MANGE OM BEINET: Det er ikke enkelt å vinne sykkelritt, og det er heller ikke enkelt å arrangere dem. Roy Hegreberg i Tour des Fjords føler de har kommet langt, men savner mer midler fra Regjeringen til arrangementer som er eid av idretten selv. FOTO: Tour des Fjords
MANGE OM BEINET: Det er ikke enkelt å vinne sykkelritt, og det er heller ikke enkelt å arrangere dem. Roy Hegreberg i Tour des Fjords føler de har kommet langt, men savner mer midler fra Regjeringen til arrangementer som er eid av idretten selv. FOTO: Tour des FjordsVis mer

Hegreberg reagerer på «skjev fordeling» i Statsbudsjettet:

- Det er merkelig at vi skal få så mye mindre

Arctic Race og Ladies Tour fremdeles budsjettvinnere.

(procycling.no): Mandag kom forslaget til nytt Statsbudsjett for 2019. Basert på foregående år, inneholdt det ikke de helt store overraskelsene.

Regjeringen holder på vedtaket om å innvilge 15 millioner kroner i statlig støtte til Arctic Race. I forslaget heter det at begrunnelsen er «næringspolitisk begrunnet».

Støtten har vært uendret siden 2016 og kanaliseres gjennom Finnmark, Troms og Nordland fylkeskommune.

I forslaget er det i tillegg lagt inn en samlepost for «Internasjonale sykkelritt i Norge». Som i fjor fortsetter man med den noe ulne formuleringen «(internasjonale ritt) som kan ha deltakende lag på UCI Womens Tour og UCI World Tour-nivå».

Det står videre at «departementet ønsker å bidra særlig til å utvikle kvinnesykling».

Spiste av potten til Tour des Fjords

I 2017 ble Ladies Tour of Norway i Halden innvilget 2.090 millioner kroner. I 2018 har søkte rittet om 3 millioner kroner, noe som senere ble innvilget.

Det vekket dog harme i vest da Tour des Fjords fant ut at de mistet 950.000 kroner som forsvant til kvinnerittet i stedet.

Overfor VG uttalte kulturminister Trine Skei Grande at pengene ble fordelt på følgende vis:

«To millioner kroner fordelt på til sammen 11 rittdager gir 182 000 per rittdag. Det betyr at Tour of Norway (5 dager i fjor) mottar 900 000 kroner, mens Tour des Fjords og Hammer Stavanger (totalt 6 dager) mottar 550 000 kroner hver».

Artikkelen fortsetter under annonsen

For forslaget til statsbudsjett for 2019 klargjøres det at «inntil 3 millioner kroner av dette øremerkes til internasjonale sykkelritt for kvinner i Norge».

Slo seg sammen

Ladies Tour i Halden er det eneste rittet som arrangeres på WorldTour-nivå, men etter ordlyden i forslaget å dømme, vil det også dryppe noen midler på Tour of Norway. Siden sist har rittet valgt å slå seg sammen med Tour des Fjords, blant annet med tanke på å bli mer attraktive under utdelingen av statlige midler.

Roy Hegreberg, daglig leder i selskapet Tour des Fjords, som står som arrangør av rittet, påpeker at han opplever stor støtte fra lokalpolitikere som ønsker å justere statsstøtten for norske sykkelritt.

- Det er en del politikere som har engasjert seg i vår sak. Vi mener bevilgningene er skjevt fordelt slik det er nå. Vi er nødt til å få noen kriterier for hvordan utdelingen foregår. Slik er det er nå er vi nødt til å få inn kommunale og fylkeskommunale tilskudd, men det oppleves krevende for stedene vi besøker. Derfor er det flere nå som engasjerer seg for at den større del av disse midlene skal legges inn i stadsbudsjettet, sier Hegreberg til procycling.no.

- Skjev fordeling

Da han som sjef for Tour des Fjords i fjor tok til motmæle da pengene ble flyttet fra hans ritt og over til Ladies Tour, var det først og fremst prosessen han reagerte på.

- Ladies Tour trenger pengene til sitt arrangement og fortjener sine millioner. Feilen var at det i år gikk på bekostning av oss, som hadde minst fra før av, sier Hegreberg som også har fått nyvinningen Hammer Series til Stavanger noe som ga et kvalitetsmessig løft på startfeltet i fjor.

- Hvis det ender opp med at dere nå får 2 millioner kroner, og 3 til Ladies Tour: Vil du være fornøyd med det?

- Nei, det vil vi ikke være. At vi skal få 2 millioner og Arctic Race 15, er en skjev fordeling. Enten må totalsummen økes, ellers må kriterier på bordet slik at vi kan sammenlikne fordelingen. Slik det er nå vil vi arrangere rittet over flere dager, ha større nedslagsfelt og ha flere av de store lagene på besøk. Vi mener det er riktig at rammen bør økes, slik at sykkelsporten vår midlene som skal til for å gjennomføre arrangementene våre. Vi har hatt suksess, men opplever også at statsstøtten bremser oss. Nå kombinerer vi det beste fra Tour des Fjords og Tour of Norway, og bør honoreres for det, mener Hegreberg.

30 av 38 millioner til private aktører

Mandag sendte Tom Tvedt og Idrettsforbundet ut en pressemelding der de satte spørsmålstegn ved at Arctic Race (som eies av Tour de France-arrangøren ASO) og X Games (som driftes av en privat aktør i samarbeid med blant annet ESPN) stikker av med 30 av totalt 38 millioner kroner foreslått som statlige tilskudd til idrettsarrangementer i 2019.

Idrettsforbundet skriver følgende i en pressemelding: «På den positive siden, i tillegg til økningen i momskompensasjon, finner vi forslaget på 38 millioner kroner i støtte til internasjonale idrettsarrangement i Norge. Vi undrer oss over at 30 millioner av totalen understøtter arrangementer der store internasjonale næringsinteresser står bak».

Videre uttaler idrettspresident Tom Tvedt følgende:

- Det er flott at Regjeringen anerkjenner store internasjonale idrettsarrangement som næringspolitisk viktige virkemilder. Det er også flott at norske toppidrettsutøvere får delta i internasjonale konkurranser på hjemmebane uavhengig av arrangør. Det vil være å håpe at andre ideelle arrangører, i tillegg til Norges Orienteringsforbund og Norges Skiforbund i 2019, i framtida også kan nyte godt av støtte til sine internasjonale arrangement.

Glad for uttalelsen til Tvedt

Hegreberg er glad for den indirekte støtten fra rogalendingen.

- Vi driver dette under den norske idrettsmodellen hvor vi selv drifter hele arrangementet, så vi vet at Idrettsforbundet støtter oss her. Jeg er helt enig i det Tom Tvedt skriver. X Games og Arctic Race er eid av kommersielle aktører. At de skal få så mye støtte, mens vi som er eid av idretten ikke skal få like mye, er en utvikling som ikke kan fortsette. Det vil gjøre at arrangmenter som er eid av idretten selv ikke kan konkurrere på samme villkår som andre, understreker Hegreberg.

PS: På den foreløpige kalenderen til det internasjonale sykkelforbundet er Tour of Norway satt opp med fem dager fra 29. mai til 2. juni. Det opprinnelige ønsket er å starte dagen før og arrangere ritt over seks dager. Les mer om planene her!

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!