MYE SKRYT: Ungdoms-OL på Lillehammer fikk mye skryt av IOC-sjef Thomas Bach og de andre olympiske sjefene. Likevel valgte idrettsledelsen å bruke over 800 000 kroner for å få positiv omtale hos fagnettstedet Around the Rings. Det var en tvilsom handel med tanke på hvordan alt har vært til salgs i den olympiske idretten. FOTO:Geir Olsen / NTB scanpix
MYE SKRYT: Ungdoms-OL på Lillehammer fikk mye skryt av IOC-sjef Thomas Bach og de andre olympiske sjefene. Likevel valgte idrettsledelsen å bruke over 800 000 kroner for å få positiv omtale hos fagnettstedet Around the Rings. Det var en tvilsom handel med tanke på hvordan alt har vært til salgs i den olympiske idretten. FOTO:Geir Olsen / NTB scanpixVis mer

Reiseregninger Norges Idrettsforbund

Det triste OL-bilaget: Betalte nesten en million kroner for et dårlig rykte

Norsk idrett kjøpte seg god reklame. Det var en uetisk handel.

DISKUSJONEN om hvordan vi vil at idretten vår skal feste, er viktig nok. Men bilagsbunkene i Idrettens Hus i Oslo med detaljene om størrelsen på suiten i Sotsji og vinmenyen til VIPene under Ungdoms-OL på Lillehammer, inneholder også en helt annen etisk utfordring for idrettsbevegelsen:

  • Hvilken internasjonal sport vil norsk idrett fremme?

For mens suiten i Sotsji var forbeholdt konge og statsminister, snittprisen for besøk i vinter-OL 2014 viste seg å være minst like høy for regjeringsmedlemmene som for idrettstoppene, og de Veldig Viktige Menneskene under Ungdoms-OL på Lillehammer tross alt ikke festet verre enn at vertshuseier og stortingspresident Olemic Thommessen etterpå kunne returnere opptil flere flasker til det lokale Vinmonopolet, var feilen likevel gjort.

I forsøket på å vinne vinter-OL til Norge hadde idrettsbevegelsen tatt skade på sin sjel.

FOR idrettsbevegelsens rause VIP-fester i Sotsji og Lillehammer gjaldt jo i virkeligheten noe helt annet enn egen hygge:

  • . Begge steder lå et vinter-OL til Norge i potten.
FEIL VALG: Tidligere generalsekretær Inge Andersen i Idrettsforbundet jobbet hardt for å få OL til Norge. Underveis gjorde han et feilvalg ved å betale fagnettstedet Around the Rings for å fremme Norges kandidatur. FOTO: Terje Bendiksby / NTB scanpix
FEIL VALG: Tidligere generalsekretær Inge Andersen i Idrettsforbundet jobbet hardt for å få OL til Norge. Underveis gjorde han et feilvalg ved å betale fagnettstedet Around the Rings for å fremme Norges kandidatur. FOTO: Terje Bendiksby / NTB scanpix Vis mer

Ønsket om å få vinterlekene til oss var selvsagt tydeligst under Sotsji-OL 2014 da søknaden om Oslo 2022 ennå ikke var trukket, men også i de påfølgende ungdomslekene. For egentlig var Ungdoms-OL på Lillehammer tenkt som døråpneren nettopp for vinterleker i Norge.

Den internt mislykkete norske OL-kampanjen gjorde at det i stedet ble en slags forsoningsfest med den internasjonale olympiske komite (IOC), men retningen var ikke til å ta feil av:

Artikkelen fortsetter under annonsen

  • For verdens ledende olympiske vintersportnasjon er det naturlig å forbli posisjonert for å arrangere OL.

Oppvasken etter VIP-festene på Lillehammer forteller imidlertid at det kan bli vanskelig nok bare å opprettholde en slik posisjon. Særlig fordi underbilagene fra Ungdoms-OL altså inneholder langt bedre argumenter enn dyre fester for at vi fortsatt skal være skeptisk til selve søkerprosessen.

REGNSKAPET viser at Norges idrettsforbund hentet inn den olympiske fagpressen for å skrive opp Norge og norsk idrett. Dette er en kjent strategi fra reiselivsbransjen, men i olympisk drakt bærer denne praksisen med seg et nitrist, utdatert snitt:

  • I kampen om å få OL har det meste vært til salgs.

Det har skapt et system med personlige fordeler som de beste kreftene i IOC lenge har jobbet hardt for å bli kvitt.

DERFOR var det feil av Norges Idrettsforbund å inngå en ettårig avtale med det olympiske fagnettstedet Around the Rings. Dette nettstedet har de siste tjue årene utviklet seg til å bli selve markedsplassen for de olympiske søkerbyene. Det er her alle IOC-medlemmene holder seg oppdatert før de stemmer, og det er her de håpefulle søkerne betaler eierne av Around the Rings for å skrive opp deres by.

Nå vet vi at Idrettsforbundet fikk fløyet inn Around the Rings-redaktøren Ed Hula med kona på business class for å hylle de norske ungdomslekene, og at norsk idrett totalt betalte dette familieselskapet litt over 800 000 kroner for raus omtale og andre informasjonstjenester. Alt dette PR-framstøt for noe som ikke engang var en direkte søkerprosess.

Hva som blir betalt til Around The Rings i de virkelige søkerprosessene, vet vi ingen ting om. Bare at en slik parasitt på den olympiske bevegelsen bidrar til en internasjonal idrett der alt og alle kan kjøpes.

Samt et velfortjent dårlig rykte.

NÅR norsk idrett er med på å opprettholde et olympisk system bygget på slik tuskhandel, viser det hvor etisk utfordrende det blir å få vinter-OL tilbake til Norge. Det kommer garantert flere slike avveininger idet søkerprosessen en eller annen gang blir tatt opp igjen.

Da er det i hvert fall hjelp å hente i prinsippet om full åpenhet.

.