MAJESTETISK: McLaren Mercedes' Jenson Button foran casinoet i Monte Carlo under en av gjennomkjøringene før dagens formel 1-løp i gatene i Monaco. Dette er løpet som formel 1-føerne setter aller øverst. Foto: Jean Christophe Magnenet / AFP / NTB Scanpix
MAJESTETISK: McLaren Mercedes' Jenson Button foran casinoet i Monte Carlo under en av gjennomkjøringene før dagens formel 1-løp i gatene i Monaco. Dette er løpet som formel 1-føerne setter aller øverst. Foto: Jean Christophe Magnenet / AFP / NTB ScanpixVis mer

- Det er ikke forskjell på en liten eller stor feil her. Resultatet er det samme: En knust bil.

Men formel 1-førerne digger Monaco.

(Dagbladet): Klokka 14 i dag er det klart for det mest prestisjetunge og glamorøse formel 1-løpet av dem alle:

VM-runden som bokstavelig talt kjøres langs gatene i fyrstedømmet Monaco.

- Er det ett løp som alle førerne ønsker å vinne, så er det nettopp i Monaco, sier den norske motorsporteksperten Harald Huysman til Dagbladet.

Førernes løp Løpet i Monaco er blitt kjørt 72 ganger siden starten i 1929. Siden er det naturligvis bygget en mange andre moderne formel 1-baner som ikke minst tilfredsstiller moderne krav til sikkerhet, og som tåler hastighetene som bilene oppnår.

Men gatene i Monaco ligger nå en gang der de ligger. Mulighetene for endringer er små. Derfor har også dette løpet en helt spesiell plass hos førerne og i formel 1-historien.

Det blir omtalt som «førernes løp», i den forstand at det er i Monaco vi får svaret på hvem som er den beste til å kjøre bil. Her er det liten plass til å kjøre forbi, og man kommer også sjelden opp i de hastighetene du ser på andre baner.

Rett i autovernet Som Huysman sier:

- I Monaco skjer det noe absolutt hele tiden, og selv den minste feil blir straffet knallhardt, for da havner du i autovernet. Førerne får ingen hvilepunkter. Selv inne i tunnelen, hvor de kjører i nesten 300 km/t, så er det en sving de må konsentrere seg om, sier han til Dagbladet.

- Det er gassing, giring, bremsing, jobbing og superkonsentrasjon under hele løpet.

Tidligere Red Bull-sjåfær Mark Webber, som la opp etter fjorårets sesong, har sagt det slik:

- Det er ikke forskjell på en liten eller stor feil. Resultatet er det samme. En knust bil.

Schumi har banerekord Som Harald Huysman sier så er det altså løpet i Monaco som forteller oss hvem som er den beste føreren, fordi løpets egenart reduserer fordelen de største teamene har med motor og chassis.

- PRESTISJETUNGT: Formel 1-løpet i Monaco er det løpet med størst prestisje å vinne blant førerne, mener motorsportekspert Harald Huysmann. Foto: Privat
- PRESTISJETUNGT: Formel 1-løpet i Monaco er det løpet med størst prestisje å vinne blant førerne, mener motorsportekspert Harald Huysmann. Foto: Privat Vis mer

Lista over vinnere viser også med tydelighet at det er de største stjerne som er motorfyrstene av Monaco:

Den brasilianske formel 1-legenden Ayrton Senna, som døde under en krasj på Imola-banen i San Mariono for 20 år siden, vant Monaco Grand Prix hele seks ganger (1987, 89, 90, 91, 92 og 93) - mens Michael Schumacher, som fortsatt ligger på sykehus i Meribel etter alpintulykken i Meribel i romjula, fortsatt har banerekorden i Monaco, satt i 2004.

Schumacher vant fem ganger i Monaco.

- Stor symbolikk - Det ligger en stor symbolikk i at Schumacher fortsatt ligger på sykehuset mens formel 1-stjernene skal prøve seg på banerekorden hans i Monaco. Men det er fint å bli minnet på hvor stor Schumacher var som formel 1-fører, sier Harald Huysman til Dagbladet.

Schumacher er tidenes mestvinnende formel 1-fører, med sine sju VM-titler.

NB! Mercedes-fører Nico Rosberg har pole position i dagens VM-runde, mens lagkamerat og VM-leder Lewis Hamilton starter i nest beste spor.
 

I POLE: Nico Rosberg (Mercedes) starter i beste startspor i dagens formel 1-løp i Monaco. Foto: AFP / NTB Scanpix
I POLE: Nico Rosberg (Mercedes) starter i beste startspor i dagens formel 1-løp i Monaco. Foto: AFP / NTB Scanpix Vis mer