Derfor sladder ikke unggutta

Petter Solberg skriver i Dagbladet.

Hei folkens!

Da er jeg i gang med et nytt VM-rally, og jeg må si det er godt å lede VM. De av dere som har fulgt med på rally en stund har sikkert lagt merke til at det blir stadig færre førere som sladder i svingene, etter hvert som de eldste gutta i gamet har lagt opp.

Av den nye generasjonen er det nesten ingen som gjør det - jeg har aldri gjort det - og i spalta mi vil jeg i dag si litt mer om hvorfor det er blitt slik.

Naturligvis er det kult for publikum å se på biler som sladder seg gjennom og ut av svinger, og det ser faktisk ut som om de kjører fort også. Men ikke på klokka. Den avslører at bilen går saktere om man sladder. Faktisk er det slik at når man sladder så betyr det at føreren kjører med høy sikkerhet, for med sladding har man stor kontroll på bilen.

Utfordringen er naturligvis å kjøre fortest mulig inn og ut av en sving. Måten vi gjør det på er ved å understyre bilen. Slik klarer vi å holde en høy speed samtidig som vi ligger helt på grensa til å miste veigrepet. På den måten holder vi en smalere og rette linje, og kan være aggressive på gassen gjennom hele svingen. Men det betinger at vi har perfekte kjørenoter, for om vi understyrer for mye i forhold til hvor krapp svingen er åker vi rett ut.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konkret betyr det at vi i for eksempel en venstresving først styrer inn mot svingen, og så hele tida vri rattet i samme retning som svingen er, i dette tilfellet altså til venstre. De som sladder vrir rattet til høyre når de er i svingen. Mens vi altså understyrer bilen, så overstyrer de som sladder.

Det høres kanskje enkelt ut, men det er faktisk mye vanskeligere å understyre i svingene, fordi det nesten er umulig å gjøre det om man ikke pusher hardt. Det nytter ikke å kjøre «vanlig» når du understyrer, mens det altså er en fordel om man kjører jævl ... fort.

Sagt på en annen måte går bilen raskere om man gjør den vanskelig å kjøre...

For publikum er det kanskje ikke like kult å se en bil som ikke sladder, men folk skal vite at det er vi som ikke gjør det som har baller og kjører med risiko.

Av toppførerne i dag er nok Peugeots Markko Märtin den som sladder mest, men han blir stadig flinkere til å kjøre smalt. Alle som fortsatt sladder forsøker nå å komme seg vekk fra det, fordi de har sett at de taper for mye tid.

Da håper jeg dere lærte litt om kjørestil i svinger. Målet mitt her i New Zealand er selvsagt å kopiere seieren fra i fjor, og hvordan det går med meg på andre siden av jordkloden kan dere lese om fortløpende på dagbladet.no. Men ikke forvent at jeg leder etter første dag. Det vil være umulig ettersom jeg som VM-leder kjører først på alle fartsprøvene på dag én, og må brøyte veien på grusen for dem som kommer bak.

Rallyhilsen fra Petter!

Fortalt til Roy Wahlstrøm

SLADD KOSTER TID: Petter Solberg forklarer i sin Dagblad-spalte.