun bokført med to etappeseirer. Den beste sammenlagtplasseringen siden 2014 er en 16.-plass fra det påfølgende året, i tillegg sto han av både i 2016 og 2017. Den gangen ble han også nummer fire under Giro d’Italia i forkant av rittet.

- Han fikk nok hele Tour de France litt i vrangstrupen på et punkt der. Det var et år der han ble skremt i forbindelse med en utforkjøring og en annen gang sto han av på grunn av bronkitt. De siste to sesongene før denne var hovedfokuset hans mot giroen, men foran årets sesong har de laget et opplegg som var mer low key: Mindre ritt og færre ritt i opplegget hans fram mot Tour de France. Det virker som det har fungert meget bra, forteller Kaggestad.

Laget rundt Pinot fungerer også mye bedre enn på lenge. Denne gangen uten hjemmesitter Arnaud Démare og hans hjelpere. Det første skremmeskuddet ble levert på lagtempoen der de franske tricolorene ikke var mer enn 32 sekunder bak Jumbo-Visma.

Så røk Pinot på en mine under den kaotiske etappen med sidevind noen mil unna målgangen i Albi. Tidstapet på 1:40 kan komme til å hjemsøke ham hele veien inn til Paris:

- Den tidsdifferansen han tapte der, kommer til å ødelegge nattesøvnen hans i ett år om dette munner ut i et sekunddrama mot slutten av touren. Bortsett ifra at de surret i den rundkjøringa der og satt for langt bak da det smalt, har laget imponert med veldig så langt. Jeg ga de masse ros etter lagtempoen i Brüssel, og David Gaudu var en av rytterne jeg advarte mot i forkant av rittet. Ikke fordi han kom til å kjempe i toppen eller noe slikt, men fordi han kom til å bli en viktig mann i fjellene. I tillegg har Sebastian Reichenbach gjort en flott jobb, mens også Rudy Molard er viktig når han har gode dager i fjellene. Alt i alt er det et veldig displinert lag. Akkurat nå holder jeg Pinot som favoritten til å vinne hele greia.

- Alt fokus er på sammendraget

Velger man da å se bort ifra Alaphilippe, er Steven Kruijswijk. Emmanuel Buchmann, Pinot, INEOS-duoen Geraint Thomas og Egan Bernal, samt muligens Mikel Landa rytterne som fremdeles kan håpe på å ta med seg årets Maillot Jaune hjem til odel og eie.

Etappe 18, 19 og 20 i Alpene byr til sammen på 6 etapper med målgang i 2000 meters høyde – og mer.

Dette mener Kaggestad blir avgjørende når 2019-mesteren skal feires søndag 28. juli i Paris.

- Alpene blir heftige. Det er helt sikkert at noen av sammenlagtkanonene -kommer til å gå på en sprekk en gang i blant, og da er du ferdig. Jeg tror en sliter som Emanuel Buchmann er en type som kan klatre oppover i sammendraget i ro og mak. Pinots svakhet kan bli måten han takler høye temperaturer på, men han var desidert en beste klatreren i Pyreene. Jeg synes egentlig Geraint Thomas så ganske bra ut i går, men han ble låst av å ha Egan Bernal der framme. Det gjorde at han ikke fikk tatt så mange sekunder på Alaphilippe som han kunne ha gjort. Både Thomas og Steven Kruisjwijk liger disse lange, harde klatringene der det ikke er for mange temposkifter, så jeg tror de kommende etappene passer dem ganske bra. Og så har du Mikel Landa som virker å være i jævlig bra form, mens Nairo Quintana er en skygge av hva han var for noen sesonger tilbake.

- Hvordan synes du INEOS har spilt de to kortene sine så langt?

- Jeg synes de har spilt det ganske bra. Da Thomas fikk det på vei opp Tourmalet, lot de Bernal få gå. Han virket litt forvirra med en gang, men de lot ham gå. I går ble Thomas sittende litt låst, men det kommer et punkt der de må prioritere én av dem. De må bli enige om hvem det skal jobbes for og angripe deretter. Hvis Bernal skulle få smaken av gult etter hvert, er Thomas nødt til å jobbe for ham og vice versa. Wout Poels sto litt opp fra de døde og bidro i går, men jeg synes verken Gianni Moscon, Michal Kwiatkowski eller Jonathan Castroviejo kjører like sterkt som de har gjort tidligere. De er et litt såret INEOS-mannskap vi ser, men de har fremdeles to gode kort å spille ut.

Tirsdag venter etappe 16, en kuriøs og paddeflat affære med start- og målgang i Nîmes og dermed også farvel til TV 2-teamets tvilsomme innkvartering i utkant av byen. Med temperaturer opp mot 40 grader på det verste, vil Kaggestads poeng om korrekt inntak av næring og væske være reellt allerede da:

- Varmen blir en utfordring. Det er ikke uvanlig å legge inn en spurtetappe dagen etter hviledagen, slik at sammenlagtrytterne får beina igang igjen. Spørsmålet er hvor mange av spurterne som har klart å hente seg inn igjen etter Pyreneene. Dette er den siste muligheten før Paris, men for å være ærlig: Det er lite fokus på spurterne, akkurat nå. Alt fokus er på sammendraget. Der er det tett og mange ryttere er med i kampen om en plass på podiet.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media