Dette likte ikke Skårdal

Landslagstrener Atle Skårdal er mektig provosert av appellkomiteen i FIS som lot Hermann Maier få lov til å kjøre gårsdagens storslalåm i italienske Bormio - til tross for at østerrikeren egentlig var utestengt.

Med unntak av Østerrike markerte alle nasjoners landslagstrenere sin protest mot omgjørelsen ved å snu ryggen til da Maier suste ned storslalåmløypa med start nummer 1 i Bormio i går.

- Vi mente det var helt feil og er ekstra provoserte av stedet avgjørelsen ble tatt på. Nemlig i lokalene til det østerrikske skiforbundet, sier Atle Skårdal til Dagbladet.

«Herminator» ble disket i forkant av rennet i Val-d'Ishre sist søndag fordi han brukte to minutter for lang tid under besiktigelsen. I raseri svarte han med å kjøre ned løypa i full fart mens løypemannskapene fortsatt var i ferd med å preparere løypa.

I tillegg ble han ilagt 130000 norske kroner i bot.

Nordmann med

Likevel ble han altså gitt start-tillatelse til gårsdagens storslalåm av appellkomiteen i FIS.

Komiteen består av en østerriksk formann, og med nordmannen Pål Teigen og en italiener som medlemmer.

- Jeg har hatt en lengre samtale med Pål Teigen, uten at han kunne gi en forklaring på hvorfor de har omgjort avgjørelsen om å diskvalifisere Hermann Maier fra dette rennet. Det er det bare FIS som har lov til å uttale seg om, og jeg kommer til å forfølge denne saken for å få et svar på dette, sier en oppbrakt Skårdal.

- Vil det være aktuelt med flere reaksjoner?

- Ikke i forhold til denne saken. Men hvis ting som dette gjentar seg, vil vi naturligvis vurdere nye protester, sier Skårdal - som mener det var helt korrekt å gi Maier utestengelse fra et renn som straff.

- Jeg tviler på at Michael Schumacher hadde fått kjøre neste formel-1 løp hvis han hadde råkjørt på banen etter at han hadde blitt diskvalifisert.

99 prosent

- Er det slik at Hermann Maier til stadighet bruker for lang tid på besiktigelser?

- Det har jeg ingen kommentar til. Generelt blir det et problem når utøvere ikke overholder regler og tidsfrister. Da blir det bare kaos. Og 99 prosent av utøverne er klarer det bra.

Vanligvis har utøverne mellom en og en og en halv time til besiktigelse av løypene - alt etter hvor lang bakken er.

- Hva tjener Maier på å bruke ekstra lang tid på besiktigelser?

- Etter at tidsfristen er ute får han være alene i løypa, og jeg vil tro at han da føler at han får konsentrert seg mer i fred og ro.

- Reagerer også de norske utøverne på opphevelsen av Maiers utestengelse?

- De har forholdt seg profesjonelle til den jobben de skal gjøre, så får vi ta oss av denne saken.

Både Lase Kjus og Herman Maier fikk problemer i finaleomgangen og havnet henholdsvis på 8. og 10. plass.

- Lasse ble sliten og gikk tom for krefter, sier Skårdal.

<B>KJØRTE UANSETT:</B> Til tross for sterke reaksjoner kjørte Maier rennet til ende.