- Det har vokst fram en cowboykultur

To ulykker mellom ryttere og kjøretøy bekymrer Kaggestad.

(Dagbladet): Den første uka av Tour de France har vært preget av bruddskader, bruddskader og atter bruddskader. Tilsammen 14 ryttere har måttet stå av etter å ha brukket et eller flere bein i kroppen.

Den alvorligste hendelsen har så langt ikke krevd noen offer, men kunne fått fatale konsekvenser da en bil traff Sky-rytter Juan Antonio Flecha, som falt stygt, men hardest gikk det utover Vacansoleils Johnny Hoogerland, som var sjanseløs på å styre unna for så å bli kastet inn i et piggtrådgjerde.

- Det som toppet det i går var da bilen kjørte ned stakkarene i brudd. Noe lignende har jeg knapt sett. Hvis ikke hadde det vært dette ene veltet som var ille nok i seg selv, som var veldig ødeleggende for mange av lagene. Det er ikke uvanlig at det blir stygge velt. Det skjer hvert eneste år i Touren, men jeg er enig i at etappen i går var ekstra dramatisk. Det var bare flaks som forhindret at det ikke gikk enda verre, sier TV 2-ekspert Mads Kaggestad til Dagbladet.

Tour de France-arrangør Amaury Sports Organisation (ASO) nølte ikke med å kaste ut sjåføren av bilen som forårsaket den dramatiske velten i den fem mann store ledergruppa 35 kilometer før målgang med beskjed om aldri å komme tilbake resten av sin levetid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det mest oppsiktsvekkende var at sjåføren fikk klar og tydelig beskjed om ikke å kjøre forbi rytterne.

I HARNISK: ASO-direktør Christian Prudhomme kastet ut sjåføren av bilen som traff Juan Antonio Flecha på livstid, og ber på det instendigste om unnskyldning til lag og ryttere.Foto: SCANPIX/AP Photo/Laurent Cipriani
I HARNISK: ASO-direktør Christian Prudhomme kastet ut sjåføren av bilen som traff Juan Antonio Flecha på livstid, og ber på det instendigste om unnskyldning til lag og ryttere.Foto: SCANPIX/AP Photo/Laurent Cipriani Vis mer

Den ytterst dramatiske hendelsen var det andre sammenstøtet mellom ryttere og kjøretøy i kortesjen i løpet av årets Tour. På den femte etappen hektet Saxo Banks Nicki Sørensen sykkelen fast i en motorsykkel som presset seg fram gjennom en åpning som ikke var der.

- To ulykker for mange Rittdirektør Christian Prudhomme ser svært alvorlig på de to skrekkeksemplene av uansvarlig kjøring.

- Vi vil be om unnskyldning for de to insidentene til lagene og rytterne som var innblandet. To ulykker i rittet som involverer kjøretøy er to ulykker for mange, sier Prudhomme, ifølge Telegraph.

Den engelske avisa melder samtidig at presset øker på ASO-ledelsen for å ilegge ytterligere sanksjoner mot sjåføren, som var ute på oppdrag for det franske TV-selskapet France Television.

Ruteansvarlig i Tour de France Jean Francois lovte også «alvorlige sanksjoner» overfor sjåføren.

Strengere straff Mens TV 2s sykkelekspert Dag Otto Lauritzen uttalte under sending at sjåføren burde «henges opp i et tre så alle kunne fått skjelle ham ut», tar kollega Kaggestad til orde for en mer sivilisert straff. 

- Jeg synes han bør bøtelegges. Nå er riktignok litt andre regler som gjelder i og med at det foregår på stengt vei, men det var uansvarlig kjøring, sier Kaggestad til Dagbladet.

COWBOYKULTUR: TV 2s sykkelekspert Mads Kaggestad mener det har vokst fram en cowboykultur blant kjøretøyene i Tour de France-kortesjen.Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX
COWBOYKULTUR: TV 2s sykkelekspert Mads Kaggestad mener det har vokst fram en cowboykultur blant kjøretøyene i Tour de France-kortesjen.Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX Vis mer

Den tidligere Credit Agricole-proffen mener at sterke pengeinteresser har gjort feltet til et farligere sted å være for rytterne

- Det har vokst fram en cowboykultur blant inviterte som følger rittet på nært hold. Det er mektige sponsorer, VIP-gjester og annonsører for TV-kanalene som blir kjørt rundt for å få med seg rittet på spektakulære steder, for så å komme seg til målområde raskest mulig for å delta i diverse tilstelninger og arrangementer. Det tas ikke nok hensyn. Denne sjåføren fikk beskjed om ikke å kjøre forbi, men han gjorde det likevel. Det virker som om holdningen er: «Vi har makta, vi har pengene og vi er de viktigste gjestene. Derfor gjør vi det som passer for oss», sier en bekymret Kaggestad.

- Moderne sponsing mye mer om å være tilstede og å involvere de ansatte i bedriftene som spytter inn penger i sporten. Det er kjempespektakulært og gøy å se et sykkelritt på nært hold. Det var en pressebil som kjørte inn i Flecha, og det forundrer meg ikke om de hadde med annonsører. De er en viktig del av sporten, og det er de som gjør det mulig å drive med dette profesjonelt, men det setter en nok en vekker i arrangøren, som må ta opp hvordan det drives ut i bilkortesjen, fortsetter han.

Kaggestads synspunkt samsvarer godt med hva gårsdagens etappevinner Luis Leon Sanchez hadde å si om episoden da bruddet han satt i ble redusert fra fem til tre mann.

- Det er helt forferdelig. Det er gjestebiler som følger oss hele dagen, og de prøver ofte å kjøre på siden av oss for å se rittet så nær som mulig, sa Sanchez.

Paddeflatt TV-selskap Hvem som satt i bilen er ennå ikke på det rene, men den tilhørte det franske TV-selskapet France Television, som legger seg paddeflate etter at en av deres egne sørget for at Hoogerland måtte lappes sammen med 33 sting.

- France Television ber om unnskyldning til rytterne, lagene og ASO for ulykken som inntraff på den niende etappen av Tour de France som ble forårsaket av et produksjonskjøretøy under dekningen av rittet. France Television kommer til å innrette seg fullt og helt etter eventuelle tiltak fra  ASO for å forbedre sikkerheten, heter det i en uttalelse fra selskapet.

Kaggestad forteller at han spontant reagerte med sinne, men at intervjuene med den tapre Johnny Hoogerland etterpå gjorde enda dypere inntrykk.

- For min egen del vekket det enda mer følelser da Hoogerland intervjuet etterpå med det storsinnet han utviste. Man skulle tro at han hadde hatt en ekstremt god presserådgiver som hadde briefet ham på forhånd, men det hadde han ikke. Han gjorde alt helt korrekt, og opptredenen hans burde komme i lærebøkene om hvordan man skal uttale seg til pressen. Hoogerland sa det han følte var riktig, og satte ting i perspektiv, sier Kaggestad, og skryter også av Sky-laget som unnlot å prate i affekt om hva som skjedde med Flecha.

KRITISK: Gårsdagens etappevinner Luis Leon Sanchez uttrykte bekymring for nærgående biler.Foto: SCANPIX/REUTERS/Pascal Rossignol
KRITISK: Gårsdagens etappevinner Luis Leon Sanchez uttrykte bekymring for nærgående biler.Foto: SCANPIX/REUTERS/Pascal Rossignol Vis mer