«Dette er mitt nye liv, og jeg kunne ikke hatt det bedre»

Petter Solberg starter jakten på nytt VM-gull i dag.

(Dagbladet): Han ble verdensmester i rally i 2003. Siden støtte Petter Solberg på en rekke problemer i Subaru, før japanerne trakk seg ut av rally-VM etter 2008-sesongen.

Han kjørte tre sesonger med VM-rally i eget privatteam, før han som fabrikkfører for Ford i 2012. Det endte med fem tredjeplasser som best, og nordmannen ble ikke enig med Ford om en ny kontrakt.

Tilbake til start I 2013 byttet han til rallycross. På mange måter var det tilbake til start for Spydeberg-mannen, som ble norgesmester i rallycross helt tilbake i 1995 og 96.

Det første året tilbake i rallycross gikk ikke helt etter planen.

Petter Solberg og hans mekanikere bygde opp en bil på seks uker, og sett i ettertid gikk det for fort i svingene. Nye barnesykdommer dukket opp hele tiden, og slik passerte sesongen med en andreplass som beste resultat i en EM-runde og 8. plass totalt i sammendraget for Petter Solberg.

- Det var mye feil med bilen i fjor. Motor, girkasse og mye småtteri. Den ble nok bygd for fort, og når jeg ser tilbake så burde vi ikke ha stilt til start, sier Petter Solberg til Dagbladet.

Problemfritt Før dagens sesongåpning i Vila Real-distriktet i Portugal har han en mye bedre følelse. Teamet har bygd en ny bil, og de siste testene har gitt grunn til optimisme.

- Vi har ikke hatt ett eneste problem. Jeg er veldig fornøyd med bilen, det er helt rått hvor bra den går. Det skal bli spennende å se hvor bra den er, sammenlignet med konkurrentene, sier Petter Solberg til Dagbladet.

VM-status I tillegg har rallycross fått VM-status. En statusheving som var helt avgjørende for Petter Solbergs satsing på rallycross.

- Om det «bare» hadde vært EM i år, så hadde jeg ikke kjørt. Da hadde jeg heller kjørt en annen motorsport. Når du har vunnet VM, så må du holde deg på VM-nivå, sier Solberg.

Eget team Som i tre av de fire siste årene i rally-VM, så kjører Petter Solberg i et eget team, PSRX (Petter Solberg World Rallycross Team), som han har bygd opp selv.

Med seg på laget har han den unge, men svært lovende sjåføren Alexander Hvaal (21), som vant de to siste EM-rundene forrige sesong.

Målsettingen er den samme som alltid, når Petter Solberg er involvert: Å vinne.

Duoen satser på å vinne lagmesterskapet i VM, og Petter håper også å ta VM-tittelen som fører.

- Å vinne VM-tittelen i rallycross er det eneste jeg jobber for nå. Derfor satser vi alt på dette. Jeg gleder meg skikkelig til å komme i gang. Dette er mitt nye liv, og jeg kunne ikke hatt det bedre, sier Petter Solberg.

Millioner av egen lomme Budsjettet for sesongen er ennå ikke i havn, men Petter Solberg «håper det ordner seg».

OFFENSIV: Petter Solberg har som målsetting å vinne det første verdensmesterskapet i rallycross. Foto: PSRX
OFFENSIV: Petter Solberg har som målsetting å vinne det første verdensmesterskapet i rallycross. Foto: PSRX Vis mer

Dagbladet vet at han har spyttet inn mellom tre og fire millioner kroner av egen lomme siden han startet på rallycrosseventyret igjen før forrige sesong.

Til Norge i juni Dagens VM-åpning kjøres i Portugal. Deretter følger Lydden Hill i England, før Norge og Lånke-banen i Hell i midten av juni tar imot verdens fremste rallycrossførere - som tidligere Formel 1-verdensmester Jacques Villeneuve, ekstremsportstjernen Ken Block og X Games-vinner Tanner Foust, i tillegg til våre egne gutter Petter Solberg, Alexander Hvaal og Andreas Bakkerud.

Med 600 hestekrefter og en bil som akselererer fra 0-100 på to sekunder, så lover Petter Solberg mye moro og action i tv-ruta.

Nytt av året er det nemlig at semifinalene og finalene i alle 12 VM-runder skal sendes direkte på tv. TV-sendingene vil gå direkte i 108 land. I Norge er det Viasat som har rettighetene.

- Rallycross er en sport som funker veldig bra på tv. Dette kommer til å bli kjempekult, sier Petter Solberg.