I TRØBBEL: Petter Northug har erkjent at han avga falsk forklaring for politiet tre ganger om hvem som satt bak rattet da fyllekjøringen endte i autovernet 4. mai i år. Omdømmeekspert gir folkene bak pr-strategien til Northug strykkarakter for å ha holdt igjen sentrale sannheter. Foto: Thomas Rasmus Skaug
I TRØBBEL: Petter Northug har erkjent at han avga falsk forklaring for politiet tre ganger om hvem som satt bak rattet da fyllekjøringen endte i autovernet 4. mai i år. Omdømmeekspert gir folkene bak pr-strategien til Northug strykkarakter for å ha holdt igjen sentrale sannheter. Foto: Thomas Rasmus SkaugVis mer

- Dette er veldig «bad» for Northug

- Har brutt grunnliggende tabuer.

(Dagbladet): Informasjonsrådgiver og omdømmeekspert Jarle Aabø i Aabø & Co. mener den siste utviklen i saken rundt Petter Northugs famøse fyllekjøring 4. mai, tiltalen om falsk anklage, ved å hevde at han var passasjer i bilen, gjør en fra før vond og vanskelig sak enda vondere og tristere for Northugs del.

- Det er nulltoleranse å beskylde andre for en straffbar handling du selv har gjort. Petter Northug gjorde det tre ganger i avhør med politiet. Dette er veldig, veldig «bad» for Petter Northug, sier Jarle Aabø til Dagbladet. 

- Feilslått strategi Aabø har fra dag én vært kritisk til hvordan teamet rundt Petter Northug har håndtert saken etter fyllekjøringen.

- Pr-strategien rundt Petter Northug fra det øyeblikket han la seg flat på tv og fram til nå bør inn i lærebøker om hvordan det ikke skal gjøres. Sentrale sannheter som siden har kommet fram i lyset har vært tilbakeholdt. Da slår enhver pr-strategi tilbake som en boomerang eller rekyl, og da virker strategien mot sin hensikt, sier Jarle Aabø til Dagbladet.

- Har brutt tabuer Hvorvidt det norske folk vil tilgi Petter Northug den stygge handlingen og løgnene i etterkant er han usikker på. Han mener vi får svaret på det først når dommen foreligger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg tror det er 50/50. Først må vi få vite hvor lang fengselsstraff han får, og så gjenstår det å se om folk oppfatter dommen som rettferdig.

- Men jeg tror nok at ordet «trist» er det ordet som nå blir brukt av stadig flere. Historien om Petter Northug fra fyllekjøringen og til nå har bare blitt tristere og tristere. Og til slutt kan kanskje den tristheten gi seg utslag i sympati. Men samtidig har han brutt noen grunnleggende tabuer som gir store ringvirkninger, sier Jarle Aabø.

Ville felt andre Er det en som kan komme unna med den ene skandalen etter den andre, så er det kanskje Petter Northug. Aabø spør seg om
politikere eller næringslivsledere ville mistet sine sentrale posisjoner.

- Petter Northug er vår viktiste idrettsstjerne og det er jo ingen som unner han det han opplever nå. Men ville Siv Jensen fortsatt vært partileder i Fremskrittspartiet om dette hadde hendt henne? Neppe. Northug har langt mer å gå på enn alle andre, sier Jarle Aabø.

Slakter Coop-avtalen Han tror også at utfallet av dommen vil være avgjørende for hvor attraktiv Petter Northug vil være som sponsorobjekt i framtida.

- Det virker som om ett område i norsk samfunnslivs ikke har noe problemer med å assosiere seg med Northug, og det er samvirkelaget og dets millioner av medlemmer. Men Coop burde aldri inngått en avtale med Northug, rent omdømmemessig. Det var en torpedo inn i den norske idrettsfamilien ved å rappe idrettsfamiliens viktigste sponsorobjekt.

- Men før vi kan si noe mer om Northugs markedsverdi framover må vi se hva dommen blir, og hvordan dette blir håndtert i etterkant. Vil det for eksempel være allement akseptert at han går rett fra fengselsopphold og til startstreken i VM?

- En situasjon som dette er ikke noe vi er trent i å forholde oss til, så på den måten brøyter Northug for så vidt nytt land, sier Jarle Aabø til Dagbladet.
 

OMDØMMEEKSPERT: Jarle Aabø.
OMDØMMEEKSPERT: Jarle Aabø. Vis mer