BLE DREPT:  Estelle Balet på vei ned til seier i en frikjøringskonkurranse i vinter. Noen måneder seinere ble hun drept av et snøskred under innspilling av en skifilm. FOTO: AFP / Jeff Pachoud.
BLE DREPT: Estelle Balet på vei ned til seier i en frikjøringskonkurranse i vinter. Noen måneder seinere ble hun drept av et snøskred under innspilling av en skifilm. FOTO: AFP / Jeff Pachoud.Vis mer

Det er løgn at ingen dør i Disneyland

Da betyr det noe hvem som passer på lek og sport.

IFØLGE myten har ingen noen gang dødd i Disneyland. Der skal lek og underholdning bare være kos, og da passer ikke døden inn. Disney-konsernet har etter sigende systematisk voktet akkurat det omdømmet for å opprettholde forestillingen av udødelighet.

Som myte er framstillingen pr. definisjon ikke sann. Faktasjekkere har for lengst funnet fram til de to som ble drept momentant da et småfly styret i en av Disneys parker i 1984, han som skjøt seg rett foran en av attraksjonene samt en rekke fatale ulykker som over tid har tvunget flere av Disney-parkene til at også de har måttet rapportere ulykkene sine. Noen dør altså i Disneyland; på samme vis som i all annen lek.

Det gjør at sporten heller ikke kan spinne myter om alt bare er lek.

AKKURAT det holdt TV-selskapet Timeline Missions på med da de filmet den sveitsiske snøbrettstjernen Estelle Balet på vei utfor en fjellside som der og da egentlig ikke var til å stå ned. Det som skulle være artig og grensesprengende, ble plutselig katastrofalt. Det skjer når disse TV-folkene lager enda en ny video av det de kaller «skiporno»

- En ren ulykke, kommenterte Timeline Missions selv etter at kameramannen deres muligens var den som utløste skredet som drepte Estelle.

Andre kan med like stor troverdighet si at dette også var en ren konsekvens av markedsføringen av livsfarlig sport som underholdning for hvem som helst som leker med brett eller ski i løssnøen utenfor alpinanleggene.

007 KLARTE SEG:  Da Mike Sutton spile agent 007 under OL-åpningen i 2012, gikk alt bra. Året etter under innspilling av en TV-film endte et hopp fra helikopter fatalt. FOTO: AFP/ Mark Ralston.
007 KLARTE SEG: Da Mike Sutton spile agent 007 under OL-åpningen i 2012, gikk alt bra. Året etter under innspilling av en TV-film endte et hopp fra helikopter fatalt. FOTO: AFP/ Mark Ralston. Vis mer

SOM ny verdensmester i frikjøring var Estelle Balet fullstendig klar over risikoen og tok sine forholdsregler for å redusere den. Ekstremsport er uansett i sin natur en balanse mellom sterke opplevelser og brå død der det er opp til den enkelte å sette sine egne grenser. Dette begrenser imidlertid ikke samfunnets rett til å beskytte seg mot konsekvensene av enkeltpersoners fatale valg, og fritar såvisst ikke de som driver forretning på slik sport fra ansvaret for medvirkning.

For tre år siden kom dokumentarfilmen «The Dark Side of Red Bull» som fortalte om dødulykkene knyttet til markedsføringen av det østerrikske merkenavnet som lenge har vært  tettest knyttet opp til livsfarlig sport. Den slo ikke spesielt an hos den ekstremt ressurssterke drikkevareprodusenten, og er bemerkelsesverdig vrien å få se på nettet

Flere av dokumentarens Red Bull-utøvere fortalte om hvordan de følte seg presset av oppdragsgiveren til å ta sjanser. Da disse historiene ble gjengitt i The International Business Times ble de imøtegått av Red Bulls PR-avdeling med følgende pressemelding:

- Det har alltid vært vår strategi å hjelpe ekstraordinære mennesker å oppnå ekstraordinære mål.

ARRANGØREN av det ekstraordinære kan like gjerne være idretten selv. Stuntmannen Mark Sutton ble hentet inn av OL-arrangørene i London i 2012 for å være James Bond i det spektakulære nummeret fra åpningsseremonien der 007 og dronning Elizabeth tilsynelatende detter ned ved OL-stadion i fallskjerm. Det stuntet gikk bra, men året etter kræsjet Sutton i en fjellvegg i Sveits i 250 kilometer i timen etter et mislykket hopp fra helikopter.

Da var det EpicTV som har spesialisert seg på ekstremsport som dekket reise, opphold og helikopter, men ikke ansvaret. Sutton hadde som sine stuntkamerater underskrevet en kontrakt på forhånd som sikret at de gjorde dette på egen risiko for moro skyld. TV-selskapet satt tilsynelatende bare igjen med senderettighetene.

MARKEDSFØRING:  Giganten Red Bull pløyer nær en tredjedel av overskuddet sitt tilbake i markedsføring av ekstremsport. Her fra flyshow i Red Bull Mashttp://gfx.dagbladet.no/labrador/439/439577/43957702/jpg/active/128x.jpgter Class i Rovinj, Kroatia. FOTO: Gabriele Lanzo.
MARKEDSFØRING: Giganten Red Bull pløyer nær en tredjedel av overskuddet sitt tilbake i markedsføring av ekstremsport. Her fra flyshow i Red Bull Mashttp://gfx.dagbladet.no/labrador/439/439577/43957702/jpg/active/128x.jpgter Class i Rovinj, Kroatia. FOTO: Gabriele Lanzo. Vis mer

Sannsynligvis sørget OL-arrangørene for den samme juridiske ryggdekningen. Men hva med det etiske ansvaret?

DET ansvaret blir i hvert fall bedre ivaretatt dess mer demokratisk og åpent den enkelte idrett blir styrt. Fortsatt er tradisjonelle risikoidretter som alpint, hopp og brettkjøring farlige, men konkurransene blir stadig tettere kontrollert. Nettopp idrettsorganisasjonenes gjennomgående oppfølging av egen lek, er nødvendig for å sikre at noen tar ansvaret for å sette grenser som beskytter mot overmot.

Der er utfordringen større i andre farts -og kampøvelser under et tilnærmet privat pengestyre. Så lenge egen inntjening er det som helst styrer aktiviteten, blir både samfunnets interesser og den enkelte overmodige utøveren tatt dårligere vare på.

For i ekstrem lek er det ikke bare å vise til kontrakter med fraskrevet ansvar.

Også ekstraordinære mennesker dør av og til i Disneyland.
 

 

HVEM HJELPER DE DRISTIGSTE? Et stup over Guggenheim museet i Bilbao er spektakulært hvis det går bra. Men hvem skal sørge for det? FOTO:  EPA/Miguel Tona.
HVEM HJELPER DE DRISTIGSTE? Et stup over Guggenheim museet i Bilbao er spektakulært hvis det går bra. Men hvem skal sørge for det? FOTO: EPA/Miguel Tona. Vis mer