GÅR FOR SEIER: Mark Cavendish (til høyre) og Iljo Keisse starter tirsdag jakten på den prestisjetunge triumfen i seksdagersrittet på velodromen i Gent. Foto: Tim De Waele, TDWSport.com
GÅR FOR SEIER: Mark Cavendish (til høyre) og Iljo Keisse starter tirsdag jakten på den prestisjetunge triumfen i seksdagersrittet på velodromen i Gent. Foto: Tim De Waele, TDWSport.comVis mer

Dette må Cavendishs sjef betale 126.600 kroner for

- Det er latterlig.

(procycling.no): Mark Cavendish og Iljo Keisse (begge Omega Pharma-Quick Step) starter tirsdag det tradisjonsrike seksdagersrittet på velodromen i Gent.

Det er ikke deres lags styrtrike eier Patrick Lefevere tilhenger av.

- Det er latterlig at jeg må betale 126.600 kroner for at de kan sykle i trøya vår, jeg betaler dem jo allerede fast månedslønn, sier Lefevere til Het Nieuwsblad.

Grunnen til at lagsjefen må ut med det sekssifrede beløpet er at tomannslagene i seksdagersrittet vanligvis blir sponset av firmaer og bedrifter som kun bidrar med sponsorkroner til akkurat det rittet.

- Cavendish har tilbudt å gi meg pengene tilbake, men jeg avslo.

- Han har som alle andre rett til å beholde startpengene han får for å delta, fortsetter belgieren.

Pengene er likevel ikke den eneste bekymringen Lefevere har der han tirsdag kveld vil se Cavendish og Keisse begynne kappestriden mot de andre lagene i Gent.

I fjor ga Lefevere et klart nei til briten da han uttrykte at han var fristet til å delta i Gent.

Selv om Cavendish og lagkamerat Keisse i år får delta, skaper det hodebry for lagsjefen.

- Det handler ikke om risikoen for å krasje eller rittet i seg selv, men om hvordan det påvirker hans trening utenfor sesongen. Han har forberedt seg til rittet og fått lite hvile etter sesongen. Deretter må de hoppe direkte fra velodromen til landeveien for å forberede seg til neste års sesong.

- Jeg er fortsatt imot at Cavendish sykler, men han liker å konkurrere på banen, og derfor ga vi ham lov, forklarer Lefevere.

Seksdagersrittets siste konkurransedag er 23. november.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet www.procycling.no.