VIL IKKE VELGE SIDE: Idrettspresident Tom Tvedt stiller seg bak Sykkelforbundets innstilling i kappløpet om å bygge velodrom i Norge.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
VIL IKKE VELGE SIDE: Idrettspresident Tom Tvedt stiller seg bak Sykkelforbundets innstilling i kappløpet om å bygge velodrom i Norge. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixVis mer

- Det verken kan eller skal jeg ha noen mening om

Idrettspresidenten vil ikke velge side i velodrom-saken.

(Sykkelmagasinet/procycling.no): Tre forskjellige steder i Norge står klare til å bygge velodrom, men drømmen om en trenings- og konkurransearena for banesyklistene, ser ikke ut til å realiseres med det første.

I etterkant av sykkeltinget høstet den ferske idrettspresidenten mange lovord for sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen.

Hansen mener idrettspresident Tom Tvedts involveringer og innspill har gitt et helt nytt håp til realisering av både velodromen i Asker og Sola.

Tvedt forteller nå at han er fornøyd med måten NCF har vurdert saken på.

Les også: Skuffelse etter sykkeltinget

- Realiseringen av planene vil først og fremst være avhengig av økonomien i dem, og da tror jeg det er feil å konkludere annerledes enn at de to planene fortsatt er mulige før finansieringsalternativene er helt klare, uttaler idrettspresidenten til procycling.no, og snakker da om Asker og Sola.

Under sykkeltinget kom det fram at det ikke vil bli gjort en prioritering, men at det fortsatt skal jobbes for tre velodromer i Norge. Det siste prosjektet er i Stjørdal og foregår uten forbundsregi.

NCF har vært tydelige på at de to andre prosjektene mangler vesentlig finansiering, samtidig som uttalelsene tilsier at den ene ikke har noen fordel over den andre. Dette til tross for at det i Rogaland er et politisk vedtak på 100 prosent av driftskostnadene tilknyttet Sola Arena, samt finansiering av halvparten av total byggesum.

I Asker kommune foreligger det foreløpig ikke politiske vedtak på velodrom.

Tvedt: - Kjenner ikke prosjektene godt nok Idrettspresidenten vil imidlertid ikke uttale seg om Asker-prosjektet muligens fremstår som litt svevende på dette tidspunktet.

- Det verken kan eller skal jeg ha noen mening om.

- Hvorfor ikke?

- Jeg har 54 særforbund og kolossalt med anlegg å forholde meg til. Jeg klarer ikke sette meg inn i disse statusene for anleggene. Jeg forholder meg til Sykkelforbundet.

- Hvordan kan du ha gitt råd og vært en aktiv medspiller som Tiedemann illustrerer, når du ikke kjenner prosjektene godt nok?

- Det er som jeg gjør til mine særforbund i forhold til prioriteringer innenfor NIF. Jeg har 54 særforbund som jobber med sine anlegg enten det er alpint i Hafjell eller regionalt anlegg på Hitra. Jeg har da både erfaring, kunnskap og tilretteleggingsrolle på overordnet nivå, svarer Tvedt.

• Les også: Mener velodromsaken har skadet NCFs image

- Hvorfor legger både du og NCF opp til at prosjektene har kommet like langt når det ikke foreligger ett politisk vedtak i Asker?

- Som sagt, jeg forholder meg til sykkelforbundet. Det er det NIF gjør.

Samtidig dysser han ned faren for at treg saksgang kan velte Sola-prosjektet.

- Denne saksgangen må ta den tiden det trenger. Jeg tror ikke dette blir noe skjebnedag for om det blir noe av Sola Arena eller ei. Jeg kjenner folkene på Sola og i Rogaland såpass godt at jeg vet at de ikke gir seg med det første. De kommer til å kjempe hardt for dette anlegget, sier presidenten som selv er fra Rogland.

Bekymret Sola-ordfører 15. april skal NIF-styret behandle søknader om innstilling på totalt 20 millioner kroner innenfor anleggspolitisk program til alle særforbund. I Sola har man uttalt at det mangler over 100 millioner kroner på nåværende tidspunkt.

- Summen til sykling vil avhenge av hvor mange prosjekter sykling kommer med og hvor mange andre (særfobund) kommer med - i tillegg til kvaliteten på søknadene, sier Tvedt.

Sola-ordfører Ole Ueland innrømmer nå at han er bekymret for hvor de resterende midlene skal komme fra.

- Men vi viser til skissen som ble presentert på sykkeltinget av NCF der det ble sagt at det er mulig å få mer penger til begge anlegg, sier han.

Tvedt støtter opp under sykkelforbundet som sier at begge planene er realiserbare. Om begge kommer samtidig eller om noen må stille seg i kø, avhenger helt av hva slags finansiering de to anleggene kan få.

- Disse anleggene vil uansett måtte være spleiselag med mange forskjellige bidragsytere. Det er viktig å finne finansiering også utover spillemidler og tilhørende kommunal finansiering. Jeg tror også det er viktig at myndighetene ser mulighet for sysselsetting gjennom å igangsette denne type prosjekter, sier Tvedt.

Ingen tidsfrist på kommunal støtte Allerede i 2011 vedtok de fire kommuene Sola, Stavanger, Sandnes og Randaberg å bidra med halvparten av kostnaden tilknyttet bygging av Sola Arena, i tillegg til 100 prosent av driftskostnader.

Dette er ikke midler som forsvinner med det første, men som i flere andre kommuner er det en rekke andre tiltak som krever økonomisk støtte.

- Det er ikke satt noe tidsfrist fra vår side på når pengene skal brukes, men grunnen til at det nå haster med Sola Arena, er det behovet kommunen har for hallflater til flere idretter, forteller daglig leder i Folkehallene, Karton Nilsen til Sykkelmagasinet.

Samtidig skal det etter det Sykkelmagasinet kjenner til, være liten tålmodighet i Sola etter flere års arbeid med å realisere prosjektet.

Det er Folkehallene som står bak utbyggingen av identiske finansieringsprosjekter i de nevnte Rogalands-kommunene. Nilsen innrømmer at han gjerne skulle sett et annet utfall etter sykkeltinget.

- Jeg hadde håpet på en tydeligere prioritering fra sykkelforbundet ettersom vi har kommet langt med dette, men det var tinget som måtte velge og dersom de mener dette er den beste veien å gå, så har de gjort et valg på det, sier Nilsen.

Han legger også til følgende:

- Jeg har ingen grunn til å ikke ta sykkelforbundet på ordet når de sier at det er mulig å realisere både Sola Arena og velodromen i Asker.

Artikkelen er levert av Sykkelmagasinet i samarbeid med procycling.no!