Det mystiske dødskrasjet plager fortsatt mannen bak bilen

- Vil aldri få vite om det var Ayrton Sennas egen feil.

TRAGISK SLUTT: Ayrton Sennas død gikk hardt inn på motorsporten, Brasil og verden ellers. Formel 1-stjernen mistet livet 1. mai 1994 på Imola-banen i San Mariono. Foto: SCANPIX/AFP
TRAGISK SLUTT: Ayrton Sennas død gikk hardt inn på motorsporten, Brasil og verden ellers. Formel 1-stjernen mistet livet 1. mai 1994 på Imola-banen i San Mariono. Foto: SCANPIX/AFPVis mer

(Dagbladet): Neste vår er det 20 år siden formel 1-legenden Ayrton Senna mistet kontroll over sin Williams på Imola-banen i San Marino, og smalt inn i veggen i 300 kilometer i timen.

Den brasilianske folkeheltens død sjokkerte hele verden, ikke bare motorsporten, og ikonets bortgang sørges fortsatt over i hjemlandet.

Adrian Newey var sjefdesigner i Williams da Senna omkom. I et ferskt intervju med BBC forteller han at det som skjedde 1. mai 1994 fortsatt plager ham i dag.

- Det som skjedde, ulykken, det hjemsøker meg, sier Newey.

- Den ødelagte rattstammen, var det årsaken til ulykken eller en følge av den? Ingen vil noensinne få vite det, sier han.

Data peker mot sjåførfeil Den brukne rattstammen har vært et mysterium helt siden Ayrton Senna ble hentet ut av vraket med fatale hodeskader. Spørsmålet har, blant annet, vært om Senna selv presset bilen for hardt i den såkalte Tamburello-svingen, eller om det var selve maskinen som førte til ulykken.

PLAGES FORTSATT: Sjefdesigner Adrian Newey mener vi aldri vil få svar på hva som egentlig gikk galt for Senna. Her i sin nåværende jobb i Red Bull, sammen med tyske Sebastian Vettel. Foto: SCANPIX/EPA/SRDJAN SUKI
PLAGES FORTSATT: Sjefdesigner Adrian Newey mener vi aldri vil få svar på hva som egentlig gikk galt for Senna. Her i sin nåværende jobb i Red Bull, sammen med tyske Sebastian Vettel. Foto: SCANPIX/EPA/SRDJAN SUKI Vis mer

- Det er ingen tvil om at stammen var brekt. All dataen vi har, videobildene fra banen, kameraet i Michael Schumachers bil (som kjørte bak Senna) - det er ingenting derfra som tyder på at rattstammen sviktet, sier Adrian Newey, som nå jobber for Red Bulls formel 1-team.

Newey og sjeftekniker i Williams, Patrick Head, ble frikjent for uaktsomt drap i Italia etter ulykken. Påtalemyndigheten mente en dårlig konstruksjon av rattstammen førte til at den brakk, men ble ikke trodd.

Bilen ikke god nok Williams har hele tiden ment at ulykken skyldtes Ayrton Sennas egen manøvrering, at han presset bilen for hardt over de vanskelige dumpene i den utfordrende svingen.

Likevel plages Adrian Newey av tanken på at bilen Senna jobbet med den sesongen, ikke holdt standarden han og teamet forventet. Den 34-årige brasilianeren klaget også på bilen etter overgangen fra McLaren til Williams, og rakk bare å kjøre den tre ganger i løp før det gikk helt galt.

- Det vil nok alltid plage meg at han kom til Williams fordi vi hadde hatt en god bil de foregående tre årene, og han ønsket å være i laget med den beste bilen. Dessverre var ikke 94-utgaven en bra bil, sier Newey til BBC.

- Ayrtons talent og innstilling - han prøvde å gjøre den bilen bedre enn den var, få den til å gjøre ting den rett og slett ikke var i stand til. Det er synd og urettferdig at han havnet i den situasjonen, sier Newey.

VERDENSMESTER TRE GANGER: Ayrton Senna. Foto: SCANPIX/AFP / ERIC FEFERBERG
VERDENSMESTER TRE GANGER: Ayrton Senna. Foto: SCANPIX/AFP / ERIC FEFERBERG Vis mer

Ayrton Senna ble begravet som en statssjef hjemme i Brasil 5. mai 1994. Titusener av fans sto langs gatene og tok et siste tårevått farvel med formel 1-føreren, som ble senket i jorden med æresbevisninger man sjelden gir idrettspersonligheter.

Senna ble verdensmester tre ganger. Formel 1-sirkuset har ikke vært rammet av førerdødsfall siden den skjebnesvangre dagen i 1994.

PS! Dokumentaren «Senna», blant annet vist på NRK det siste året, er helt avgjørende å få med seg for alle som er interessert i sport eller dokumentarer.