- Dette blir årets beste bil

Etter lang tids hemmelighetskremmeri ble den nye bilen til Petter Solberg (28) endelig vist fram for offentligheten i Monte Carlo i går kveld.

MONTE CARLO (Dagbladet): - Jeg vil bli verst i rally i verden, og da må jeg også ha en bil som er på samme nivå som de beste. Det er jeg trygg på at jeg har nå, sier Petter Solberg engasjert i pausen mellom to storslåtte pressekonferanser på teamets prangende hotell like ved havna i Monte Carlo.

Spydeberg-gutten har stått i spissen for å pushe ingeniører og mekanikere til å lage en bil som kan hamle opp med franske Peugeot - som var helt suverene sist sesong.

Gårsdagens verdenspremiere var resultatet av et 14 måneder langt prosjekt. Subarus teamsjef, Teamsjef David Lapworth, er overbevist om at de ligger litt foran konkurrentene.

- Rask utvikling

- Utviklingen av rallybiler går raskere enn noen gang, og årets Subaru representerer et stort skritt framover for oss. Og dette er bare første steg. I løpet av sesongen skal vi ta minst fire steg til, og innen da kan jeg love at Petter og Tommi Mäkinen vil kjøre de beste bilene i årets VM-rally, sier David Lapworth.

- Jeg håper han har rett, smiler Solberg.

Framskrittene er mulig blant annet fordi japanske Subaru har økt ressursene på rally med 25 prosent siden i fjor - uten at noen vil ut med hva det vil si i kroner og øre.

De største forskjellene er kraftigere motor, en mer aerodynamisk bil som utnytter lufta bedre enn tidligere, et lettere og stivere karosseri - og en bakspoiler som gir bilen mer trøkk ned i bakken i høye hastigheter.

- Det var nettopp når det gikk skikkelig fort, spesielt på asfaltløpene, vi hadde problemer i fjor. Det skal vi ikke ha i år, sier Petter Solberg.

Eneste med ny bil

Sesongen starter i Monte Carlo i helga. Deretter står VM-runder i Sverige og Tyrkia for tur.

- De tre VM-rundene er veldig spesielle. Men til det fjerde løpet - i New Zealand - bør vi få noen klare indikasjoner, sier Lapworth.

Innen den tid vil årets Subaru-modell også være ytterligere forsterket med en enda sterkere motor, og bedre dempere.

I en bilsport hvor hemmelighetsfaktoren er svært høy vet teamene svært lite av hva konkurrentene driver med.

- Om de ikke har gjort noen forbedringer vil vi få en særdeles behagelig sesong. Men så heldige er vi nok ikke, smiler Lapworth.

- Så denne bilen er allerede mye sterkere og bedre enn fjorårets Peugeot-modell?

- Ja, definitivt. Dette er en mye bedre bil. Denne er omtrent så bra det er mulig å få en bil innenfor regelverket akkurat nå. Og nettopp derfor vil vi ikke være fornøyd med andreplass i år. Vårt mål er å vinne. Og det er vi i stand til med denne bilen, forsikrer Lapworth.

Får svar i morgen

Petter gikk bare rundt og smilte i går, og ser ut til å glede seg til å komme i gang med sitt nye fartsmonster. Men han vil likevel ikke overdrive betydningen av bilen:

- Det er minimale forskjeller på både biler og førere. Jeg tror god fysisk form kan avgjøre.

Derfor har han trent knallhardt. Hvor sterk han er kan vi få et svar på allerede i morgen.

FORNØYD: - Jeg må ha en bil som er på samme nivå som de beste. Det er jeg trygg på at jeg har nå, sier Petter Solberg.