OVERGANGSSAGA: Men nå har Peter Sagan signert for Tinkoff-Saxo. Foto: AP Photo/Jerome Prevost, Pool
OVERGANGSSAGA: Men nå har Peter Sagan signert for Tinkoff-Saxo. Foto: AP Photo/Jerome Prevost, PoolVis mer

Dette er Peter Sagans nye lag

Har signert treårskontrakt.

(procycling.no): Peter Sagan er uten tvil rytteren det har vært flest rykter og spekulasjoner rundt hva gjelder nytt lag for 2015.

Slovakens kontrakt med Cannondale går ut etter årets sesong, og det har lenge virket tydelig at stjerna var på vei bort.

Fredag ble det bekreftet. Sagan sykler neste sesong for Tinkoff-Saxo.

Slovaken har signert en treårskontrakt som er forventet å gi ham rundt 25 millioner kroner for hver sesong.

- Vi er stolte over å ønske Sagan velkommen til laget. Han har vinnermentalitet og kan skaffe oss resultater, sier sportsdirektør Bjarne Riis i en pressemelding.

Sagans har kun vært proff i fire år etter at han kom som lærling til Liquigas (nåværende Cannondale) høsten 2009. Likevel har han ei merittliste få er i nærheten av.

- Det er en ære å få ham til laget. Han er en fantastisk rytter, og jeg er sikker på at Tinkoff-Saxo er det beste laget for Peter. Han kommer til å vinne mange ritt for oss, sier lageier Oleg Tinkov.

24-åringen har vunnet Tour de Frances grønne poengtrøye de tre siste årene i tillegg til fire etappeseirer på sykkelsportens største scene.

Hos hans nye arbeidsgiver fra 1. januar håper Sagan å få mer støtte enn han har fått fra Cannondale i klassikerne.

- Han har et stort talent og er allerede veldig sterk, men jeg tror han har større potensial enn det han har vist til nå. Han har mye å lære rundt taktiske avgjørelser. Vi skal hjelpe ham til å bli bedre, og vi har et veldig sterkt lag som vil støtte ham, forklarer Riis.

Slovaken har også triumfert i flere endagsritt, deriblant Gent-Wevelgem, Brabantse Pijl, E3 Harelbelke og GP Montréal på det øverste nivået.

Hos Tinkoff-Saxo kan han fortsette jakten på en monumentseier. I år ble han tiendemann i Milano-Sanremo, 16.-mann i Flandern rundt og sjettemann i Paris-Roubaix.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet www.procycling.no.