- Dette blir tøft

Is, snø, tørr og våt asfalt, tåke. Petter Solberg (28) mener årets sesongåpning blir vanskeligere og tøffere enn noe annet han har vært med på så langt i rallykarrieren.

MONTE CARLO (Dagbladet): Gårsdagens test i de franske alpene ga nemlig Solberg en aldri så liten støkk:

- Jeg har kjørt i ille forhold tidligere - også i Monte Carlo. Men dette slår alt. Her er det så mye skiftende og vanskelige kjøreforhold at dette kommer til å bli en skikkelig manndomsprøve. Dette blir tøft, sier Petter Solberg til Dagbladet.

Førerne må ofte gjennom alle årstider på en og samme prøve. Dekkvalgene er helt avgjørende for om man lykkes.

- En fartsetappe kan ha 20 kilometer tørr asfalt. Og sju kilometer med snø og blank is. Da taper vi mye på det lange asfaltstrekket om vi velger å kjøre med pigger for å mestre isen. Det som kjennetegner Monte Carlo er at man som oftest gjør feil dekkvalg. Dette er definitivt en av de vanskeligste VM-rundene å fullføre, sier Petter Solberg.

Det vet han av erfaring.

Tredje gangen

For to år siden - da han kjørte her for første gang - brøt han løpet. I fjor lå han lenge på tredjeplass, men endte til slutt på 6. plass etter store problemer.

Petters stallkamerat i Subaru - finske Tommi Mäkinen - har vunnet her de siste fire åra. Ifølge Petter er Mäkinen den største favoritten også i år. Tett fulgt av de franske suksessteamene Peugeot og Citroën.

- Noen holder kanskje deg som favoritt også?

- Jeg skal henge på så godt jeg kan. Men jeg har veldig respekt for dette løpet. Det er bedre å reise herfra med noen poeng i lomma, enn å tøffe seg og kjøre ut. Dette løpet er så spesielt at man er sjanseløs uten erfaring og rutine. Om man starter for hardt her, kan man ryke ut allerede på den første fartsetappa, sier Petter Solberg.

Hodepine

Han var gjennom tre prøver i går. På to av dem måtte han skrive nye noter.

- Flere av årets fartsetapper blir jomfruturer for meg, ettersom de ikke har vært kjørt siden 1999 og 2000. Da var ikke jeg med. Det er også en liten ulempe for meg. Jeg mener ikke å virke negativ og passiv. Men man er nødt til å være realistisk, selv om jeg er positiv og både gruer og gleder meg. Dette er et veldig spesielt løp, sier Solberg.

Testingen - fra 07.00 til godt utpå kveldinga - tok hardt på Spydeberg-gutten. I går kveld klaget han litt over hodepine.

- Her er man nødt til å være fullt konsentrert hele tida. Det tar på, sier Petter Solberg.

Etter endt testing tok han seg en ekstra treningstur. Så bar det rett på strategimøte, middag og massasje. I 22-tida stupte han utmattet i seng.

GODBILEN: Under gårsdagens testtur fikk ikke Petter Solberg prøve den nye bilen sin, Subaru Impreza WRX STi.
MANNDOMSPRØVE: I fjor lå Petter Solberg lenge på tredjeplass, men endte til slutt på 6. plass etter store problemer.