LANSERER EGEN KOLLEKSJON: Thereses Johaug viser fram Johaug-hanskene hun brukte under åpningshelga på Beitostølen. Eksperter tror merket hennes kan bli minst like stort som Ulvang. Foto: Tormod Brenna/Dagbladet
LANSERER EGEN KOLLEKSJON: Thereses Johaug viser fram Johaug-hanskene hun brukte under åpningshelga på Beitostølen. Eksperter tror merket hennes kan bli minst like stort som Ulvang. Foto: Tormod Brenna/DagbladetVis mer

Dette får du ikke se Bjørgen gjøre

Penger ikke god nok motivasjon.

(Dagbladet): Vegard Ulvang, Bjørn Dæhlie, Lasse Kjus, Kari Traa og Therese Johaug har flere ting til felles:

De tilhører alle kategorien for norske idrettshelter - og de har alle sin egen kleskolleksjon.

Sist ut i løypa er Therese Johaug, som under sesongåpningen på Beitostølen lanserte de første Johaug-plaggene. Jon Inge Gullikstad var mannen som bygde opp Ulvangs megasuksess av et ulleventyr, og han tror Johaug har et minst like stort potensial.

- Dette kan bli så bra at Thereses egne barnebarn kan leve av merkenavnet, uttalte han til Dagbladet nylig.

Norges mest populære
Marit Bjørgen troner foran Therese Johaug på lista over Norges mest populære idrettsutøvere, og har vesentlig bedre resultater å vise til.

Men hun har foreløpig ingen ambisjoner om å følge i fotsporene til Therese Johaug.

- Jeg har ingen tanker eller planer om det, sier hun til Dagbladet.

- Du er Norges mest populære idrettsutøver - ligger det ikke et stort kommersielt potensial for deg å utnytte?

- Ja, det er litt vanskelig å si. Mange har holdt på i den bransjen før meg. Sånn som markedet er nå, må man ha noe spesielt. Og så må man ha en genuin interesse for det også.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Og det har ikke du?

- Da blir det jo bare for å tjene penger.

- Det er vel ingen dum interesse å ha?

PENGER ER IKKE NOK: Marit Bjørgen har ikke den genuine interessen for en kleskolleksjon hun mener man må ha for å starte et eget merke. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
PENGER ER IKKE NOK: Marit Bjørgen har ikke den genuine interessen for en kleskolleksjon hun mener man må ha for å starte et eget merke. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Vis mer

- Klart, det er bra å tjene penger. Men man må brenne for produktet og lage gode ting også. Det er mange ting på markedet allerede. Jeg har ikke brukt noe krefter på, eller tenkt noe på, å slå meg inn der, sier Bjørgen.

Fikk bank av Johaug
I helga fikk langrennsdronningen et «varsko her» fra Johaug, som vant både 10-kilometeren i fristil fredag og 10-kilometeren i klassisk søndag. Sistnevnte øvelse ble vunnet i utklassingsstil - Johaug var hele 52,2 sekunder foran i mål.

- Jeg tror avstanden mellom oss er blitt mindre. Hun har utviklet seg og blitt enda bedre, sa Bjørgen allerede før det første løpet på Beitostølen.

Noe tronskifte spørs det likevel om vi får med det første:

Mens Johaug var superpigg i helga, var Bjørgen seig og et godt stykke unna formen. Kanskje er hun tilbake på toppen allerede i verdenscupåpningen i Gällivare til helga.

Stolt over kåring
I mellomtida får hun nøye seg med å toppe popularitetskåringer. Det betyr naturligvis ikke like mye for Bjørgen som å stå på toppen av pallen etter et skirenn, men hun innrømmer at hun er stolt.

- Det gjør meg glad. Det viser at folk setter pris på det jeg gjør og den personen jeg er. Jeg blir stolt, det må jeg innrømme.

Bjørgen har opplevd både utrolig suksess og endeløs motgang. Det siste har medvirket til den høye statusen blant nordmenn, tror hun.

- Jeg tror det har litt å si. Jeg har stått der i medgang og motgang og forklart meg, og mange kan kjenne seg igjen. Uansett hva du driver med møter du motgang i livet, og det at jeg klarte å komme tilbake kan ha vært en inspirasjon. Kanskje det har gått inn i folks hjerter, sier Bjørgen.