TOUREN NESTE?: Ikke alle er enige i at Edvald Boasson Hagens kandidatur til Tour de France er betydelig svekket. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
TOUREN NESTE?: Ikke alle er enige i at Edvald Boasson Hagens kandidatur til Tour de France er betydelig svekket. Foto: Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer

- Dette er perfekt oppkjøring for Edvald

Møt ekspertene som IKKE er bekymret.

(procycling.no): Som ventet var ikke Edvald Boasson Hagens navn å finne på Sky-oppstillingen til Critérium du Dauphiné og Tour de Suisse.

I stedet skal han kjøre Route de Sud fra 19.- til 22. juni.

• Les også: - Jeg har ingen garantier for Tour de France

Det ble bestemt da rudbygdingen endret løpsopplegg i mai fra Tour of Norway til Giro d´Italia.

- Det er ikke noe drama i dette. Alle rytterne som kjørte giroen, og som er aktuelle til Tour de France, skal kjøre et mindre etapperitt i løpet av juni måned. På laget til Route de Sud er også Bernhard Eisel og Kanstantsin Sivtsov, påpeker Kurt Asle Arvesen overfor procycling.no.

- Verdens beste hjelpere
Fra girolaget sendes også Peter Kennaugh, Philip Deignan og Dario Cataldo til Tour de Suisse, men det er et signal om at trioen er mindre aktuelle enn de som kjører Route de Sud.

• Les også: Nordhaug må overbevise i Frankrike

- Jeg mener Route du Sud er en perfekt oppladning til Tour de France etter Giro d´Italia, sier Gino Van Oudenhove til procycling.no.

- Tror du fortsatt han kommer til å kjøre Tour de France?

- Ja, jeg tror det. De har spesielt bruk for ham de første ti dagene av rittet. Jeg tror det hjelper Edvald at Ian Stannard er ute med skade. Du må huske på at han fortsatt er en av verdens beste hjelperyttere.

Kurt: - Mange om beinet
Britene har sendt en rekke ryttere ut på rekognoseringsturer i Tour de France-løypa de siste ukene.

Denne uka har Richie Porte, Chris Froome og Geraint Thomas sett på brosteinsetappen med Paris-Roubaix-profil.

Trioen er bombesikre på å starte touren i Yorkshire den 5. juli. I tillegg dukket Mikel Nieve og David López opp på treningsrunde i England nylig.

- Jeg tror ikke man skal legge for mye vekt på det. Det er mange ryttere som aktuelle til Tour de France, og Sky har kjørt rekognoseringsturer både på brostein, fjell og vanlig landevei.

Tilbake i trening
Boasson Hagen forlot Giro d?Italia foran Stelvio-etappen. Det var på grunn av småskader etter en massevelt tidligere i rittet.
 
Tirsdag var han på treningstur i Oslo-området, og har fått sjekket ut kroppen hos Olympiatoppens helseteam.

- Han har slappet av og fått behandling for skadene. Nå blir det spennende å se hvordan han responderer på treningen, sier Arvesen.

Sky har tatt ut en bruttotropp på 15 mann til touren. På den lista står både Boasson Hagen og en mann som Bradley Wiggins. Sistnevnte kjører Tour de Suisse, og har en teoretisk mulighet til å bli tatt ut.

• Les flere nyheter om sykling på www.procycling.no!

Froome tar med seg Nieve, López, Thomas, Porte, Vasilij Kyrienka, Danny Pate og Xabier Zandio til Critérium du Dauphiné.

Flere av disse er brennaktuelle til tourlaget.

På grunn av deltakelsen i Route du Sud er det endelige laget neppe klart før tett opp mot de nasjonale mesterskapene i slutten av juni.

- Alt dreier seg om Froome
Arvesen peker på flere punkter som gjør 27-åringen aktuell for sin femte strake Tour de France-opptreden for Team Sky:

- Han har kjørt de foregående årene og vist at han takler dette rittet. Edvald er en vinnertype, men har også vist seg villig til å ofre egne muligheter for lagets beste.

- I Tour de France er det kun én ting det dreier seg om, og det er å vinne sammenlagt. Det kan godt være at Edvald får som oppdrag å skjerme Froome under brosteinsetappen i området rundt Roubaix. Edvald kan brukes overalt i alle terreng. Også i fjellene, dersom de ikke er altfor tøffe.

- Tror du fortsatt at han kommer til å kjøre Tour de France?

- Det kommer an på hvordan han responderer på treningen nå, og hvordan det går i Route du Sud. Det er utrolig mange som ønsker å kjøre touren, så noen blir garantert skuffet, sier Arvesen uten å ville røpe noe mer.

Denne artikkelen er levert av sykkelnettstedet www.procycling.no!