- Det var helt umulig

Feil dekk og Petter ned på 5. plass.

(Dagbladet.no):

•
Petter Solberg avsluttet fredagen med en 8. plass på den 8. og siste fartsprøven. I sammendraget ligger han som nummer fem, to minutter og 23 sekunder bak Sebastian Loeb.

Og det var først og fremst regnet som ødela for Subaru-føreren. Torsdag uttalte Solberg at han håpet på nedbør -  men han måtte raskt spise i seg de ordene da regnet kom som bestilt.

For på den glatte asfalten var tørrværsdekkene til Solberg ubrukelige.

- Ja, jeg var uheldig med været, sa Spydeberg-gutten til WRC-radioen etter den siste fartsprøven.

• Petter Solberg ned til 5. plass totalt etter den sjuende prøven. Det er en oppgitt nordmann som intervjues av WRC-radio etterpå.

Igjen var det dekkene som ikke fungerte i regnværet. Han tapte nesten ett minutt på prøven.

- Det var veldig, veldig glatt. Det var helt umulig, sier Petter som ikke bare skylder på gummien.

- Jeg gjorde mange feil fra starten, jeg måtte bare avslutte skikkelig.

• Petter Solberg klatrer opp til tredjeplass i sammendraget etter prøve 6. Taper stadig mer til Loeb i tet, men Grönholm tapte mer på denne prøven.

PÅ ASFALT: Petter Solberg har ikke lyktes altfor godt på asfalt så langt i år, men han mener å ha gjort lovende forbedringer nå. Foto: HERMANN J. KNIPPERTZ/SP/SCANPIXtz
PÅ ASFALT: Petter Solberg har ikke lyktes altfor godt på asfalt så langt i år, men han mener å ha gjort lovende forbedringer nå. Foto: HERMANN J. KNIPPERTZ/SP/SCANPIXtz Vis mer

• De beste er i mål på femte etappe. Petter Solberg er ikke fornøyd. Han kjørte med for harde slicks i pøsende regn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette var skikkelig ille. Dekkene var ikke de beste, sier Petter til WRC-radio.

Også Loeb kjørte med slicks, men ifølge Solberg klarte Loeb seg bedre fordi franskmannen hadde en mykere type - som gjerne brukes i Rally Monte Carlo.

Solberg fortsatt på 4. plass totalt, men har tapt nesten minuttet til Loeb på fem prøver.

• Solbergs tid er 12,6 sekunder dårligere enn tida til Sordo. Likevel sier han seg brukbart fornøyd med åpningen på dagen i samtale med WRCs radiokanal.

• Også Dani Sordo har kjørt bedre enn Loeb. Avstanden mellom de to er seks sekunder, og Sordo tar ledelsen.

• Den suverene lederen, Sebastien Loeb, klokkes inn på tida 10:29.2. Men Marcus Grönholm er 3,4 sekunder raskere.

• SS4 er et faktum.

- Det var helt umulig

• Solberg forventet våte veier, og gjorde dekkvalget sitt deretter. Dette tapte han garantert sekunder på under den tredje prøven, for veiene er tørre.

• Petter Solberg ender 17,4 sekunder bak Loeb, som fortsatt leder. Han sier til WRC-radioen at bilen fungerer bra til tross for gårsdagens krasj.

• Sebastien Loeb er i mål som førstemann, på tida 10:49.8.

•SS3 har startet.

• Solberg sier til Subarus hjemmesider at han var forsiktig fra start, med tanke på gårsdagens uhell.

• Finske Toni Gardemeister dytter Solberg ned til fjerdeplass på andre prøve.

• Petter Solberg ender 8,7 sekunder bak ledende Sordo. Det gir en foreløpig tredjeplass.

• Sebastien Loeb kommer inn på tida 07:20.2. Men han kommer ikke til å vinne SS2, for spanske Dani Sordo har allerede kommet i mål på en tid som er ett og et halvt sekund bedre.

• Andre prøve er i gang.

• Førerne blir holdt tilbake på startstreken til SS2 i påvente av at Jari-Matti Latvalas vrakede bil skal bli fjernet fra løypa.

• Petter Solberg ender 8,8 sekunder bak ledende Sebastien Loeb (Citroën). Franskmannen brukte 11:44.6 minutter på den første av de 16 prøvene.

• Marcus Grönholm har trøbbel med bremsene, og han endte på femteplass, 20.1 sekunder bak Sebastien Loeb.

• Første prøve er underveis.

(Dagbladet.no): For to år siden krasjet Petter Solberg under shakedown før Rally Korsika. Men mekanikerne jobbet hele natta og fikk bilen tilbake på hjulene. Deretter gikk Solberg bort og vant hele runden.


I går krasjet Petter Solberg under shakedown før Rally Tyskland. Men mekanikerne jobbet hele natta og fikk bilen tilbake på hjulene i dag morges. Så gjenstår det å se om Solberg kan sørge for at også slutten på historien blir lik den i 2003.

Spydeberg-mannen har benyttet sommerpausen til å signere en ny kontrakt med Subaru, og laget hans har svart med jobbe hardt for å forbedre nordmannens bil.


- Første del av sesongen har vært vanskelig for oss alle, men nå tror jeg vi er tilbake på høyeste nivå. Vi har gjort mange forbedringer, forhåpentligvis blir dette synlig under de neste rallyene. Det ser veldig lovende ut, sier Solberg til Rally Tysklands hjemmesider.

Solbergs beste resultat i Rally Tyskland er sjuendeplassen fra i fjor. Franske Sebastien Loeb (Citroën) har vunnet rallyet i Tyskland de fire siste åra.