ARBEIDER FOR VELDEDIG PROSJEKT: Edvald Boasson Hagen sykler for MTN-Qhubeka, men er også med i arbeidet for å skaffe sykler til fattige i Sør-Afrika. Prosjektet fortsetter neste år, selv om laget endrer navn, påpeker Doug Ryder (til høyre).
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
ARBEIDER FOR VELDEDIG PROSJEKT: Edvald Boasson Hagen sykler for MTN-Qhubeka, men er også med i arbeidet for å skaffe sykler til fattige i Sør-Afrika. Prosjektet fortsetter neste år, selv om laget endrer navn, påpeker Doug Ryder (til høyre). Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpixVis mer

- Dette er ikke Unicef som sponsor for Barcelona

Edvalds lag endrer navn, men fortsetter Qhubeka-jobben.

(procycling.no): I dag kjenner vi laget som MTN-Qhubeka. Et multinasjonalt mobiltelefonselskap og en veldedig organisasjon.

Neste år ankommer Dimension Data som ny tittelsponsor, og revisjonsselskapet Deloitte som privat sponsor for Mark Cavendish.

Laget skal hete Team Dimenson Data, og nå forklarer lagsjef Doug Ryder hvorfor Qhubeka forsvinner ut av lagnavnet.

- Jeg har sett mange kommentarer rundt dette i sosiale medier. Folk elsker laget fordi Qhuebeka var en del av lagnavnet og at vi skiller ut fra en del andre lag. Vi gjorde litt research med Qhuebeka, og følelsen vi satt igjen med er at mange som ikke følger laget tett tror at veldedighetsorganisasjonen er så velstående at den er med på å sponse laget, sier Ryder til Cycling Tips.

Trives med prosjektet Edvald Boasson Hagen ankom laget foran årets sesong. Det veldedige arbeidet var en av grunnene til at han bestemte seg for å undertegne en toårsavtale hos nettopp sørafrikanerne.

Da procycling.no møtte ham tidligere denne sesongen, fortalte 28-åringen litt om hvordan Qhubeka fungerer.

- De samler inn og gir sykler til unge som vokse. Folk som trenger det for å komme seg til jobb eller skole. Men for å få syklene, er man også nødt til å bidra med noe. Det kan dreie seg om å pante flasker eller plante trær, og så byttes denne tjenesten inn. Jeg synes det er gøy å hjelpe til med et slik prosjekt, sier Boasson Hagen til procycling.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvert år har laget samling i Sør-Afrika, og det skal de også denne sesongen.

Det gjorde et sterkt inntrykk på nordmannen da han reiste til Afrika i november i fjor.

- Vi var i en township i Cape Town, og så på husene og levestandarden der. Det er skremmende å se hvor dårlig folk egentlig bor i vår verden. Jeg håper det gir dem mer motviasjon med jobben Qhubeka gjør. Det hjelper om de får en sykkel når de skal hente vann eller komme seg på skolen, påpeker Boasson Hagen.
 
Samlet inn fem millioner Mens stiftelsen har bidratt til å samle inn over 50 000 sykler siden oppstarten i 2005, fikk de solid drahjelp fra sykkellaget under årets Tour de France.

Ryder presiserer at dette ikke dreier seg om en vanlig sponsoravtale i idrettsverdenen:

- Dette er ikke Unicef som sponsor for Barcelona, bemerker han.

- Dette er Qhubeka, som ikke på noen måte støtter laget vårt økonomisk. I stedet samlet vi inn 550 000 euro (rundt fem millioner norske kroner) for dem under Tour de France. Det var helt fantastisk!

Boasson Hagen gleder seg både til gjensynet med Afrika og å fortsette arbeidet for stiftelsen.

- Det var litt rart og komme ned dit. Vi har det så bra selv, og så går du rundt der og ser på fattigdommen og hvor ille det er. Det gir litt ekstra forståelse for prosjektet, når du ser det med egne øyne. Det gjorde også inntrykk å se barna som smilte, lo og hoppet. De var veldig glade, men de vet jo kanskje ikke hva som befinner seg utenfor gjerdet det de bor, sier Boasson Hagen.

(Artikkelen er levert av sykkelnettstedet www.procycling.no)