TATT PÅ SENGA: Petter Solberg var ikke forberedt på løs grus oppå hardt underlag i New Zealand, og tapte mye tid.Foto: SCANPIX/AFP/Brendon O'HAGAN
TATT PÅ SENGA: Petter Solberg var ikke forberedt på løs grus oppå hardt underlag i New Zealand, og tapte mye tid.Foto: SCANPIX/AFP/Brendon O'HAGANVis mer

- Det var som å kjøre på kulelager

Marerittdag for Petter Solberg i Rally New Zealand.

|||

- Hjulene spant opp til femtegir ut av hver sving. Det var som å kjøre på kulelager, sa Petter Solberg (35) etter en marerittdag i Rally New Zealand lørdag.

En maktdemonstrasjon av regjerende verdensmester Sebastien Loeb (36) sendte franskmannen opp til annenplass etter å ha knust konkurrentene med mellom ett og to minutter i løpet av en dag.

Petter Solberg ble frakjørt med nesten latterlige 2.08 minutter og avsluttet dagen på femteplass.

- For all del: Jeg er veldig imponert over Loeb. Men denne dagen var som «før i tiden» på New Zealand. Alle ble like overrasket over det som møtte oss på veiene, og verst gikk det ut over meg som lå først på veien. Jeg brukte hele veien og litt til - bare for å se at dem bak meg fikk feste i hjulsporene etter meg. Da var jeg frustrert, ja, sa lillebror Solberg til NTB.

Aldri før har den norske rallystjernen tapt over to minutter til Sebastien Loeb på en bilteknisk problemfri dag uten uhell.

- Flere konkurrenter kom bort og sa de syntes synd på meg. Men egentlig gjorde de nok ikke det.

Var «sopebil»

Solberg har ikke vunnet en VM-runde i rally på fire år, sju måneder og 21 dager (søndag). Nordmannen ledet på New Zealand etter fredagens kjøring, men ble «tatt på senga» av veiene som møtte ham dagen derpå.

Fra rene spor den ene dagen til fullt av grus oppå hardt underlag den andre.

Først på veien ble Solbergs Citroën «sopebil» for røkla det meste av dagen.

Bare på tredje fartsprøve lørdag tapte Solberg over 40 sekunder til Loeb, som i snitt kjørte 0,8 sekunder raskere per kilometer hele dagen gjennom.

- Da vi kjørte gjennom fartsprøvene (rekognosering) tidligere i uken, var veiene våte og gjørmete. Det trodde vi de ville være nå også. Da ville alt vært snudd på hodet - også for Loeb, mente Petter Solberg.

Tror på «pallen»

Loeb kjørte av veien og tapte nesten halvannet minutt på en prøve første dag. Dermed fikk franskmannen gunstig startposisjon bak i feltet til dag to. Det benyttet verdens beste rallyfører seg av til fulle.

- Uansett hva jeg hadde valgt selv fredag, ville de andre ha sluppet meg foran. Jeg hadde intet annet valg enn å ta teten. Men det kunne ha slått den andre veien også, sa nordmannen.

Sebastien Ogier i Citroëns juniorteam leder etter annen dag. Loeb er 5,3 sekunder bak, mens finnen Jari-Matti Latvala ligger 33,2 etter. Firer er Daniel Sordo (47,5), femmer Petter Solberg (53,6) og sekser Mikko Hirvonen (1.00,2).

Storebror Henning Solberg er kjørt av med 5.41,4 minutter.

Fire fartsprøver på til sammen 82 kilometer gjenstår søndag.

- Hva er mulig å oppnå til slutt?

- Jeg sikter mot seierspallen. Første prøve består av 2 kilometer med asfalt og ni med veier som lørdagens. Det gir muligheter til å tjene mye tid, mente Petter Solberg.

Greier han en plass på seierspallen, blir det i så fall den fjerde på rad (2-3-2 fra før). Kun én gang tidligere har 2003-verdensmesteren fire plasseringer «på pallen»; starten på 2005-sesongen.

De siste fire seierspallsplasseringene før årets rekke, brukte Petter Solberg straks under to år på å sanke.

(NTB)